آمریکا - آرشیو

توافق اسرائیل و مغرب بذر یک درگیری بلند-مدت را کاشت
امتیازات بیهوده آمریکا برای اقتدارگرایان عربی

توافق اسرائیل و مغرب بذر یک درگیری بلند-مدت را کاشت

ایالات متحده بار دیگر از توافق عادی سازی روابط یک کشور عربی یعنی مغرب با اسرائیل خبر داد. دولت رو به اتمام دونالد ترامپ از این توافق به عنوان یک پیروزی دیگر در سیاست خارجی سخن گفته، اما چنین چیزی حقیقت ندارد و این توافق نی تواند دشواری هایی را برای اسرائیل و آرزوی آن به مورد پذیرش واقع شدن و ثبات در منطقه در پی داشته باشد.

ادامه مطلب
بایدن نمی تواند به بازی «جوجه» ترامپ با ایران ادامه دهد
لزوم پایان سیاست «اعمال فشار حداکثری»

بایدن نمی تواند به بازی «جوجه» ترامپ با ایران ادامه دهد

رئیس جمهوری منتخب جو بایدن در بازگرداندن ایران به تعهدات هسته ای، در مقابل زمان رقابت می کند. در ایالات متحده، دولت دونالد ترامپ سعی بر حفظ تحریم های «اعمال فشار حداکثری» از طریق اعمال آخرین موج تحریم ها علیه ایران دارد. در ایران هم وضعیت به همان اندازه ناخوشایند است چرا که قانون جدیدی برای توسعه غنی سازی هسته ای و متوقف کردن بازرسی های هسته ای آژانس در فاصله دو هفته ای از مراسم تحلیف بایدن ارائه شده است. جدای از این قانون، انتخابات ایران هم به طور بالقوه می تواند فرصت مذاکرات را از بین ببرد. اما بایدن همچنان این قدرت را دارد که به کارزار اعمال فشار حداکثری پایان دهد و اعتبار آمریکایی را در مدت زمان کوتاه بازگرداند.

ادامه مطلب
برجام پلاس، آرزوی محال غرب
برنامه اشتباه اروپا برای احیای توافق هسته ای ایران

برجام پلاس، آرزوی محال غرب

در حالی که جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، از برنامه خود برای برای پیوستن مجدد به توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) سخن گفته، از جایی که انتظار نمی رفت خبرهای نگران کننده ای شنیده می شود: آلمان، یک کشور امضاکننده توافق و یکی از کشورهای سه گانه اروپایی (موسوم به ای ۳) از کافی نبودن برجام اولیه می گوید.

ادامه مطلب
بازگشت ایران به تعهدات برجامی یک ساعت پس از بازگشت آمریکا به توافق
سرنوشت تحریم ها چه می شود؟

بازگشت ایران به تعهدات برجامی یک ساعت پس از بازگشت آمریکا به توافق

رئیس جمهوری ایران گفته یک ساعت پس از اینکه آمریکا به توافق هسته ای و تعهداتش بازگردد، ایران نیز چنین خواهد کرد. این در حالی است که تهران با فشار فزاینده دونالد ترامپ در روزهای پایانی او در واشنگتن و اعمال تحریم علیه دو مقام ایرانی به اتهام دست داشتن آنها در ربوده شدن یک عامل سابق اف.بی.آی مواجه شده است.

ادامه مطلب
می شود از درگیری نظامی آمریکا-ایران جلوگیری کرد؟
نیاز شدید به عقل سلیم در سیاست خارجی ایالات متحده

می شود از درگیری نظامی آمریکا-ایران جلوگیری کرد؟

صرف نظر از اینکه چه گروه یا سازمانی مسئول حمله علیه دکتر فخری زاده و محافظان او بوده، واقعیت این است که تنش ها با ایران بار دیگر افزایش یافته است. در ژانویه گذشته پس از ترور سردار سلیمانی، شرایط در نهایت چندان برای ایالات متحده وخیم نشد و دو طرف از آستانه درگیری نظامی دوری کردند. اما اکنون، برای اطمینان از اینکه آمریکا یک مرتبه دیگر در یک جنگ بی هدف و بی مورد در خاورمیانه درگیر نشود، به تلاش مشترک دولت رو به پایان دونالد ترامپ و دولت منتخب جو بایدن نیاز است.

