آمریکا - آرشیو

نشانه بی اعتمادی سنتی دموکرات ها به دستگاه امنیتی آمریکا
نامزدی ویلیام برنز بر مسند سیا

نشانه بی اعتمادی سنتی دموکرات ها به دستگاه امنیتی آمریکا

سید قاسم ذاکری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هر چند هنوز ریاست ویلیام برنز بر سازمان سیا صرفا در حد حرف است و حتی در صورت گمارده شدن او به این مقام واقعا معلوم نیست چگونه می خواهد از پس باندهای مخوف و مافیائی حاکم بر این تشکیلات جهنمی برآید ولی حتی صرف مطرح شدن او برای احراز این مقام، می تواند گویای بلند شدن دوباره صدای جان اف کندی در حزب دموکرات آمریکا باشد. بدون شک  داستان سرائی هائی سازمان سیا علیه به اصطلاح دشمنان آمریکا در سرتاسر جهان برای سال های طولانی منبع مهمی از تجارت های پرسود در میان باندهای مخوف سیاسی، نظامی و امنیتی آمریکا بوده است. 

ادامه مطلب
ابهام پیرامون جایگاه ترکیه در غرب آسیا به دلیل سیاست پاندولی اردوغان
بایدن از طریق مدیریت خاورمیانه می تواند چین را مهار کند

ابهام پیرامون جایگاه ترکیه در غرب آسیا به دلیل سیاست پاندولی اردوغان

محسن جلیلوند در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که ابهام جدی پیرامون جایگاه ترکیه در غرب آسیا به دلیل سیاست پاندولی اردوغان وجود دارد، پیرامون راهبرد دولت جو بایدن برای منطقه خاورمیانه بر این باور است که نگاه جدی ایالات متحده آمریکا به خاورمیانه و به خصوص امنیت اسرائیل به معنای آن نیست که احتمالاً دولت جو بایدن تمام انرژی خود را صرف منطقه غرب آسیا خواهد کرد و توجهی به مهار چین و روسیه نخواهد داشت و یا در مقابل مسئله نگاه به شرق و مهار چین و روسیه به معنای نادیده گرفتن خاورمیانه در دولت جو ‌بایدن است. بلکه به عکس من معتقدم که اتفاقاً این دو مقوله می توانند مکمل هم باشند. به این معنا که اقتضائات ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک و به خصوص ژئوانرژیک منطقه خاورمیانه می تواند اهرم بسیار خوبی برای جو بایدن در خصوص کنترل و مهار چین باشد. به هر حال همان طور که مستحضر هستید چین بزرگ ترین متقاضی و خریدار در جهان به شمار می رود که بیشتر انرژی خود را از منطقه خلیج فارس و کشورهایی مانند ایران (البته قبل از تحریم) و یا کشورهای عربی این منطقه را تامین می‌کند. بنابراین اگر ایالات متحده آمریکا بتواند با یک برنامه‌ریزی دقیق و راهبردی منسجم امنیت انرژی منطقه را در دست گیرد یقینا می تواند کنترل و مهار جدی روی چین داشته باشد. 

ادامه مطلب
مایک پومپئو: بدترین وزیر امور خارجه آمریکا
ترمیم آسیب های کاخ سفید ترامپ می تواند یک دهه طول بکشد

مایک پومپئو: بدترین وزیر امور خارجه آمریکا

درباره اینکه دونالد ترامپ بدترین رئیس جمهوری در تاریخ ایالات متحده است، هنوز جای بحث وجود دارد، اما هیچ شکی نیست که مایک پومپئو، بدترین وزیر امور خارجه تمام دوران هاست. او در ۲ سال و ۹ ماهی که در مقام دیپلمات ارشد ایالات متحده فعالیت می کرد، تقریبا هیچ کاری برای ارتقای امنیت، ارزش ها یا حتی سیاست های دولت خود انجام نداد. دوران تصدی او با سخنان تحقیرآمیز از سوی متحدان اروپایی رو به پایان است که از گزافه های او و دونالد ترامپ در سال های گذشته به ستوه آمده اند.

ادامه مطلب
ترامپیسم پایانی دارد؟
بعد از ویرانی دموکراسی امریکا

ترامپیسم پایانی دارد؟

پرستو بهرامی راد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آیا رفتار‌های طرفداران و هواداران ترامپ که جامعه تندرو‌های آمریکا را در بر می‌گیرند با پایان یافتن زندگی سیاسی ترامپ، پایان می‌یابد؟

ادامه مطلب
پایان دولت ترامپ و آینده روابط فرا آتلانتیکی
روابطی که دیگر هیچ گاه ماننده گذشته نخواهد شد

پایان دولت ترامپ و آینده روابط فرا آتلانتیکی

محمدرضا احمددوست در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این گونه به نظر می رسد که تغییرات در سیاست خارجه آمریکا طی چند سال اخیر متاثر از اجرای یک راهبرد کلان است و تغییرات نگاه آمریکا به اروپا و تغییر رفتار این بازیگر در عرصه بین المللی مربوط به ویژگی های شخصیتی ترامپ و تیم وی نبوده است، بلکه پیش از آنها آغاز شده و ریشه اقتصادی آن جنگ تجاری آمریکا با رقبای خود، خصوصا چین است. البته شیوه ی پیاده کردن این راهبرد در دوره ترامپ متفاوت از دوره اوباما بود.

