آمریکا - آرشیو

کابوس بازگشت ترامپ و ترامپیسم بر سر ایران
تهران باید از هم اکنون آماده شود

کابوس بازگشت ترامپ و ترامپیسم بر سر ایران

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در دوران ترامپ با پدیده پیچیده تری به نام ترامپیسم مواجه بودیم که هر چند ایران و آمریکا وارد یک منازعه مستقیم نشدند اما با توجه به مساله به شهادت رسیدن سردار سلیمانی و حمله ایران به عین الاسد و مجوز آمریکا به رژیم صهیونیستی برای انجام عملیات پی در پی خرابکارانه و تروریستی در داخل خاک ایران و تحریم های کمرشکن، مسیر ایران و آمریکا به سمتی می رفت که شاید در دوره دوم ترامپ ایران و آمریکا وارد منازعه مستقیم نظامی شده بودند.

ادامه مطلب
تأثیرات همه گیری سایه COVID-۱۹ بر حقوق زنان
برای جلوگیری از تبعات منفی چه باید کرد

تأثیرات همه گیری سایه COVID-۱۹ بر حقوق زنان

زهرا وطنی و معصومه زمانیان در یادداشتی مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آنچه از تحلیل‌های در سطح بین الملل به دست می‌آید اینکه بخش عمده‌ای از واکنش جهانی به COVID-۱۹ کور جنسیتی بوده است. اگرچه، مسائل جنسیتی شامل هر دو جنس زنان و مردان است اما در هر صورت لازم است در برخی زمینه¬ها، جنسیت مشخصی به نحو تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

ادامه مطلب
روابط با عربستان بد بود، بدتر شد
جنگ در اوکراین موجب سردی روابط واشنگتن و ریاض

روابط با عربستان بد بود، بدتر شد

به گفته رهبران عربستان، این دقیقا همان کاری است که دولت آمریکا قبلا در زمان باراک اوباما انجام داده بود. عربستان سعودی هرگز اوباما را به خاطر کنار گذاشتن حسنی مبارک، رئیس جمهور مصری در بهار عربی ۲۰۱۱ ، فراخواندن جت های جنگنده از بمباران سوریه در سال ۲۰۱۳ و امضای توافق هسته ای با تهران در سال ۲۰۱۵ نبخشیده است.

ادامه مطلب
حیرت در برخورد تبعیض‌آمیز با پناهندگان
امریکا درها را به روی پناهجویان اوکراین باز می کند و به روی پناهجویان آفریقا می بندد

حیرت در برخورد تبعیض‌آمیز با پناهندگان

پناهجویانی که از جنگ کامرون فرار می کنند در حیرتند که چرا با آنها رفتاری مشابه با پناهجویان اوکراین نمی شود.

ادامه مطلب
آمریکا و دوراهی جنگ و صلح
ایالات متحده همچنان به برتری جهانی فکر می کند

آمریکا و دوراهی جنگ و صلح

ابوالفضل پازوکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: شواهد حاکی از آن است که ایالات متحده کماکان سودای "پاکس آمریکنا" را در سر دارد و سیاست های اجراییش، ونه سیاست های اعلامی، بیانگر این رویکرد و تمایل است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، و یا به تعبیر آمریکایی ها "امپراطوری شیطان"، ایالات متحده نه تنها سیاست "دتانت" را درپیش نگرفت که با براه انداختن جنگ های جدید از بالکان تا منطقه منا عزم خود را برای ایجاد نظم تک قطبی و "قرن امریکایی" نشان داد.

ادامه مطلب