نگاه ایرانی - آرشیو

شی و بایدن پشت درهای بسته چه گفتند؟
رایزنی مهم چین و آمریکا

شی و بایدن پشت درهای بسته چه گفتند؟

سید محمدکاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: رابطه آمریکا و چین، رابطه‌ای بسیار جدی، در ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی است. شاید اغراق‌آمیز باشد اگر بیان شود این رابطه، مهمترین رابطه دوجانبه در دنیای کنونی است که اثرات عمیقی بر تمام مناطق جهان و همچنین در نهایت بر ماهیت نظام بین‌المللی در حال شکل‌گیری جهانی دارد. این رابطه‌ای است که به لحاظ اقتصادی آنچنان بهم تنیده است که فرگسن، استاد دانشگاه هاروارد، آمریکا و چین را یک مجموعه بهم پیوسته اقتصادی بنام چیمریکا می‌خواند.

ادامه مطلب
موضعگیری شجاعانه رئیس دولت سیزدهم در نششت کشورهای اسلامی و عربی
موضعی که قابل تحسین است

موضعگیری شجاعانه رئیس دولت سیزدهم در نششت کشورهای اسلامی و عربی

یوسف رستمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با واقع نگری و در اقدامی تحسین بر انگیز با نظر اجماعی کشورهای اسلامی و عربی همراهی کرده و با راه حل تشکیل دو دولت در سرزمین فلسطین که براساس آن «اسرائیل باید به اشغال تمامی سرزمین‌های عربی در سال ۱۹۶۷ پایان داده و یک فلسطین مستقل به پایتختی قدس شرقی ایجاد شود.» را به عنوان راه حل پایان درگیری ها و صلح پایدار موافقت کرد. تصویر نمایش داده شده توسط ایران در موضوع فلسطین که توام با عقلانیت و مبتنی بر واقعیات میدانی، صورت گرفته، ناامیدی بسیاری در میان دشمنان ایران و افراد و گروه هایی که وضعیت درگیری های بی حاصل ۷۰ ساله فلسطین اسرائیل نتیجه تندروی ها و تفکرات افراطی آنها بوده را فراهم آورده است.

ادامه مطلب
ناکارآمدی ابتکار‌های آمریکا در جنگ غزه
احتمال گسترش جنگ به بیرون از مرزهای غزه هر لحظه قوت می‌گیرد

ناکارآمدی ابتکار‌های آمریکا در جنگ غزه

جلال خوش چهرهر در یادداشتی می نویسد: جنگ خونبار در غزه بی‌وقفه ادامه دارد و احتمال گسترش آن در سطح منطقه هر لحظه قوت می‌گیرد. این درحالی است که هنوز ابتکار موثری که بتواند به این جنگ نابرابر پایان داده و یا آن را در نقطه‌ای _هرچند موقت _ باز ایستاند، فرصت عمل نیافته است. دلیل آن روشن است؛ همه نگاه‌ها به ابتکاراتی دوخته شده که به گونه‌ای به واشنگتن سپرده شده است. 

ادامه مطلب
خیانت چین به جهان غیرآنگلاساکسونی
درس ها و نکته هایی از سفر شی جین پینگ به امریکا

خیانت چین به جهان غیرآنگلاساکسونی

وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رئیس‌جمهوری آمریکا با خطاب کردن دیکتاتور به رهبری کشوری که برایشان اهمیت دارد خطاب به کشورهایی که در چالش با امریکا هستند پیام می دهد که اگر «نظم انگلوساکسونی» را پذیرا باشید نه تنها مقبولیت و مشروعیت ما را خواهید داشت بلکه در داخل نیز آزاد هستید هرطور که مایلید؛ حکومت کنید.

ادامه مطلب
مشکل فقدان دیپلماسی گروه های مقاومت
ایران باید نقش محوری ایفا کند

مشکل فقدان دیپلماسی گروه های مقاومت

محسن بهاروند در یادداشتی می نویسد: محور مقاومت در دیپلماسی نیازمند نمایندگان صادق و جدی تری است. محور مقاومت نیازمند طراحی یک دیپلماسی پیشرو و فراتر از قالبهای موجود است. از دیدگاه شخصی من ایران به عنوان کشوری که همواره حمایت‌های بی دریغ معنوی و انسانی به محور مقاومت مبذول داشته است باید بتواند در شکل گیری دیپلماسی مقاومت نیز نقش محوری را به عهده بگیرد. هیچ کشوری به اندازه ایران نمی تواند منافع حداکثری مقاومت را در میدان دیپلماسی تأمین کند.