ادامه مطلب
پادشاه دیوانه پیش از خروج از کاخ سفید همه جا را به آتش می کشد؟
نیاز فوری به تجدید نظر در سیاست شلیک هسته ای آمریکا

پادشاه دیوانه پیش از خروج از کاخ سفید همه جا را به آتش می کشد؟

پس از آنکه اوباش خشونت گرای طرفداری رئیس جمهوری ترامپ هفته گذشته به ساختمان مجلس حمله کردند، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، به درستی درباره مخاطره «یک رئیس جمهوری افسار گسیخته با قابلیت شروع یک دشمنی نظامی و دسترسی به کدهای حمله هسته ای» به همکاران خود و مردم آمریکا هشدار دارد. مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، به او و دیگران اطمینان داد که مواردی برای کنترل و جلوگیری از چنین اتفاقی وجود دارند. اما شاید اینطور نباشد!

ادامه مطلب
استفاده سیاسی آمریکا از مبارزه با تروریسم بهای سنگینی خواهد داشت
اتهامات بی اساس پومپئو در نزدیکی خروج او از کاخ سفید

استفاده سیاسی آمریکا از مبارزه با تروریسم بهای سنگینی خواهد داشت

سال ها پیش، به ویژه پیش از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، مبارزه با تروریسم در ایالات متحده یک مساله جدی گرفته و یک نگرانی برای هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات تلقی می شد. اواسط دهه ۱۹۹۰ نگرانی از هر زمانی بیشتر بود. بمب گذاری ها در مرکز تجارت جهانی در سال ۱۹۹۳ و ساختمان شهرداری در اوکلاهما سیتی در سال ۱۹۹۵ که ۱۶۸ کشته و صدها زخمی بر جا گذاشت، از جمله اتفاقات نگران کننده اینچنینی بودند. کنگره آمریکا به این اتفاقات با تصویب قانون ضد تروریسم و مجازات اعدام در سال ۱۹۹۶، پاسخ داد. این قانون موارد متعدد مبارزه با تروریسم از اقدام علیه هرگونه حمایت مالی یا سایر موارد از گروه های تروریستی را شامل می شود. هدف این بود که تخطی کنندگان تحت پیگرد کیفری قرار بگیرند.

ادامه مطلب
مسیر به دمشق از مسکو می گذرد (بخش چهارم و پایانی)
تجدید نظر در سیاست ایالات متحده در قبال سوریه

مسیر به دمشق از مسکو می گذرد (بخش چهارم و پایانی)

رویکرد ایالات متحده در درگیری های سوریه در چند سال گذشته بر مبارزات با تروریسم متمرکز بوده است. در همین مدت، روسیه و ایران برای احیای دولت بشار اسد تلاش کرده و نفوذ ژئوپلیتیک خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند. از دست رفتن نفوذ آمریکا در نتیجه این رویکرد و شکست اخیر داعش ارزیابی مجدد اهداف سیاست خارجی ایالات متحده با هدف تمرکز بر رقابت قدرت های بزرگ و کاهش حضور گروه های شبه نظامی متحد ایران در سوریه را برای آن ایجاب می کند.

ادامه مطلب
چرا آمریکا می خواهد ایران را به القاعده ربط دهد؟
اتهام زنی بی اساس پومپئو در روزهای پایانی دولت ترامپ

چرا آمریکا می خواهد ایران را به القاعده ربط دهد؟

مایک پومپئو روز سه شنبه ایران را به عمل کردن به عنوان «پایگاه جدید» القاعده متهم کرد؛ این، آخرین تلاش وزیر امور خارجه آمریکا در روزهای پایانی فعالیتش برای توجیه حمله نظامی به ایران از طریق اتهام زنی تروریستی یا خرابکاری در تلاش های دیپلماتیک جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب، برای پیوستن مجدد به برجام و ترمیم روابط واشنگتن-تهران بود. دولت ترامپ پیشتر هم چندین مرتبه برای ارتباط دادن ایران به القاعده تلاش کرده بود؛ ادعایی که بیشتر ماهیت سیاسی و دروغین داشت تا ابراز نگرانی امنیتی. پومپئو این آخرین تیر را در تاریکی در حالی رها کرد که کمتر از دو هفته از کارش باقی مانده است.

ادامه مطلب
اشتباه آمریکا در تصور از بازدارندگی در برابر ایران
رویکرد کنونی واشنگتن هیچ تاثیری بر تهران و متحدان آن ندارد

اشتباه آمریکا در تصور از بازدارندگی در برابر ایران

لازم نیست تلاش های ایالات متحده در بازدارندگی در برابر ایران با حضور گسترده یا اقدامات نظامی همراه باشد. آمریکا در حال حاضر حدود ۴۵ تا ۶۵ هزار نیرو در خاورمیانه دارد که هر ماه میلیاردها دلار هزینه دارند. با این حال، این استراتژی پر هزینه هیچ تاثیری در جلوگیری از حمله موشکی ماه دسامبر به نیروها و مواضع آمریکایی نداشته است. ایالات متحده در فاصله زمانی کوتاهی از تصمیم خود به استقرار ناو هواپیمابر در خارج از خاورمیانه بازگشت و این تنها اندکی بعد از استقرار یک زیردریایی موشکی و موشک های کروز برای بازدارندگی ایران بود؛ اما زمان آن رسیده که دریابد سیاستی که در حال حاضر به اجرا درآورده اصلا بازدارنده نیست.

ادامه مطلب