نگاه ایرانی - آرشیو

لوایح FATF محکی برای دیپلماسی ایران برای جلوگیری از هم‌سویی اروپا با امریکا
مصلحت در وضع برزخی؟

لوایح FATF محکی برای دیپلماسی ایران برای جلوگیری از هم‌سویی اروپا با امریکا

جلال خوشچهره در یادداشتی می‌نویسد: تلاش برای فلج کردن دولت به روش‌های پوپولیستی و در هنگامه‌ای که ائتلاف امریکایی، عربی، عبری و گروه ویزوگراد (لهستان، مجارستان، اسلواکی و چک) کانون اقدام‌های خود را متوجه شکل‌گیری اجماع برای انزوای ایران در جامعه بین‌الملل کرده‌اند، چه میزان با مصلحت نزدیک است؟

ادامه مطلب
نشست مونیخ، آوردگاه عرض اندام حقانیت ایران در برابر نشست شکست خورده ورشو
مصاف غیر دوستانه اروپا و آمریکا در نشستی بین المللی

نشست مونیخ، آوردگاه عرض اندام حقانیت ایران در برابر نشست شکست خورده ورشو

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جلوه بارز و مهم دیگر نشست مونیخ برای ایران، حضور پررنگ و سخنرانی اثر گذار وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست بود؛ سخنرانی که تارنمای پولیتیکو آن را «مسحور کننده» خواند. وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ، تلاشها برای اعمال فشار مجدد بر ایران و کشاندن بحث به سوی برنامه موشکی ایران را ناکام گذاشت و نسبت به تلاش اسرائیل برای جنگ افروزی و عواقب رفتارهای آمریکا در منطقه که خطر درگیری نظامی را افزایش می‌دهد، هشدار داد.

ادامه مطلب
ناتوی بدون امریکا، جنگیدن بدون متحدان
ترامپ رئیس جمهور تصمیمات سرنوشت ساز می شود؟

ناتوی بدون امریکا، جنگیدن بدون متحدان

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر اساس استراتژی امنیت ملی ترامپ یک اروپای قوی و آزاد برای ایالات متحده اهمیت حیاتی داشته و آمریکا به طور جدی متعهد به متحدان و شرکای اروپایی خود است. این اتحاد در مقابل تهدیدات مشترک ازجمله چین، تروریسم و حملات سایبری از سوی دولت روسیه که در فرآیندهای دموکراتیک در اروپا دخالت کرده ضروری است.

ادامه مطلب
چهاردهه فرازونشیب سیاست نه شرقی نه غربی  جمهوری اسلامی ایران، از آرمان تا واقعیت
آسیب شناسی دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران

چهاردهه فرازونشیب سیاست نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی ایران، از آرمان تا واقعیت

افشار سلیمانی در یادداشتی اختصاصی برای دیلماسی ایرانی در خصوص ارزیابی و آسیب شناسی ۴ دهه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران می نویسد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی در مقاطع مختلف، اهداف و استراتژی‌های متفاوتی را دنبال کرده و طی چهار دهه‌ای که از استقرار این نظام سیاسی سپری شده، همواره شبیه به هم نبوده و تحت فشار های بین المللی و در راس آن امریکا دچار تغییر و تحول شده و نعل به نعل موفق به اعمال سیاست خارجی نه شرقی ونه غربی نشده است.

ادامه مطلب
هوشیاری در روابط تهران و بغداد
عراقی‌ها در برابر امریکایی‌ها مقتدرانه ایستاده‌اند

هوشیاری در روابط تهران و بغداد

جلال خوشچهره می نویسد: صراحت «برهم صالح»، رئیس جمهوری و «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق در حفظ حریم کشور متبوع خود در منازعه میان ایران و امریکا تا حدود زیادی آب پاکی را روی دست‌های امریکا، اسرائیل، عربستان و امارات متحده عربی ریخت. مقام‌های طراز اول عراق اعلام کرده‌اند که کشورشان شریک آنان علیه تهران نخواهد بود.

ادامه مطلب
ویتنام، الگوی مناسب یک کشور در حال توسعه
کشوری که آرزوهای ۳۰ ساله را محقق کرد

ویتنام، الگوی مناسب یک کشور در حال توسعه

محمود سریع القلم در یادداشتی می نویسد: در سال ۱۹۸۵ ویتنام درآمد سرانه ۲۳۰ دلار داشت در حالیکه در سال ۲۰۱۷ آن را به ۲۳۴۳ دلار رسانده و امیدوار است در سال ۲۰۲۰، درامد سرانه خود را به ۳۰۰۰ دلار برساند. در حالی که ویتنام سی سال پیش یکی از کشور های فقیر جهان محسوب می شد، امروز ۹۵ درصد مردم آن کشور به همه خدمات شهری و عمومی دسترسی دارند و دولت امیدوار است تا سال آینده طبقه متوسط را به ۳۳ میلیون نفر (حدود یک سوم) بر ساند.

ادامه مطلب
راهبرد تعامل دو ستونه با اروپا؟!
باید مسائل موشکی، حقوق بشر و نفوذ منطقه‌ای را از برجام جدا کرد

راهبرد تعامل دو ستونه با اروپا؟!

نصرت الله تاجیک در یادداشتی اختصاصی برای دیپلماسی ایرانی بر این باور است: سناریوی اصلی و کنونی سیاست خارجی ایران در مقابل اروپا باید این باشد که چطور می تواند مشکلات و مسائلی که با اروپایی ها داریم را در بُعد سیاست خارجی و روابط بین الملل به گونه ای مدیریت کند که این دو موضوع با یکدیگر مخلوط نشوند. یعنی اگر چه ایران و اروپا در مسائل مختلف از جمله در مسائل موشکی، حقوق بشر و منطقه‌ای با یکدیگر اختلاف نظر دارند، اما نباید هیچ گاه این مشکلات را با برجام و موضوع هسته ای مخلوط نماید. این سناریو در سیاست های رسانه ای و دیپلماتیک ما نیز تاثیر خواهد گذاشت و اجازه نمی دهد برای خود یک جبهه تنش زا باز نمائیم.

ادامه مطلب
رقابت روسیه و اتحادیه اروپا برای نفوذ در بالکان در سایه غیبت امریکا
پوتین درصربستان فرصتها را جستجو می کند

رقابت روسیه و اتحادیه اروپا برای نفوذ در بالکان در سایه غیبت امریکا

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در دنیای چند قطبی امروز کشورهای کوچک می توانند از طریق موقعیت های استراتژیک خود نقش آفرینی کنند که اگر واشنگتن در همکاری با آنها غفلت کند، آنها آماده اند تا به سوی متحدان، شرکا و سرمایه گذاران دیگری حرکت کنند و در این میان کشورهایی هم هستند که به منظور گسترش قدرت ژئوپلیتیک خود فرصتها را در غفلت رقیب جستجو می کنند.

ادامه مطلب
رابطه سیاسیون و نظامی ها و ساختار وزارت امور خارجه ایران
نگاهی متفاوت به سفر محمد جواد ظریف به عراق

رابطه سیاسیون و نظامی ها و ساختار وزارت امور خارجه ایران

محمد حسین ملائک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سفر آقای ظریف به عراق از این زاویه اهمیت زیادی در روابط خارجی ایران دارد و شاید بعد از مذاکرات مربوط به "برجام" ایشان مهمترین سفر و مذاکره خارجی مشارالیه باشد. 

ادامه مطلب