بدرود فیدل

۳۰ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۰:۰۵ کد : ۱۵۳۲ آمریکا
فیدل کاسترو، رهبر بیمار کوبا از قدرت کناره گیری کرد. وی در نامه ای که در گرانما، سایت رسمی حزب کومونیست به چاپ رسید، نوشت:" من دیگر نه خواهان قدرت هستم و نه جایگاه ریاست جمهوری و فرماندهی کل کوبا را می پذیرم."
بدرود فیدل
فیدل کاسترو، رهبر بیمار کوبا از قدرت کناره گیری کرد. وی در نامه ای که در گرانما، سایت رسمی حزب کومونیست به چاپ رسید، نوشت:" من دیگر نه خواهان قدرت هستم و نه جایگاه ریاست جمهوری و فرماندهی کل کوبا را می پذیرم." 
 
این پیام فیدل کاسترو، درست 5 روز پیش از تصمیم تاریخی مجلس ملی کوبا برای انتخاب دوباره وی برای یک دوره 5 ساله دیگر منتشر شد. 
 
آقای کاسترو در جولای 2006 در پی عمل جراحی روده قدرت را به طور موقت به برادر خود 76 ساله خود واگذار کرد. این رهبر 81 ساله کوبایی از سال 1959 قدرت را در کوبا به دست گرفته بود. در ماه دسامبر، آقای کاسترو اعلام کرد احتمال اینکه قدرت را به نسل جوان واگذار کند وجود دارد. 
 
فیدل کاسترو هنوز اعلام نکرده که چه کسی را به عنوان جایگزین خود انتخاب خواهد کرد اما تحلیلگران معتقدند که رائول کاسترو جایگزین وی خواهد شد. این درحالی است که پیش از این فیدل کاسترو خواهان حضور نسل جوانتری در عرصه سیاسی کشور شده بود و برخی با توجه به گفته های وی احتمال جایگزینی کارلوس لگا، نخست وزیر کنونی را بالا می دانند.
 
از زمان کناره گیری موقت فیدل کاسترو از قدرت تنها چند فیلم ویدیویی و عکس از وی منتشر شده است. وی در این مدت در نشریات کوبا مقالاتی با عنوان اندیشه های یک فرمانده به چاپ رساند.
 
در نامه ای که نیمه شب در سایت اینترنتی گرانما منتشر شد، رهبر کوبا دلیل کناره گیری خود از قدرت را مشکلات جسمی عنوان کرده و نوشته اکنون زمان آن است که رئیس جمهور، نخست وزیر و فرمانده کل برای کوبا انتخاب کنیم. 
 
ناظران بین المللی می گویند که اصلاح طلبان اقتصادی جوان تر در کوبا نفود بیشتری پیدا کرده اند. از جمله می توان به فلیپ پرز روک روک، وزیر امور خارجه کوبا اشاره کرد.
 
همچنین کارلوس لاگ داویلا، نخست وزیر 55 ساله کوبا که به عنوان یک اصلاح طلب اقتصادی شناخته می شود و از رائول کاسترو حمایت می کند این روزها به عنوان یکی از معروف ترین شخصیت های سیاسی کوبا در صحنه سیاسی این کشور حضور دارد. 
 
روئل کاسترو، برادر کوچک فیدل کاسترو که متولد سال 1931 است پیش از این وزیر دفاع کوبا بود. پیش بینی می شود که کارلوس لیگ داویلا، متولد سال 1951 به عنوان نخست وزیر کوبا انتخاب شود. همچنین فیلیپ پرز روک، که به عنوان جوانترین عضو کابینه شناخته می شود و از معدود افراد حاضر در دولت است که پس از انقلاب کوبا به دنیا آمده درصدد است تا مذاکراتی با آمریکا در خصوص پایان تحریم های اقتصادی کوبا آغاز کند. 
 
حضور نیروهای جوان در بدنه دولت کوبا می تواند نشانه خوبی برای آغاز یک مرحله جدید در تاریخ سیاسی کوبا به شمار آید. با نگاهی اجمالی به تاریخ می بینیم که همواره کشورهای کمونیستی توسط رهبران سالخورده حکمرانی می شوند. اما کشورهایی که رهبران جوانتری دارند گام های دموکراسی را راحت تر طی می کنند، چون رهبران جوانتر تغییرات سریع و بنیادین را به راحتی طراحی و اجرا می کنند.
 
نینا خروشچف، استاد روابط بین الملل در داشنگاه نیو اسکول، معتقد است از آنجا که رائول کاسترو مردی سالخورده است و افسران کمونیست جوان تر مانند وزیر امور خارجه کوبا می توانند همچنان به عنوان افراطیان ایدئولوگ در صحنه سیاسی کوبا باقی بمانند، کوبا شانسی برای گذر از وضعیت فعلی ندارد.
 
برخی معتقدند با وجود استعفای فیدل کاسترو از قدرت وی همچنان در صحنه سیاسی کوبا حضور خواهد داشت و از پشت پرده تمامی امور اصلی کشور را تحت نظارت خود قرار خواهد داد. شاید وی نتواند در مسائل جزئی دخالت چندانی داشته باشد، اما حضور وی همچنان قابل لمس خواهد بود.  

( ۱ )

نظر شما :