آمریکا - آرشیو

بدرود فیدل

فیدل کاسترو، رهبر بیمار کوبا از قدرت کناره گیری کرد. وی در نامه ای که در گرانما، سایت رسمی حزب کومونیست به چاپ رسید، نوشت:" من دیگر نه خواهان قدرت هستم و نه جایگاه ریاست جمهوری و فرماندهی کل کوبا را می پذیرم."

ادامه مطلب

کوزوو به سمت استقلال خیز بر می دارد

مردم کوزوو در انتظار اعلام استقلال کوزوو هستند و از هم اکنون این استقلال را جشن گرفته اند. آمریکا و برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از استقلال کوزوو حمایت می کنند. این درحالی است که صربستان و روسیه با این برنامه به شدت مخالفند.

ادامه مطلب

قاره سیاه میزبان رییس جمهور آمریکا

جورج بوش،‌رییس جمهور آمریکا در سفر ۶ روزه خود از آفریقا از کشورهای بنین،‌لیبریا،‌غنا، تانزانیا و روندا دیدن خواهد کرد. سفر وی را می توان نوعی سفر تبلیغاتی برای پررنگ نشان دادن فعالیت های وی برای کمک به آفریقا در دوره ریاست جمهوری دانست.

ادامه مطلب

ناکامی ناتو در هندوکش

گذشت چهارده ماه، هنوز هم آنچه برای اعضای ناتو به طور کامل حل نشده، مسئله حضور نیروهای آن ها در این کشور است. شاید در حال حاضر بتوان بزرگترین مشکل پیش روی ناتو را مشکل مدیریت و هدایت نیروهای ایساف(ISAF) در افغانستان دانست.

ادامه مطلب
اجلاس داووس به روايت ديپلماسى ايرانى

لحن آشتى جويانه رايس در آستانه سخنرانى خاتمى؟

وزیرخارجه آمریکا در آستانه سخنرانى محمد خاتمى رییس جمهور سابق ایران در اجلاس داووس با تأکید بر اینکه کشورش نمی خواهد ایران دشمن ابدی اش باشد گفته ایرانیها مردمی باغرور و دارای فرهنگی عظیمند که ما به نقشی که در تمدن جهانی آفریدند ارج می گذاریم.

ادامه مطلب
افغانستان در آستانه بحران

رایس با نقشه افغانستان در لندن

پیش بینی می شود که در صورت عدم تقویت نیروهای ناتو در افغانستان،‌این کشور با بحرانی جدی رو به رو شود. در همین راستا وزیرامور خارجه آمریکا برای رایزنی در خصوص افزایش نیروهای ناتو در افغانستان هفته آینده به بریتانیا سفر خواهد کرد.

ادامه مطلب
لهستان با استقرار سیستم دفاع موشکی موافقت کرد

منتظر حرکت بعدی از طرف روسیه باشید

لهستان در مقابل مدرنیزه کردن سیستم دفاع هوایی خود توسط آمریکا با استقرار سیستم دفاع موشکی این کشور در خاک لهستان موافیت کرد. آغاز همکاری های لهستان و آمریکا می تواند دوره ای از تنش های تازه با روسیه را برای هر دو کشور به همراه داشته باشد.

ادامه مطلب

پیشرفته‌ترین سپر دفاع موشکی؛ محصول مشترک آمریکا و ژاپن

آمریکا و ژاپن مشترکاً و با بودجه‌ای چند میلیارد دلاری پیشرفته‌ترین سپر دفاع موشکی جهان را می‌سازند. به ظاهر هدف از این سامانه مقابله با تهدید‌های کره شمالی است، اما بدون شک این مساله موازنه قدرت را در منطقه دگرگون و چین را متاثر خواهد کرد.

ادامه مطلب

بازگشایی بندر هنگ‌کنگ به روی رزم‌ناوهای آمریکایی

رزم‌ناوهای آمریکایی بار دیگر اجازه یافتند در بندر هنگ‌کنگ که بخشی از خاک چین محسوب می‌شود، پهلو بگیرند. به عقیده تحلیل‌گران این اقدام چین نشانه‌ای است از تمایل این کشور به اجتناب از تنش‌های بیشتر در روابط دیپلماتیک و نظامی پکن – واشینگتن.

ادامه مطلب

تیم حفاظت از زرادخانه هسته‌ای پاکستان در حالت آماده‌باش

در پی افزایش خطر حمله شبه ‌نظامیان بنیادگرا به سایت‌های تسلیحات هسته‌ای پاکستان، ارتش این کشور برای حفظات از این مناطق به حالت آماده‌باش در آمد. این در حالی است که یکی از مسئولان ارشد ارتش پاکستان در این باره گفته است که هیچ تهدید خاصی وجود ندارد.

ادامه مطلب