ادامه مطلب
ترجمان جاه‌طلبی‌های آلمان در سند راهبرد امنیت ملی
روسیه تهدید است و ناتو فرصت

ترجمان جاه‌طلبی‌های آلمان در سند راهبرد امنیت ملی

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: انتشار این سند نشان می‌دهد سطح بالاتری از جاه طلبی برای سیاست امنیتی آلمان ضروری است، زیرا، اگرچه میزان مشخصی از تعهد وجود دارد، اما در برخی زمینه‌ها مانند پیشگیری و تثبیت بحران مدنی و دفاع کافی نیست. جاه‌طلبی بیشتر با ایجاد معیارهای موجود به بهترین وجه بیان می‌شود. یک گام ساده اما بسیار نمادین می‌تواند افزایش اهداف موجود، مانند سهمیه همکاری‌های توسعه باشد.

ادامه مطلب
پدیده نوظهور قضیه غزه
آنچه در شورای امنیت بازتاب دارد

پدیده نوظهور قضیه غزه

سید محمدکاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: پدیده نسبتاً نوظهوری که در قضیه غزه، در شورای امنیت پیش آمد، تلاشی یکپارچه اعضای غیردائم برای آتش بس است. مالت به عنوان عضوی از اعضای غیردائم، گفت گروه E-۱۵ (یعنی ۱۰ عضو غیردائم) مسئولیت دارد که در جهت صلح و امنیت تلاش کند. اگر اقدام مالت در هویت‌بخشی برE-۱۵ تحکیم یابد، دوگانه عضو دائم و عضو دائم در شورای امنیت و قالب‌بندی جدیدی سپری می‌کند.

ادامه مطلب
زیر ذره بین بایدن و شی
سه بعدی غزه؛ اوکراین و تایوان

زیر ذره بین بایدن و شی

علی بمان اقبالی زارچ در یاددشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: شی قبلا در بالی گفته بود که تعاملات آمریکا و چین باید با گفت وگو و همکاری نه با رویارویی و رقابت تعریف شود تا هر دو طرف پیروز شوند؛ این رویکرد مکمل موضع بیان شده توسط دولت بایدن است که معتقد است دو کشور باید رقابت کنند اما به دنبال درگیری نباشند. در واقع هر رئیس جمهور امیدوار است پس از این دیدار به دست آوردهای ملموسی برسند.

ادامه مطلب
مبارزه و مقاومت مردمی در برابر اشغال
نبرد برای آزادی ادامه می‌یابد

مبارزه و مقاومت مردمی در برابر اشغال

جمیله کدیور در یادداشتی می نویسد: عملیات طوفان الاقصی از نگاه بسیاری در سراسر جهان مثل هر منازعه ضد استعماری دیگر در قالب «مبارزه و مقاومت مردمی در برابر اشغال» به عنوان امری مشروع در مقابل دولتی نامشروع و استعماری و در واکنش مقابل ۷۵سال اشغالگری و سرکوب و تبعیض و کنترل و تحقیر، اعمال نسل کشی تدریجی و پاکسازی قومی فلسطینیان توسط اسرائیل از سال ۱۹۴۸بدین سو، اخراج گام به گام میلیونها نفر از خانه و سرزمین خود، انکار حق زندگی برای آنها توسط اسرائیل، انسانیت زدایی نسبت به فلسطینیان و نقض مکرر حقوق انسانی آنها و جنایات مستمر اسرائیل و شهرک‌نشینان صهیونیست در سرزمین های اشغالی، نابودی نیمی از شهرها و روستاها از جمله حذف و تخریب کامل ۵۳۱روستا و ۱۱شهر از نقشه و کشتار یا آوارگی ساکنان آنها، اقدامات تنبیهی دسته جمعی، مانند محدودیت‌های رفت و آمد، گلوله‌باران مناطق مسکونی، دستگیری‌های جمعی، تخریب منازل و زیرساخت‌های بهداشت عمومی، عدم پذیرش حق بازگشت آوارگان و چندین دهه خشونت اسرائیل با حمایت دولتهای غربی بود. 

ادامه مطلب
ایران و روسیه «آذربایجان» را مات می‌کنند؟
با برخورداری از ظرفیت های بالایی دریایی

ایران و روسیه «آذربایجان» را مات می‌کنند؟

بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: با تحولاتی که در روابط روسیه با غرب پیش آمده است، کریدور غیرفعال شمال-جنوب اکنون دوباره مطرح و در حجم قابل توجهی ارتباطات روسیه با حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند را برقرار می سازد.

ادامه مطلب