نگاه ایرانی - آرشیو

پهپاد امریکایی و قصه ورود به حریم هوایی ایران
اقداماتی که تهران می تواند در شورای امنیت دنبال کند

پهپاد امریکایی و قصه ورود به حریم هوایی ایران

بیژن عبدالکریمی در یادداشتی می نویسد: توضیح اینکه ماده ۱ قطعنامه تعریف تجاوز (شماره ۳۳۱۴ مصوب ۱۴ دسامبر ۱۹۷۴ مجمع عمومی) مقرر کرده: "تجاوز عبارت است از کاربرد نیروی مسلح توسط یک دولت علیه حاکمیت، تمامیت ارضی، یا استقلال سیاسی دولت دیگر ..... " و ماده ۵۱ منشور ملل متحد در برابر وضعیت تجاوز نظامی مقرر کرده تا زمانی که شورای امنیت اقدامات لازم را برای حفظ صلح و امنیت بین المللی انجام ندهد هیچ یک از مقررات منشور به حق ذاتی دفاع مشروع از خود لطمه ای وارد نخواهد کرد.

ادامه مطلب
دفاع ایران در برابر پهپاد امریکایی، به جا و در زمان مناسب
ترامپ فهمید ایران لیبی، افغانستان، عراق و سوریه نیست

دفاع ایران در برابر پهپاد امریکایی، به جا و در زمان مناسب

حمید رضا جلایی پور در یادداشتی می نویسد: از حیث زمانی نیز این دفاع ایران در دوره شصت روزه اولتیماتوم ایران و در زمان مناسبی بوده است. ترامپ باید بداند این‌که آمریکا یک طرفه از برجام خارج شود و بعد یک جنگ و تحریم تمام عیار اقتصادی علیه ایران راه بیاندازد و به حریم ایران تجاوز کند بی‌پاسخ نمی‌ماند. جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران اقدامی آشکارا ضد حقوق بشری است.

ادامه مطلب
نه جنگ می شود نه مذاکره
از این امید تا آن امید

نه جنگ می شود نه مذاکره

مرتضی مردیها در یادداشتی می نویسد: دو ماه پیش تحلیلی نوشتم و دلایل خود را برای این‌که چرا نه جنگی رخ خواهد داد و نه مذاکره‌ای طرح کردم. فرستادم برای یکی از دوستان جوانم که دانشجوی دانای دکترای علوم سیاسی است که راجع به آن نظر بدهد. گفت: این چیست آخر!؟ همهٔ راه‌ها را که بسته‌ای! چیزی بنویس که امیدی بدهد. یادم به شیخ احمد کافی افتاد و داستان معروفش "استخاره‌ای بکن که خوب بیاید". از انتشارش صرف‌نظر کردم.

ادامه مطلب
نتیجه دو کودتای تقریبا هم زمان در دو کشور آسیایی
حاصل دو تحول سیاسی در دهه ۶۰ میلادی در آسیا

نتیجه دو کودتای تقریبا هم زمان در دو کشور آسیایی

مرتضی سلطانپور ابیانه می نویسد: بعد از ۴۰ سال درآمد سرانه میانمار به رقم ۱۳۰۰ دلار رسید و کره جنوبی بعد از ۴۰ سال درآمد سرانه آن به بیش از ۳۲ هزار دلار رسیده و لقب ناجی ۵۰ میلیون فقیر کره ای لقبی است که بسیاری از سیاست مداران به او می دهند

ادامه مطلب
«عمل در برابر عمل» خواست روشن ایران است
پاسخ به سیاست فشار حداکثری

«عمل در برابر عمل» خواست روشن ایران است

جلال خوشچهره می نویسد: «عمل در برابر عمل» خواست روشن ایران است. در قبال «سیاست فشار حداکثری» امریکا، تهران نشان داده که دارای ابتکارهای لازم است. دو خواست صریح تهران عبارتند از برداشتن تحریم‌های فروش نفت و محدودیت‌های بانکی.

