آمریکا - آرشیو

مخاطرات پهپادهای از نوع ترکیه ای
ربات های پرنده قاتل به صحنه آمده اند

مخاطرات پهپادهای از نوع ترکیه ای

نسل نوینی از پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی، می توانند توسط کشورهای شرور، گروه های جنایتکار و بیماران روانی برای اهداف وحشتناکی به کار گرفته شوند.

ادامه مطلب
آیا هائیتی تبدیل به سومالی آمریکا می شود؟
نخستین ترور رئیس جمهوری بعد از یک قرن

آیا هائیتی تبدیل به سومالی آمریکا می شود؟

واقعیت این است که ایالات متحده بزرگ همیشه مسئولیت ویژه ای در برابر هائیتی کوچک داشته است. زیرا این «ملت های خواهرخوانده» نابرابر دارای تاریخ مشترکی هستند. در روز اول سال نو در سال ۱۸۰۴ میلادی، هائیتی پس از ایالات متحده به دومین کشور در نیمکره غربی تبدیل شد که به استقلال دست می یافت. اما بر خلاف آمریکا، یوغ بردگی فرانسه، شش دهه قبل از ایالات متحده، این ملت جوان کارائیب را لرزانده بود.

ادامه مطلب
تسریع مذاکرات هسته ای در نتیجه حملات در عراق و سوریه؟!
نکته تلاقی تحولات خاورمیانه کجاست

تسریع مذاکرات هسته ای در نتیجه حملات در عراق و سوریه؟!

زمان بندی همه چیز است. علی ماموری اخیرا در گزارشی نوشته نیروهای شبه نظامی نزدیک به ایران این هفته پنج حمله هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی به پایگاه های ایالات متحده در عراق انجام داده اند که آخرین آنها دو زخمی بر جا گذاشته است. حملات اخیر گروه های نزدیک به ایران در حالی صورت می گیرد که هنوز برای دور هفتم و شاید آخرین دور از مذاکرات در وین بین طرف های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا همان توافق هسته ای ایران برنامه ریزی نشده است. این مذاکرات اگر به نتیجه برسند، احتمالا هم ایالات متحده به توافق بازخواهد گشت و هم نیاز فوریتی ایران به لغو تحریم ها برآورده می شود.

ادامه مطلب
ایالات متحده نقش خود در کودتای ۱۹۵۳ ایران را تکرار می کند
تلاش تجدیدنظرطلبان برای کم اهمیت جلوه دادن توطئه های آمریکایی

ایالات متحده نقش خود در کودتای ۱۹۵۳ ایران را تکرار می کند

دخالت آمریکا در کودتای ۱۹۵۳ در ایران قابل انکار نیست، اما همچنان بر سر میزان این دخالت و اهمیت نقش آمریکا و بریتانیا اختلاف نظر وجود دارد. طبق ادعا و گزارش های اخیر تجدیدنظرطلبان، نقش ایالات متحده در این کودتا چندان هم پررنگ به نظر نمی رسد، اما واقعیت مبتنی بر صدها سند منتشر شده توسط دولت آمریکا در سال ۲۰۱۷، نقش اساسی این کشور در براندازی محمد مصدق، نخست وزیر منتخب مردمی، را تایید می کند.

ادامه مطلب
ایران جنایت آمریکا در شلیک به هواپیمای ۶۵۵ را فراموش نکرده است
سایه یک دشمنی دیرینه بر تلاش ها برای اعتمادسازی

ایران جنایت آمریکا در شلیک به هواپیمای ۶۵۵ را فراموش نکرده است

تنش و بی اعتمادی عمیق بین ایران و آمریکا اتفاق جدیدی نیست و ریشه در تاریخ دارد. ۳۴ سال پیش، لحظه ای حساس در چندین دهه دشمنی واشنگتن و تهران رقم خورد. بی اعتمادی ناشی از آن اتفاق حتی از موارد پیشین مانند کودتای ۱۹۵۳ سیا و ام.آی.۶ علیه نخست وزیر منتخب دموکراتیک و بازگرداندن شاه، شدیدتر بود. اپراتورهای رادار در وینسنس پرواز تجاری را با پرواز جنگنده اف-۱۴ اشتباه گرفتند و فاجعه رقم خورد. ناو آمریکایی که تصور می کرد از جان خدمه محافظت و با یک حمله مقابله می کند، دو موشک زمین به هوا به سمت هواپیما شلیک کرد. چند ثانیه بعد هواپیما منفجر شد و بقایای آن به همراه جسد ۲۹۰ مسافر به خلیج سقوط کردند.

ادامه مطلب
چالش بایدن در سیاست گذاری در قبال ایران
رویکرد نظامی و پیشبرد دیپلماسی همزمان نمی شود

چالش بایدن در سیاست گذاری در قبال ایران

تصمیم رئیس جمهوری بایدن به حمله به نیروهای شبه نظامی مورد حمایت ایران در عراق و سوریه در ساعات اولیه روز دوشنبه نشان دهنده درگیری او در برقراری تعادل در رویکرد در برابر ایران بین نشان دادن تمایل به استفاده از نیروی نظامی برای تامین منافع آمریکا و باز نگه داشتن خط شکننده دیپلماتیک برای احیای توافق سال ۲۰۱۵، است. مقامات دولت بایدن در اظهارات عمومی خود سعی کرده اند بگویند این دو موضوع از هم جدا هستند؛ آنها گفتند که بایدن از اختیارات خود طبق قانون اساسی برای دفاع از سربازان آمریکایی استفاده کرده و این مساله نباید در تلاش نهایی دو کشور در بازگشت به برجام تداخل ایجاد کند. اما در واقع، این مسائل عمیقا در هم تنیده شده اند.

ادامه مطلب
گمانه زنی هایی در مورد دیپلماسی سایبری و فناورانه دولت بایدن
اهدافی که واشنگتن دنبال می کند

گمانه زنی هایی در مورد دیپلماسی سایبری و فناورانه دولت بایدن

احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برای بازسازی وجهه به شدت آسیب دیده دولت آمریکا در کشورهای مختلف جهان، از ابزار دیپلماسی سایبری برای انتشار پیام های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی اینترنتی در ارتباط با موضوعاتی همچون حقوق بشر، مقابله با تروریسم، آزادی بیان و غیره که قدرت نرم آمریکا را تقویت می کند، استفاده می شود. اقداماتی از این دست به ظرفیت سازی های تازه ای برای دولت آمریکا می انجامد.

ادامه مطلب
بایدن در تنگنای بازگشت به برجام!
سناریوهایی که پیش بینی می شود

بایدن در تنگنای بازگشت به برجام!

صابر گل‌عنبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پیداست که آمریکا راه سومی را در نظر دارد؛ آن هم احیای برجام بدون ما به ازای جدی برای ایران در مساله رفع تحریم‌ها. اینجا در واقع، مخالفت واشنگتن با راستی آزمایی لغو تحریم‌ها مطابق نظر و خواست ایران در جریان مذاکرات وین موید این مدعا و نگرانی از تبعات جدی آن است. از این نظر، با توجه به لاینحل ماندن اصل و دیگر مظاهر نزاع آمریکا و ایران، انتظار این که واشنگتن اهرم‌های فشار خود در قبال تهران را صرفا در قبال احیای یک توافق، آن هم برای حل و فصل موقت یکی از پرونده‌ها که عمر آن در سال ۲۰۲۵ به سر می‌رسد، کان لم یکن کند، غیر واقع‌بینانه است. 

ادامه مطلب