آمریکا - آرشیو

فعلا امریکا در جنگ دیجیتال بازنده است
پیشتازی رقبا در نبردهای اطلاعاتی

فعلا امریکا در جنگ دیجیتال بازنده است

در رویارویی با جریان گمراه سازی که از کرملین، حزب کمونیست چین و دیگران سرچشمه می گیرد، آمریکا همچنان به همان روش هایی پایبند است که به موفقیت علیه عملیات تبلیغاتی شوروی انجامید و در دهه ۱۹۸۰ با عنوان "تدابیر فعال" شناخته شد. اما این راهبرد ضد گمراه سازی، همانند بیشتر راهبردهایی که در آن دهه ارائه شد، اکنون با یک سپهر رسانه ای در حال گسترش و یک فن آوری در حال پیشرفت، تقریبا بی خاصیت شده است.

ادامه مطلب
روش درست اندیشیدن برای آینده
سیاست را چگونه قابل پیش بینی کنیم؟

روش درست اندیشیدن برای آینده

پیش بینی، کاری است دشوار بویژه هنگامی که به ژئوپولیتیک می رسد، حوزه ای که در آن قواعد بازی به درستی فهمیده نمی شوند، در اطلاعات و آگاهی ها کاستی وجود دارد و شگفت اینکه تخصص هم اغلب، امتیاز چندانی برای پیش بینی درست رخدادهای آینده به شمار نمی آید.

ادامه مطلب
سیاست گذاری بایدن در خاورمیانه باید بر حقوق بشر متمرکز باشد
تلاشی برای مقابله با پادشاهی های خودکامه عربی

سیاست گذاری بایدن در خاورمیانه باید بر حقوق بشر متمرکز باشد

جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در دومین سالگرد کشته شدن جمال خاشقچی به دست قاتلان سعودی احساسات خود را در این باره به وضوح بیان کرد: «ما روابط خود با پادشاه ای را مجددا مورد ارزیابی قرار خواهیم داد؛ به حمایت آمریکا از جنگ عربستان در یمن پایان می دهیم و از این مساله کسب اطمینان می ‌کنیم که ایالات متحده برای فروش تسلیحات یا خرید نفت، ارزش های خود را زیر پا نمی گذارد.» اما اگر بایدن در انتخابات پیروز شود، واقعیت ‌های ناخوشایندی وجود دارد که ممکن است بر ترجمه این واژه های جسورانه به سیاست گذاری تاثیر منفی داشته باشد.

ادامه مطلب
باخت آمریکا در خاورمیانه با ترور سردار شروع شد
دردسرهای حمایت از سعودی ها برای سیاست خارجی ایالات متحده

باخت آمریکا در خاورمیانه با ترور سردار شروع شد

ترور سردار سلیمانی هیچ نتیجه ای در جهت منافع آمریکا نداشت و تنها دیدگاه جهانی به این کشور را خدشه دار کرد. با این حال، به نظر می رسد که حزب مخالف درباره جزئیات اتفاقاتی که به ترور انجامید و به طور کلی درباره نقش آمریکا در خاورمیانه، به طور عجیبی سکوت کرده است.

ادامه مطلب
تداوم فضای بحران به عدم پاسخگویی مسئولین در برابر مردم کمک می کند
تنش ایران و آمریکا با روی کار آمدن بایدن یا ترامپ قابل حل نیست

تداوم فضای بحران به عدم پاسخگویی مسئولین در برابر مردم کمک می کند

امیر محبیان در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که تقلیل رابطه ایران و آمریکا به وضع اقتصادی نادیده انگاشتن واقعیت های بسیاری است و کمکی به حل معضل نخواهد کرد، در خصوص دلیل شکل گیری فضای دو قطبی سیاسی – رسانه ای داخل کشور متاثر از انتخابات ریاست جهموری در آمریکا بر این باور است که چون منطق سیاسی اصلاح طلبان در خوش‌بینی به عملکرد روسای جمهور دموکرات در ایالات متحده آمریکا است که آنان را غیر جنگ طلب می‌دانند و منطق اصولگرایان در مخالفت با روسای جمهور دموکرات در این کشور است که آنان می‌توانند هم‌رأیی گسترده‌تری من‌جمله با اروپا در برابر ایران داشته باشند. لذا در باب نیات دو جریان از این دو گانگی بر سر آمریکا بر این گمانم که اصولگرایان مایلند وجهه انقلابی و مرد جنگ بودن خود را به رخ بکشند و اصلاح طلبان مایلند صلح طلب بودن خود و جنگ طلب بودن رقیب را به مردم نشان دهند. همین تکات سبب شده تا شاهد شکل گیری این قطب بندی ها در داخل باشیم.