ادامه مطلب
بایدن وقت تلف کند، ایران مشتاق تر می شود؟
تحلیل نیویورک تایمز درباره اهرم زمان واشنگتن در برابر تهران

بایدن وقت تلف کند، ایران مشتاق تر می شود؟

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب، به صراحت گفته که روش مطلوب او در مقابله با ایران، یافتن راهی برای بازگشت به توافق هسته ای امضا شده توسط دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ و چانه زنی بر سر تمدید برخی از مفاد اصلی آن است. بایدن در ماه سپتامبر در مطلبی برای «سی.ان.ان» نوشت «اگر ایران به تعهداتش بازگردد» آمریکا نیز به عنوان نقطه شروع مذاکرات بعدی دوباره به توافق خواهد پیوست. در همین حال، ایران در واکنش به ترور دکتر فخری زاده، دانشمند برجسته هسته ای، از تصمیم به افزایش سطح تولید اورانیوم غنی شده خبر داد و به اخراج بازرسان بین المللی تا اوایل فوریه در صورت خودداری آمریکا از تسهیل فوری تحریم ها خبر داد. ایران همچنین هرگونه تمدید مفاد توافق هسته ای را رد کرده و اعلام کرده مذاکرات مجددی بر سر توافق وجود نخواهد داشت.

ادامه مطلب
بایدن و الگوی بازگشت پذیری راهبردی در قبال ایران
ایران و آمریکای پساترامپ

بایدن و الگوی بازگشت پذیری راهبردی در قبال ایران

سهراب انعامی علمداری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: درک کارگزاران جدید سیاست خارجی آمریکا و رئیس جمهوری منتخب این کشور مبتنی بر بازگشت پذیری راهبردی است. بازگشت پذیری راهبردی به فرایند و روندی در سیاست خارجی اطلاق می شود که روندها و زنجیره های رفتار راهبردی با اصل وارونه سازی به وضعیت گذشته بازگردانده می شود. بازگشت پذیری راهبردی در واقع راهکاری برای مدیریت در شرایط عدم قطعیت و عدم تعادل است؛ در چنین وضعیتی کارگزاران سیاست خارجی تلاش می کنند برای انطباق با فقدان پیش بینی پذیری، رقابت پذیری و مدیریت آشوب در حوزه های منطقه ای و بین المللی از الگوهای بازگشت پذیری راهبردی بهره بگیرند.  

ادامه مطلب
استفاده بایدن از «اهرم فشار» تحریم های ترامپ جواب نمی دهد
ظرفیت پر شده ایران در صبر استراتژیک و امتیازدهی

استفاده بایدن از «اهرم فشار» تحریم های ترامپ جواب نمی دهد

با شکست چندجانبه سیاست «اعمال فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ، انتظار می رود دولت منتخب جو بایدن رویکرد موثرتر ایالات متحده در قبال ایران را امکان پذیر کند. بازگشت طرفین به تعهدات برجامی کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران که در واکنش به سیاست های ترامپ به ۱۲ برابر بیشتر از حد مجاز در توافق رسیده را ممکن می سازد. اگر ایالات متحده تلاشی برای نابود کردن تجارت ایران نداشته باشد، ایران هم تمایلی به اقدامات تحریک آمیز نخواهد داشت. و روند از بین بردن اعتبار میانه روهای ایران و تقویت محافظه کاران و تندروهای این کشور در پی سیاست های آمریکا پایان خواهد یافت.

ادامه مطلب
تهدید تحریم ها دوستان ایران را از تجارت باز نداشته است
شکست سیاست اعمال فشار حداکثری ترامپ

تهدید تحریم ها دوستان ایران را از تجارت باز نداشته است

دولت دونالد ترامپ چندین سطح از تحریم های شدیدالحن اقتصادی را علیه ایران اعمال کرده است. اما برخی از کشورها و شرکت ها همچنان به تجارت با ایران ادامه می دهند چون باور دارند که دولت منتخب جو بایدن در روند تحریم ها و سیاست گذاری در قبال ایران تغییراتی ایجاد خواهد کرد.

ادامه مطلب
چالش خاورمیانه برای دولت جدید آمریکا ورای ایران هسته ایست
میراث ترامپ برای بایدن

چالش خاورمیانه برای دولت جدید آمریکا ورای ایران هسته ایست

یکی از مهم ترین اولویت های سیاست خارجی رئیس جمهوری منتخب جو بایدن پس از ورود او به کاخ سفید در اواخر ماه آینده، برقراری مجدد روابط با کشورها و احیای توافق هایی است که دونالد ترامپ در چهار سال گذشته آنها را نابود کرده. مهم ترین این توافق ها، توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران است که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد. اما بازگشت به این توافق برای بایدن به هیچ وجه ساده نخواهد بود.

ادامه مطلب