نگاه ایرانی - آرشیو

هدف ظریف از تور اروپایی
ایران به دنبال اقدام پیش دستانه علیه اجماع سازی بایدن

هدف ظریف از تور اروپایی

جلال میرزایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی پیرامون هدف یا اهداف سفر دیپلماتیک محمدجواد ظریف، وزیرامور خارجه به کشورهای اروپایی براین باور است که ظریف با هدف بازتعریف روابط سرد ایران و اروپا که در دوران دونالد ترامپ شکل گرفته بود و همچنین برای دوری گزیدن از حواشی و فضای سیاسی انتخاباتی کنونی، تور دیپلماتیک خود را به اروپا در دستور کار قرار داد

ادامه مطلب
برجام و سرانجام
روندی که همچنان ادامه دارد

برجام و سرانجام

ابوالقاسم دلفی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این که سرانجام مذاکرات هسته‌ ای در وین که ظاهرا تنها بر اجرای برجام متمرکز است، به نتیجه مورد نظر جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده منتج خواهد شد و تحریم ها لغو و امریکا مجدداً به جمع گروه کشورهای پنج به اضافه یک ملحق می شود یا نه، بستگی به نوع نگاه و انتظارات و چشم انداز روند مذاکرات پیش رو دارد که نه تنها سهل و ممتنع بلکه بین ممکن و ناممکن در حرکت است و چیره ‌دستی و تبحر مذاکراتی و آشنایی و رصد مستمر تحولات پیرامونی مذاکرات، آن را به سمت و سوی مورد نظر هر یک از طرفین سوق خواهد داد.

ادامه مطلب
تجارت پسته را دریابیم
الزام بازیابی نقش طلای سبز در همکاری با اروپا (بخش ۳۶)

تجارت پسته را دریابیم

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تولید و صادرات  پسته ایرانی، سالانه در حدود ۱ تا ۵/۱ میلیارد دلار برای ایران، درآمدزایی می‌کند. البته این رقم در شرایطی است که ایران تاکنون نتوانسته در ایجاد ارزش افزوده برای پسته چونان دیگر محصولاتش موفقیت شایانی بدست آورد. برخی کارشناسان معتقدند این محصول ظرفیت ایجاد ارزش افزوده تا ۵ برابری در صورت پشتیبانی و تامین صنایع فراوری تبدیلی و بسته بندی جذاب و استاندارد دارد. ایران از تجربه و سابقه بسیار خوبی در صادرات پسته ایران به کشورهای دیگر جهان برخوردار است و به نحوی از تجارت‌های سنتی ایران به شمار می‌رود.

ادامه مطلب
سایه دیپلماسی بر انتخابات سیزدهم
وضعیتی که بر مذاکرات هم تاثیر می گذارد

سایه دیپلماسی بر انتخابات سیزدهم

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: انتخابات پیش رو و سرنوشت آن بی تاثیر از نتایجی نخواهد بود که تهران در گفت‌وگوهایش با جامعه بین‌المللی در  وین و بغداد کسب می‌کند. بنابراین، رئیس و کابینه دولت سیزدهم نمی‌توانند بیرون از قاعده‌ای باشند که گفت‌وگوهای جاری و نتایج آن بر رویکرد و عمل آنها  تحمیل می‌کند. آخرین گزارش‌ها از روند مذاکرات تهران با طرف‌های بیرونی، حاکی از نزدیک شدن به توافق است. این توافقات، الزام‌هایی را درپی دارد که همه طرف‌ها را به آن متعهد می‌کند. از این رو شاید بتوان گمان کرد که بخت نامزدهای انتخاباتی را گفت‌وگوهای جاری رقم می‌زند. 

ادامه مطلب
برجام و حمله موشکی به اسرائیل
واقعیتی که باید نسبت به آن هوشیار باشیم

برجام و حمله موشکی به اسرائیل

صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در مقطعی که مذاکرات برجام در جریان بوده و توان موشکی و سیاست منطقه ای ایران عامل اختلاف است. در زمانی که لبنان آبستن تحولات احتمالی علیه حزب‌الله است. در حالی که عرضه عراق برای ایران شده است. در هنگامی که روس ها آسمان سوریه را برای حمله به نیروهایی ایرانی امن کرده اند و پرواز مستقیم از تل آویو به دمشق دارند، چگونگی و ابعاد شعله ور شدن این بحران محل تعمق است. باید به این اندیشد که آیا به این بحران فقط باید از زاویه حمله حماس به تل آویو نگریست‌.