ادامه مطلب
عناصر تغییر موازنه دیپلماسی ایرانی
اقداماتی که ایران در بحبوحه تنش های برجامی پیش گرفته است​​​​​​​

عناصر تغییر موازنه دیپلماسی ایرانی

سید احمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: فعلا سیاست ایران استفاده از ظرفیتهای درون برجامی است و این فرصت داده می شود که جهان و به خصوص کشورهای اروپائی از میراث گفت وگو و تعامل که بر آن تاکید دارند صیانت کند و مصلحت نیز ایجاب می کند که بازیگران مختلف در مدار دیپلماسی حفظ شده و از موفقیت واشنگتن برای اجماع سازی جلوگیری شود. 

ادامه مطلب
مذاکره «تسلیم ایران» نیست
مقوله ای در باب امریکاستیزی

مذاکره «تسلیم ایران» نیست

حمیدرضا جلایی پور در یادداشتی می نویسد: در بحران اخیر خلیج فارس و توطئه‌هایی که "گروه بی" علیه ایران ساز کرده خصیصه آمریکا‌ ستیزی می‌تواند کارایی دیپلماسی نرمال را ضعیف کند. خوشبختانه در شرایط فعلی همچنان قدرت نظامی و بازدارندگی ایران بالا است و می‌تواند در خدمت دیپلماسی نرمال باشد نه بالعکس.

ادامه مطلب
تحلیل آخرین مواضع امریکا در مذاکره با ایران
چرا پمپئو در قبال تهران عقب نشست؟

تحلیل آخرین مواضع امریکا در مذاکره با ایران

محمد حسین ادیب در یادداشتی می نویسد: استراتژی امنیتی آمریکا برای ده سال آینده اعلام شده است. در استراتژی ده ساله امنیتی آمریکا آمده است که مرکز ثقل سیاست خارجی آمریکا از خاورمیانه به شرق آسیا منتقل می شود. لذا راهبرد آمریکا خروج از خاورمیانه است، ترامپ دارد مرحله به مرحله از خاورمیانه خارج می شود. ایجاد جنگ جدید در خاورمیانه، با راهبرد آمریکا برای انتقال مرکز ثقل سیاست خارجی به شرق آسیا سازگاری ندارد. مطالب پمپئو در سوئیس با استراتژی ده سال امنیتی آمریکا، انطباق دارد. امریکا طوری با ایران وارد مواجهه می شود که با استراتژی ده ساله امنیتی آن در خصوص خروج از خاورمیانه ناسازگار نباشد.

ادامه مطلب
درخت دیپلماسی ایران در شورای امنیت به بار نشست
فعلا «تیم بی» از تهران عقب است

درخت دیپلماسی ایران در شورای امنیت به بار نشست

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هر چند آمریکا با حمایتهای عربستان و امارات اقدام به این کار کرد و جلسه ای فوری و البته پشت درهای بسته در شورای امنیت تشکیل داد، اما خوشبختانه تلاشهای دیپلماتیک ماه های اخیر ایران سبب شد تا به جز انگلیس، بقیه اعضای این شورا بر خلاف گذشته دشمنی، اتهام زنی و سخت گیری به ایران را نخستین راه حل موجود تشخیص ندهند و خواهان بررسی های بیشتر برای روشن شدن ابعاد موضوع شوند.

ادامه مطلب
چگونه سرنوشت با کیفیت بسازیم؟
نوع نگاه دراز مدت از خاورمیانه تا همه جهان

چگونه سرنوشت با کیفیت بسازیم؟

محمود سریع القلم می نویسد: کسب اعتماد و اعتبار یک فرد، یک بنگاه و یک دولت از آنجا ناشی می شود که کارها را شفاف، منظم و با یک دید بیست، سی و یا چهل ساله انجام دهد. چنین رهیافتی، دروغ و بی صداقتی را به حداقل ممکن تبدیل می کند و سرنوشتی با کیفیت و رضایت می سازد.

ادامه مطلب