آمریکا - آرشیو

فرمول «تعهد بیشتر در برابر رهایی بیشتر» فاز نهایی گشایش برجامی می شود؟
روند ترمیم روابط ایالات متحده-ایران (بخش سوم و پایانی)

فرمول «تعهد بیشتر در برابر رهایی بیشتر» فاز نهایی گشایش برجامی می شود؟

در حالی که دو مرحله اول و دوم ترمیم روابط واشنگتن-تهران به تثبیت برجام و جلوگیری از یک بحران کوتاه مدت بر سر برنامه هسته ای ایران مربوط می شود، مرحله سوم روی استفاده از برجام به عنوان بخشی از یک فرمول کلی تر «بیشتر در برابر بیشتر» تمرکز دارد که همه طرف های برجام می توانند از آن بهرمند شوند. بعید است که فضای سیاسی حاکم در ایران اجازه رسیدن به این مرحله سوم را به رئیس جمهوری حسن روحانی بدهند و از این رو، قدرت های جهانی برای پیشبرد اهداف خود در این مرحله باید منتظر روی کار آمدن دولت جدید در ایران بمانند.

ادامه مطلب
دستورکار ترامپ در قبال ایران فاصله ای تا شکست قطعی ندارد
۴ سال تلاش بیهوده برای ایجاد تنش

دستورکار ترامپ در قبال ایران فاصله ای تا شکست قطعی ندارد

تنها دو ماه از ریاست جمهوری ترامپ باقی مانده و او از چهار سال رویکرد تهاجمی علیه ایران دستاوردی نداشته است. برخلاف اظهارات دولت ترامپ، اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران این کشور را به میز مذاکره بازنگرداند و تاثیری در حصول یک توافق بهتر نداشت. «اعمال فشار حداکثری» هم از نفوذ و دخالت ایران در همسایگی آن را کم نکرد. اکنون مواضع ایران در کشورهای همسایه نسبت به چند سال قبل مستحکم تر است و این کشور توانسته جایگاه خود را در یمن، عراق، لبنان و سوریه حفظ کند.

ادامه مطلب
احتمال اعلان جنگ ترامپ به تهران هنوز وجود دارد؟
رئیس جمهوری شکست خورده به دنبال راهی برای حفظ قدرت

احتمال اعلان جنگ ترامپ به تهران هنوز وجود دارد؟

تصمیم ناگهانی رئیس جمهوری دونالد ترامپ به اخراج مارک اسپر، وزیر دفاع، و جایگزینی او با کریستوفر میلر، مرد بله قربان گوی جنگ طلب که پیش از برنامه «عملیات ویژه» پنتاگون ریاست دفتر مبارزه با تروریسم ملی را بر عهده داشته، ترس و نگرانی را به دل رسانه های آمریکایی ها انداخت. برخی، از جمله نیویورک تایمز، نوشتند ترامپ وزیر دفاع «مخالف استفاده از نیروی نظامی در خیابان ها» را اخراج کرد. اما این اقدام در عین حال از احتمال نقشه کشیدن ترامپ برای آغاز جنگ با ایران پیش از عزیمت برنامه ریزی شده او از کاخ سفید در ۲۰ ژانویه حکایت دارد. در حقیقت، تیتر بهتر می توانست این باشد که ترامپ «اسپر را که با جنگ با ایران مخالف بود» اخراج کرد.

ادامه مطلب
بایدن و ایران هر دو توافق می خواهند، اما شاید این کافی نباشد
چالش های پیش روی تهران و واشنگتن در احیای عملی برجام

بایدن و ایران هر دو توافق می خواهند، اما شاید این کافی نباشد

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، وعده داده است که دوباره به توافق هسته ای ایران می پیوندد؛ این مساله ایست که تهران پس از خروج دولت رئیس جمهوری دونالد ترامپ از توافق در حدود دو سال پیش، خواهان آن بود. اما انتظار می رود بازگشت هر دو طرف به تعهدات پیشین با چالش هایی مواجه شود چرا که هر دو طرف باید برای اعتمادسازی در یک فضای کاملا متفاوت از پنج سال پیش تلاش کنند.

