آمریکا - آرشیو

آقازادگان کمونیست ونزوئلا
ثروتمندان سرزمین فقیر

آقازادگان کمونیست ونزوئلا

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: در ونزوئلای امروز، کشوری که مردمش در فقر مطلق غوطه می‌ خورند و تورم وتحریم ها امانشان را بریده است. اما نیکولاس ارنستو مادورو، پسر سی و چهار ساله نیکولاس مـادورو، رئیـس جمهوری کمونیست ونـزوئلا، بی توجه به مصـائب مـردم کشورش حسابی خوش می گذراند. مـردم اسـم این آقا را گذاشته اند "نیکولاسیتو" کـه معـنایش می شود "نیکـولاس کوچولو". ایشان که خودش را کمونیستی مومن و متعـهد می نامد، رئیس بخش فلزات گرانبهای ونزوئلاست و کارش خرید طلا به قیمت ارزان از معدنکاران مستقل و فروش آن به قیمت های تورمی به بانک مرکزی ونزوئلا است.

ادامه مطلب
تهدیدی برای دمکراسی جوان برزیل
مسئولیت لولا داسیلوا سنگین‌تر شد

تهدیدی برای دمکراسی جوان برزیل

آنچه ششم ژانویه ۲۰۲۱، در ایالات متحده امریکا روی داد با آنچه هشتم ژانویه در برزیل اتفاق افتاد، تصادفی نیست. روابط قطعی بین تندروترین مشاوران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده که در حال حاضر رهبری تندروها، نژادپرست ها و پوپولیست های امریکا را یدک می کشد، و اطرافیان بولسونارو، این سوء ظن را تقویت می‌کند.

ادامه مطلب
جنجال ترامپ برزیل
پوپولیست ها از روی دست هم کپی می کنند

جنجال ترامپ برزیل

آنچه اتفاق افتاد مؤید آن است که آنچه ترامپ و بولسونارو را مانند همه گروه‌های راست‌گرا گردهم می‌آورد استفاده از دموکراسی به عنوان ابزاری برای رسیدن به قدرت است و در صورت شکست به دشمنان آن تبدیل می‌شوند. بلکه فراتر از همه ابزارها برای تضعیف آن و بحران سازی علیه آن و حتی کشور استفاده می‌کنند به این امید که این بحران‌ها واقعیت جدیدی ایجاد کنند که در خدمت آنها باشد.

ادامه مطلب
جنجال بایدن
داستان ناتمام اسناد محرمانه در آمریکا

جنجال بایدن

یک وکیل کاخ سفید دوشنبه (نهم ژانویه) گفت که اسناد طبقه‌بندی شده (محرمانه) دوران معاونت جو بایدن، ماه نوامبر در یک اندیشکده در واشنگتن توسط وکلای شخصی رئیس‌جمهور کشف شد که می تواند جنجال تازه برای بایدن باشد.

ادامه مطلب
بر دنیای آشفته امروز چگونه اثر بگذاریم
در سایه اروپای آشفته و احتمال بازگشت ترامپ به قدرت

بر دنیای آشفته امروز چگونه اثر بگذاریم

وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در روابط بین الملل باید مراقب "رابطه ویژه" انگلیس و امریکا باشیم. رابطه ویژه به مفهوم سیاسی یعنی "اغفال امریکا توسط انگلیس". هرگاه در کاخ سفید، رئیس جمهوری بی تجربه باشد و در دفتر نخست وزیر لندن هم، نخست وزیری زیرک باشد؛ دنیا را به هم می زنند. تاچر و ریگان، آرژانتین را تحقیر و گورباچف را اغفال و شوروی را منهدم کردند. تونی بلر، نخست وزیر زیرک انگلیس در ادغام با بوش پسر بی تجربه، با عراق آن کردند که تبعاتش دامنگیر غرب آسیای امروز است. 

ادامه مطلب
دوربرگردان آمریکای لاتین
آینده روابط ایران با آمریکای لاتین پس از پوست‌اندازی سیاسی ونزوئلا و روی کار آمدن لولا در برزیل چگونه خواهد بود؟

دوربرگردان آمریکای لاتین

هادی اعملی فریمان در گپ و گفتی تاکید دارد که دولت جدید داسیلوا لولا در قبال اتفاقات اخیر (ایران) در چهار ماه گذشته و پررنگ‌شدن موضوع حقوق بشر بی‌تفاوت نخواهد بود؛ چون داسیلوا برخاسته از جریان چپ جدید است. یعنی دولت جدید برزیل در امتداد جریان چپ جدید کشورهایی مانند شیلی، کلمبیا و آرژانتین می باشد که به قدرت رسیده است.

