لهستان با استقرار سیستم دفاع موشکی موافقت کرد

منتظر حرکت بعدی از طرف روسیه باشید

۱۳ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۰:۴۶ کد : ۱۴۴۲ آمریکا
لهستان در مقابل مدرنیزه کردن سیستم دفاع هوایی خود توسط آمریکا با استقرار سیستم دفاع موشکی این کشور در خاک لهستان موافیت کرد. آغاز همکاری های لهستان و آمریکا می تواند دوره ای از تنش های تازه با روسیه را برای هر دو کشور به همراه داشته باشد.
منتظر حرکت بعدی از طرف روسیه باشید
 
دولت لهستان با استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در خاک این کشور موافقت کرد. رادوسلاو سیکروسکی، وزیر امور خارجه لهستان که برای مذاکره با مقامات آمریکایی در خصوص استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا به واشنگتن سفر کرده بود، پس از مذاکره با مقامات آمریکایی اعلام کرد که با دولت جورج بوش به توافق رسیده است.
 
سپر دفاع موشکی
سپر دفاع موشکی آمریکا یک طرح نظامی است که قرار است در اروپای شرقی مستقر شود و سیستمی را کامل کند که در حال حاضر در آمریکاف گرینلند و بریتانیا مستقر است. کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد سیستم رهگیر موشکی خود را در لهستان و تاسیسات راداری را جمهوری چک مستقر کند. روسیه از ابتدا مخالفت خود با اجرای این طرح را اعلام کرده است. اصرار بر اجرای طرح سپر دفاع موشکی آمریکا و مخالفت روسیه احتمال آغاز جنگ سرد دومی را افزایش می دهد.
 
مقامات رسمی هزینه نهایی استقرار این تاسیسات در خاک اروپا را بین 1 میلیارد و 600 میلیون تا 2 میلیارد و 500 میلیون دلار تخمین می زنند. در صورت اجرای این طرح قرار است که اولین گروه از رهگیرها در سال 2011 قابل استفاده شود. واشنگتن امیدوار است که در سال 2013 سیستم به طور کامل کار خود را آغاز کند.
 
آمریکا اعلام کرده است که هدف از استقرار سیستم دفاع موشکی، پیشگیری از حملات احتمالی ایران است.
 
لهستان و سیستم دفاع موشکی آمریکا
با پیروزی حزب برنامه مدنی به رهبری رونالد تاسک در مهر ماه سال جاری در لهستان گمانه زنی ها در خصوص مخالفت دولت جدید این کشور با استقرار سیستم دفاع موشکی در خاک لهستان آغاز شد.
با پیروزی حزب برنامه مدنی،  برادران کاچینسکی که از هم پیمانان آمریکا به حساب می آمدند از صحنه سیاسی لهستان خارج شدند و رونالد تاسک با عقایدی ضد آمریکایی کرسی نخست وزیری این کشور را از آن خود کرد.
 
با گذشت چند ماه از حضور رونالد تاسک، دولت جدید لهستان ماه گذشته اعلام کرد که در صورتی با سیستم دفاع موشکی در خاک لهستان موافقت خواهد کرد که آمریکا تضمینی برای ارتقا امنیت این کشور بدهد.
 
در همین راستا رادوسلاو سیکروسکی، وزیر امور خارجه لهستان به واشنگتن سفر کرد. وی پیش از سفر به واشنگتن اعلام کرد که با توجه به آنکه هیچ تهدیدی از جانب برنامه موشکی ایران امنیت کشورش را تهدید نمی کند احتمال منصرف شدن این کشور از مشارکت در طرح آمریکایی استقرار سامانه دفاع موشکی در شرق اروپا وجود دارد.
 
از طرفی دیگر لهستان نگران بود که در صورتی که با این طرح موافقت کند و دولت جدید آمریکا برنامه خود را تغییر دهد و استقرار این سیستم را پیگیری نکند، ورشو باید تاوان سیاسی آن را بپردازد.
 
نخست وزیر لهستان نیز اعلام کرده بود که موافقت ورشو با استقرار سیستم دفاع موشکی در لهستان به تقویت امنیت لهستان از سوی آمریکا بستگی دارد چراکه در مذاکراتی که تاکنون بین دولت آمریکا و دولت پیشین لهستان انجام شده است هیچ گونه تضمینی که نشان دهنده افزایش ضریب ایمنی لهستان باشد مشاهده نشده است.
 
از طرف دیگر استقرار سیستم دفاع موشکی در لهستان این نگرانی را به همراه دارد که لهستان را هدفی برای حملات تروریست ها تبدیل کند.
 
اما به نظر می رسد که مقامات آمریکایی توانسته اند دولت لهستان را متقاعد کنند که سیستم دفاع موشکی آمریکا در خاک این کشور مستقر شود. وزیر دفاع لهستان پس از پایان مذاکرات اعلام کرد که انتظار دارد توافق انجام شده بین دولت لهستان و آمریکا با مخالفت روسیه و کشورهای چپ گرای اروپایی رو به رو شود اما استقرار این سیستم دفاع موشکی می تواند سیستم دفاع هوایی و امنیت عمومی لهستان را تقویت کند.
 
آقای سیکورسکی همچنین گفت که با توجه به مذاکرات انجام شده ما با توافق نهایی نرسیده ایم بلکه تازه در میانه راه هستیم.
وزیر امور خارجه لهستان در حاشیه دیدار خود از آمریکا گفت که گرچه کشورش از سال 1999 میلادی به عضویت ناتو در آمده است اما تاکنون هیچ مقری از این پیمان نظامی را در خود جای نداده است.
آقای سیکروسکی همچنین در خصوص آمادگی کشورش برای داشتن نقشی بیشتر در ناتو اعلام آمادگی کرد. ناتو که اکنون با مشکل حضور نیروهای بیشتر در افغانستان مواجه شده است از این پیشنهاد لهستان استقبال کرده است خواهان افزایش نیروهای این کشور در خاک افغانستان شد.
کاندلیزار رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در دیدار با همتای لهستانی خود اعلام کرد که آمریکا درصدد مدرنیزه کردن سیستم دفاع هوایی لهستان است. وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ما درخواست لهستان برای نوسازی سیستم دفاعی خود، بخصوص سیستم دفاع هوایی این کشور را درک می کنیم و از آن حمایت می کنیم چرا که نوسازی سیستم دفاعی لهستان سبب می شود که لهستان به عنوان یکی از همپیمانان ما توانایی بیشتری برای همکاری با ما داشته باشد.
هیچ یک از طرفین جزئیات توافق انجام شده را اعلام نکردند اما نزدیکی آمریکا و لهستان می تواند آغازگر تنش های دیپلماتیک جدید با روسیه باشد.
کاندلیزا رایس همچنین اعلام کرد که رونالد تاسک ماه مارس (فروردین سال آینده) به واشنگتن سفر خواهد کرد تا با جورج بوش، رییس جمهور آمریکا در خصوص پیشبرد این توافقنامه گفت و گو کند.
اجرای هرگونه توافقنامه ای که بین دولت لهستان و آمریکا بسته شده باشد منوط به تصویب آن توسط پارلمان لهستان است و این درحالی است که کنگره آمریکا نیز باید مسائل مالی آن را تایید کند.

نظر شما :