بعد از ویرانی دموکراسی امریکا

ترامپیسم پایانی دارد؟

۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۹۹۱۱۶ آمریکا انتخاب سردبیر
پرستو بهرامی راد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آیا رفتار‌های طرفداران و هواداران ترامپ که جامعه تندرو‌های آمریکا را در بر می‌گیرند با پایان یافتن زندگی سیاسی ترامپ، پایان می‌یابد؟
ترامپیسم پایانی دارد؟

نویسنده: پرستو بهرامی‌راد، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: ۶ ژانویه کنگره آمریکا، روز پر از خشونتی را تجربه کرد که شرایط لازم برای استیضاح مجدد دونالد ترامپ را رقم زد. در حمله هواداران ترامپ به کنگره ۵ نفر جان باخته اند و همین امر شاید پایان کار سیاسی دونالد ترامپ را رقم بزند. اما آیا ترامپیستی که کنگره آمریکا را به خون کشید و دموکراسی آمریکایی را به سخره گرفت، پایان می‌یابد؟

۲۰ ژانویه دوره ریاست جمهوری ترامپ تمام می‌شود و جو بایدن و کامالا هریس سوگند یاد می‌کنند و وارد کاخ سفید خواهند شد. اما شرایط این روز‌های خیابان‌های واشنگتن بیشتر به پادگان نظامی شبیه است. زیرا تمام ارکان نظامی آمریکا نگران رفتار‌های هواداران ترامپ در روز تحلیف جو بایدن به عنوان ریاست جمهوری منتخب آمریکا هستند. قرار است ۲۵ هزار نیرو در واشنگتن دی. سی مستقر شوند. در واقع امنیتی‌ترین تحلیف در تاریخ آمریکا رقم خواهد خورد.

نکته اصلی این است که آیا رفتار‌های طرفداران و هواداران ترامپ که جامعه تندرو‌های آمریکا را در بر می‌گیرند با پایان یافتن زندگی سیاسی ترامپ، پایان می‌یابد؟

پایان زندگی سیاسی ترامپ؟

ترامپ با تهییج هواداران خود و ورود آن‌ها به کنگره آمریکا به آن صورت وحشیانه، در واقع گور زندگی سیاسی خود را کند. دموکرات‌ها بعد از این جریان کمر بر استیضاح او بسته‌اند و حتی در این جریان برخی جمهوری‌خواهان نیز هم قدم با آنها هستند. 

طبق گزارش‌ها، طرح استیضاح ترامپ ۱۳ ژانویه در مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌ها تصویب شده است و به نظر می‌رسد حتی با خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید باز رسیدگی به استیضاح ادامه پیدا کند. در واقع با این روند می‌خواهند که خطر ترامپ که گفته است ۲۰۲۴ برمی گردد را از بین ببرند و کاملاً زندگی سیاسی ترامپ را تمام شده اعلام کنند؛ زیرا در صورت استیضاح ترامپ از تصدی مقامات دولتی در آینده منع خواهد شد. او اولین رئیس جمهوری آمریکاست که در دوران ریاست جمهوری خود دو بار استیضاح می‌شود.

اما نگرانی بزرگ این روز‌های کنگره و سنای آمریکا طرفداران اسلحه به دست ترامپ است که در صورت استیضاح او بهخ خیابان‌ها بریزند و اعتراضات مسلحانه انجام دهند؛ بنابراین به نظر نمی رسد تمام کردن کار ترامپ در حوزه سیاسی کار راحتی باشد.

بایدن وارث آشوب و تنش

جو بایدن که همین هفته به عنوان رئیس جمهوری آمریکا همراه همسرش وارد کاخ سفید میشود، وارث یک سیاست ویران شده به دست پوپولیست است. ترامپ یک پوپولیست ملی گراست که چهار سال در کاخ سفید دموکراسی آمریکایی را به ورطه نابودی کشاند. سیاستهای ترامپ در آمریکا و حتی جهان نتایج فاجعه باری به دنبال داشت.

حال بایدن وارث یک جامعه دو قطبی و پر از تنش و آشوب است. برخی معتقد هستند که ترامپ چهره مرسوم سیاست داخلی آمریکا را تغییر داده است و جامعه آمریکایی را با تندروهایی آشنا کرده که چهره دموکراسی آمریکایی را زیر سوال برده اند. در واقع ترامپ برای اثبات تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و ماندن در قدرت دست به کارهایی زد که جامعه آمریکایی را به سمت خشونت کشاند. به همین دلیل جو بایدن در بدو ورود به کاخ سفید علاوه بر مشکلات شیوع کرونا و مسائل اقتصادی که کرونا ایجاد کرده، با یک دموکراسی ویران شده و ترامپیستهای عصبانی روبه رو خواهد بود.

در واقع این روزها مسئله اصلی اسین است که آیا جو بایدن میتواند در مقابل ترامپیستها در دوره ریاست جمهوری خود بیاستد و جامعه آمریکا را به آرامش نزدیک کند یا خیر؟

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ جمهوریخواهان نو جمهوریخواهان افراط گرائی


( ۹ )

نظر شما :