ادامه مطلب
کشور به جبر شرایط، هیچ چاره ای جز مذاکره ندارد
چرا برخی در داخل کشور از پیروزی جو بایدن نگرانند؟

کشور به جبر شرایط، هیچ چاره ای جز مذاکره ندارد

احمد نقیب زاده در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که کشور به جبر شرایط و مشکلات کنونی، هیچ چاره ای جز مذاکره با آمریکا ندارد، پیرامون تاثیر دو قطبی سازی های سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای در داخل کشور پیرامون پیروزی جو بایدن یا دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا بر این باور است که شدت دوقطبی رسانه‌ای، سیاسی و اجتماعی در داخل کشور به دلیل تاثیر پذیری از نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا کار را به جایی رسانده است که پیروزی جو بایدن به نفع ملت، دولت و طیفی از جریان های سیاسی به اصطلاح اصلاح طلب و میانه رو و به ضرر حاکمیت است و در آن سو پیروزی دونالد ترامپ به سود حاکمیت و منتقدین دولت و به ضرر ملت و دولت است.

ادامه مطلب
بازخوانی تاریخی انتخاباتی از امریکا
هنری ای. والاس، سیاستمدار ناشناخته: ساده لوح یا مترقی

بازخوانی تاریخی انتخاباتی از امریکا

حمیدر ضا اکبرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عمق تاثیر نظریات متفاوت و پیشروانه والاس تا آنجا پیش رفته است که بسیاری معتقدند اگر والاس در کنفرانس انتخاباتی سال ۱۹۴۴ میلادی حزب دموکرات به عنوان معاون ریاست جمهوری ابقاء شده بود، جهان متفاوتی را تجربه می‌کردیم و سرنوشت هیروشیما و ناگازاکی، جنگ سرد، مسابقه تسلیحاتی و هسته‌ای و البته تبعیض نژادی بسیار متفاوت از جهان ترومن و اخلاف او می‌شد.

ادامه مطلب
سازمان ملل؛ بازیگر منفعل بحران‌های عصر کرونا
در حالی که جهان در مشکلات غرق است

سازمان ملل؛ بازیگر منفعل بحران‌های عصر کرونا

دکتر اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هر چند ریاست‌جمهوری ترامپ خودسرو بی قانون در ایالات‌متحده و نیز رواج ناسیونالیسیم و گرایشهای راست افراطی در عرصه جهانی نقش مهمی در به حاشیه رفتن سازمان ملل و تحقق نیافتن طرح‌های اصلاحی و ابتکارعمل‌های سیاسی دبیرکل این سازمان داشته است، اما شواهد حاکی از آن است که این سازمان در مقابل زورگویی و زیاده طلبی قدرتهای بزرگ، از قدرت مانور چندانی برخوردار نیست و از این رو نمی تواند صدای ملتها و حافظ صلح و امنیت جهانی باشد.

ادامه مطلب
کار سخت بایدن برای بازسازی ویرانه های ترامپ
این بار انتخابات امریکا مهمتر از همیشه است

کار سخت بایدن برای بازسازی ویرانه های ترامپ

حتی اگر جو بایدن پیروز شود، بهبودِ اوضاع در ایالات متحده زمان زیادی می برد. انتخابات آتی را می توان مهم ترین انتخاب در تاریخ آمریکا نامید. اگر ترامپ انتخاب شود دیگر هیچ کس نمی تواند بگوید که اشتباهی رخ داده است. آری! تاییدی است بر راهی که خود مردم آمریکا برای آینده انتخاب می کنند.

ادامه مطلب
چرا واشنگتن در خاورمیانه شکست می خورد؟ (بخش سوم و پایانی)
توهم آمریکایی برای تغییر نظام

چرا واشنگتن در خاورمیانه شکست می خورد؟ (بخش سوم و پایانی)

ایالات متحده از دهه ۱۹۵۰ به طور متوسط یک مرتبه در هر دهه سعی کرده دولت های مستقر در کشورهای خاورمیانه را برکنار کند. این کار را در رابطه با ایران، افغانستان (دو مرتبه)، عراق، مصر، لیبی و سوریه انجام داده و در هر مورد انگیزه و روش های متفاوتی داشته است: از کودتا حمایت کرده، به کشوری حمله و آن را اشغال کرده، و در برخی دیگر موار به دیپلماسی، لفاظی ها و تحریم ها روی آورده است. با این حال، همه این تلاش ها یک وجه مشترک داشتند و آن، این است که به شکست انجامیدند.

ادامه مطلب