ادامه مطلب
لابی یهود چگونه برای امریکا تصمیم می گیرد
نفوذ عمیق از دولت تا کنگره

لابی یهود چگونه برای امریکا تصمیم می گیرد

پارسا جعفری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: لابی یهودیان در آمریکا دارای دستورکارهای متفاوتی است، اما تمرکز اصلی آنها بر روابط آمریکا و اسرائیل است. تلاش های لابی در حمایت از اسرائیل، محصول مشترک تعدادی از سازمان های یهودی است که در این میان نقش کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) به عنوان قدرتمندترین و شناخته شده ترین سازمان یهودی آمریکا بسیار شاخص است. این سازمان مسئولیت برنامه ریزی و هماهنگ کردن فعالیت اکثر سازمان های یهودی در آمریکا را بر عهده دارد و نقش اساسی را در هماهنگی سیاست های آمریکا با منافع صهیونیسم ایفا می کند. این هماهنگی از طریق تماس و ارتباطات سازنده با اعضای کنگره و مسئولان بلندپایه شاخه اجرایی، به شکلگیری ابتکارات قانونی به نفع اسرائیل که بقا، موجودیت و امنیت آن کشور را تضمین می کند، صورت می گیرد. 

ادامه مطلب
چرا خطر پاپولیسم جهانی و ملی است؟
از ایران تا امریکا

چرا خطر پاپولیسم جهانی و ملی است؟

حمیدرضا جلایی پور در یادداشتی می نویسد: در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا شخصیت مردم‌انگیزی مثل ترامپ توانست در برابر هیلاری کلینتون، که نماینده و صدای وضع موجود بود، خود را به عنوان نجات‌دهنده سفید‌پوستان آزرده و ناراضی معرفی کند و انتخابات را ببرد. این منجی آمریکا آنچنان خودشیفته و متوهم است که با اینکه در انتخابات ۲۰۲۰ شکست خورده است باز حاضر به ترک صحنه حکومت نیست و همچنان می‌خواهد آمریکا را نجات دهد!

ادامه مطلب
درد عراق، دامنگیر امریکا می شود؟
بحران هویت ملی در ایالات متحده

درد عراق، دامنگیر امریکا می شود؟

مسئله این نیست که ایالات متحده شبیه عراق است یا نه. مسئله اینجاست که ایالات متحده آنطور که گمان می برد هرگز ناهمسان از باقی دنیا نبوده است. درست مانند دیگر کشورها در خارمیانه یا هر جای دیگری، ایالات متحده نیز ناگزیر است با موقعیت آسیب شناختی هویتش روبه رو شود.

ادامه مطلب
بایدن باید به فکر روابطی فراتر از برجام با ایران باشد
برای جلوگیری از تله نتانیاهو

بایدن باید به فکر روابطی فراتر از برجام با ایران باشد

بایدن باید مراقب باشد که در مسئله ایران، در تله نیفتد بلکه مانند اوباما عمل کند. وی باید به چشم اندازی فراتر از توافق هسته ای پافشاری کند و به روابطی گسترده تر با ایران بیندیشد چرا که تجربه چند سال اخیر نشان داده است که اگر روابط میان دو کشور وخیم باشد، نمی توان یک توافق کنترل تسلیحاتی را برقرار نگه داشت.

ادامه مطلب
نتانیاهوی ناخشنود، اکنون باید با بایدن کنار بیاید!
روابط سرد نخست وزیر اسرائیل با جانشین ترامپ

نتانیاهوی ناخشنود، اکنون باید با بایدن کنار بیاید!

نتانیاهو با کار آسانی روبه رو نیست. وی باید از حافظه بایدن خاطره اعلامیه خجالت آور اسرائیل در زمینه ساخت و ساز در بیت المقدس شرقی را بزداید که درست در همان روزی از سال ۲۰۱۰ صادر شد که جو بایدن در مقام معاون رئیس جمهوری آمریکا از این بخش شهر دیدن می کرد. سخنرانی تحقیرکننده نتانیاهو در اجلاس مشترک کنگره پشت سر اوباما و بایدن، و اکنون هم تاخیرش در ارسال پیام تبریک و آرزوی موفقیت برای انتخاب او هم، در پرونده همین خاطرات قرار می گیرند.

ادامه مطلب