ادامه مطلب
اروپا از پس پوتین بر می آید؟!
آینده جدال دیپلماتیک روسیه و غرب

اروپا از پس پوتین بر می آید؟!

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: غرب نگران چهار موضوع درمورد روسیه است: نخست، توسعه‌طلبی و ملی‌گرایی روسیه؛ دوم، راهبرد نامتقارن در درگیری‌ها؛ سوم، هزینه افزایش درگیری که به هر دو طرف تحمیل می‌شود؛ و چهارم،‌ مدیریت ثبات جهانی که آمریکا باید مسئولیت آن را برعهده بگیرد و رقیب چینی فقط برای به‌چالش کشیدن برتری راهبردی آمریکا به عرصه ورود خواهد کرد. این نگرانی‌ها برای اروپا با هراس همراه است.

ادامه مطلب
ساختارِ چاپلوسی در جهانِ سوم
آنچه کشورها را از یکدیگر متمایز می کند

ساختارِ چاپلوسی در جهانِ سوم

محمود سریع القلم در یادداشتی می نویسد: این تحلیل به آن معنا نیست که در سوئیس، آلمان یا کرۀ جنوبی، چاپلوسی تعطیل است بلکه فرهنگ و رفتارِ مسلط نیست (Mainstream) و درصدِ قابل توجهی از مردم می‌آموزند و در ناخودآگاه آن‌ها ثبت می‌شود که معیشت و امکانات در زندگی، نتیجۀ کار، زحمت و رقابتِ فکری است. سرنوشتِ ملت‌ها با فرهنگ، خُلقیات و اندیشه‌های اکثریت آنها شکل می‌گیرد. در همه کشورها، متقلب، حیله‌گر، فاسد، چاپلوس، دروغگو، قانون شکن، ناجوانمرد و بی پِرنسیپ وجود دارد اما سوال این است که آیا این گروه ۸۰ درصد جامعه است یا ۱۰ درصد جامعه؟ طبعاً با ۸۰ درصد حیله‌گر نمی‌توان جامعه ای سالم بنا کرد.

ادامه مطلب
دغدغه حضور مردم و مشروعیت نظام
نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری

دغدغه حضور مردم و مشروعیت نظام

صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جای بسی تاسف است که در شرایط کنونی که ایران در نتیجه فشارهای تحریم ها و معضلات متعدد در داخل در وضعیت بسیار دشوار و بحرانی قرار دارد و وفاق ملی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، برخی خبرها از روندی حکایت دارد که در پی یک کاسه کردن قدرت است.  

ادامه مطلب
حقوق بشر غربی یا حقوق بشر جهانی؟
به بهانه عضویت ایران در «کمیسیون مقام زن سازمان ملل»

حقوق بشر غربی یا حقوق بشر جهانی؟

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عضویت ایران در این نهاد که رسالتش توانمندسازی زنان است، در راستای ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی است. ارزش ها و اهدافی که در همان روزهای اول از سوی امام خمینی (ره) تبیین شده بود. این امر نشان دهنده یک واقعیت دیگر نیز هست. اینکه هر زمان رویه نهادها و سازمان‌های بین‌المللی بدون دخالت کشورهای متخاصم پیگیری شود، امکان کنشگری مثبت و در نتیجه امید به بهبود شرایط و مسائل جهانی زنده خواهد ماند.

ادامه مطلب
آیا سناریوی قره باغ در کریمه تکرار می شود؟
عصبانیت روسیه از ترکیه

آیا سناریوی قره باغ در کریمه تکرار می شود؟

ابوالقاسم دلفی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: روابط مسکو – آنکارا در پرتو تحولات منطقه ای و در حوزه منافع استراتژیک روسیه در دریای سیاه و قفقاز در آغاز مسیری قرار گرفته که اردوغان با وجه المصالحه قرار دادن نابسامانی های روابطش با غرب و حوزه ناتو، دست به خطر پذیری بزرگی زده است که به نظر می رسد بهره گیری از پیمان "مونترو" و ماترک گذشته ترکیه در دریای سیاه آخرین اهرمی باشد که برای خروج از شرایط جاری به آن متوسل خواهد شد.

ادامه مطلب