ادامه مطلب
بازگشت افراط گرایان به کنگره
انتخاب مک کارتی با هزینه سنگینی که برای امریکا دارد

بازگشت افراط گرایان به کنگره

جان مارک هانسن و سید رحمان موسوی در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: در چهار روز گذشته، آمریکایی‌ها و دیگران در سراسر جهان چشمانشان را به منظره مجلس نمایندگان ایالات متحده دوخته بودند. اکنون، با دادن امتیازات بیشتر، کوین مک کارتی، نماینده کالیفرنیا، سرانجام پیروز شد؛ گرچه مک کارتی پیروز شده است، اما با هزینه ای نگران کننده برای کشور و حزب خود. 

ادامه مطلب
حکومت بر کریمه، تایوان یا قره باغ مهمتر از حفظ صلح و حل مشکلات جهانی شده است
لزوم پرهیز از درگیری های بیشتر و تلاش برای حل تنش های موجود

حکومت بر کریمه، تایوان یا قره باغ مهمتر از حفظ صلح و حل مشکلات جهانی شده است

استفان والت در یادداشتی می نویسد: ظاهرا آن روزهایی که قدرت های بزرگ می توانستند یک جنگ بزرگ را با وسوسه دستاوردهای راهبردی آغاز کنند، به تاریخ پیوسته اند؛ کاری که ژاپن در سال ۱۹۰۵ علیه روسیه کرد یا بیسمارک پروس در جنگ های یکپارچه سازی آلمان انجام داد یا صدام حسین در زمان حمله به ایران و بعد به کویت انجام داد و در هر دو هم به سختی شکست خورد. ایالات متحده به عراق و افغانستان حمله کرد و به باتلاق هایی پرهزینه رسید و مداخله ۲۰۱۱ آمریکا در لیبی هم، به یک دولت ناکارآمد ختم شد. مداخله اسرائیل در لبنان به یک اشغال هجده ساله انجامید که عاقبتی بهتر از تقلای طولانی آمریکا در افغانستان نداشت. یورش صربستان به کوزوو، نهایتا به محاکمه و محکومیت اسلوبودان میلوشویچ به عنوان جنایتکار جنگی انجامید. 

ادامه مطلب
آغاز کار لولا داسیلوا در فضایی به شدت دو قطبی
تاثیراتی که برزیل می تواند بر فضای بین المللی بگذارد

آغاز کار لولا داسیلوا در فضایی به شدت دو قطبی

در مراسم تحلیف این بار شاهد صحنه هایی بودیم که نماد گسترش تفرقه است. ژئیر بولسونارو، رئیس جمهوری پیشین در مراسم تحلیف غایب بود و به همین علت نصب نشان بر شانه های رئیس جمهوری جدید را یکی از شهروندان برزیل انجام داد. گفته می شود حامیان رئیس جمهور پیشین که مخالف برگزاری مراسم تحلیف لولا داسیلو بودند، پیش از برگزاری مراسم تحلیف،‌ مواد منفجره در شهر برزیلیا کار گذاشته بودند. 

ادامه مطلب
عملکرد اقتصادی آرژانتین در تضاد کامل با برتری فوتبالی آن
درس هایی از قهرمانی یک تیم در جام جهانی

عملکرد اقتصادی آرژانتین در تضاد کامل با برتری فوتبالی آن

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عملکرد اقتصادی آرژانتین در تضاد کامل با برتری آن در زمین فوتبال است. از یک سو، آرژانتین به طور کلی به عنوان یک فرصت اقتصادی از دست رفته در نظر گرفته می شود که دهه ها از بحرانی با بحران دیگر دست و پنجه نرم می کند و دارایی های ارزشمندی را که می توانست این کشور را بسیار شکوفا کند، هدر می دهد و از سوی دیگر، این کشور سابقه طولانی در پرورش و حفظ استعدادهای سطح بالا دارد. 

ادامه مطلب