نگاه ایرانی - آرشیو

توهم سعودی‌ها علیه ایران
دیپلماسی کیف پول جواب نمی دهد

توهم سعودی‌ها علیه ایران

جلال خوشچهره می‌نویسد: دعوت از دولت‌های عربی برای اجلاس فوق‌العاده در جده به معنای آزمون دوباره‌ای است که ریاض می‌خواهد نتایج سیاست‌های ضد ایرانی خود و معدود متحدان منطقه‌ای و امریکایی‌اش را دراین‌باره بسنجد. به زعم دولتمردان سعودی، اکنون زمان طلایی است که می‌شود با سیاست برهنه به مقابله با قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران پرداخت.

ادامه مطلب
نه جنگ و نه مذاکره
امریکا عامل اصلی بحران جاری با ایران است

نه جنگ و نه مذاکره

صادق ملکی می‌نویسد: امریکا عامل اصلی بحران جاری با ایران است. خروج غیر منطقی از برجام، قرار دادن سپاه در لیست گروه های تروریستی، اعمال تحریم ها و سعی در به صفر رساندن فروش نفت و بخش فلزات همه و همه برای وارد کردن فشاری حداکثری برای وادار ساختن ایران به تسلیم و یا جنگ احتمالی است. برای جهان و افکار عمومی این امر روشن است که ما به عنوان ایران جنگ نمی خواهیم و این امریکاست که به دنبال جنگ است. ترامپ قدرت نمایی را به شکلی در آورده که بیشتر شبیه قدرت نمایی در کف خیابان است.

ادامه مطلب
چگونه ترامپ بحران های جهانی را مدیریت می کند؟
پرونده های کره شمالی، ونزوئلا، ایران و چین همچنان روی میز

چگونه ترامپ بحران های جهانی را مدیریت می کند؟

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پس از گذشت یک سال نه تنها ترامپ نتوانسته گره از کار رویدادهای مهم باز کند، بلکه در حال رو به رو شدن با موانع اساسی در سیاست های خارجی در رابطه با بحران های امنیتی با سه کشور کره شمالی، ونزوئلا، ایران و جنگ تجاری با چین است که هر یک به نحوی رهبری او را به چالش می کشند و آزمون فوق العاده ای برای سنجش توانایی کاخ سفید در مدیریت بحران های چند گانه خلق می کنند. 

ادامه مطلب
آنچه می فهمم و آنچه درک نمی کنم
جنگ نه مذاکره نه

آنچه می فهمم و آنچه درک نمی کنم

محمد حسین ملائک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: تحولات اخیر به وضوح نشان داد که تمام تحریم های قبلی سازمان ملل را که تمام قدرت های جهان با اکراه و یا از سر عناد علیه ایران وضع کرده بودند را آمریکا به تنهایی توانسته اعمال و اجرا کند و مخالفین سلاحی جز ناله و نفرین نداشته اند. 

ادامه مطلب
فرصت بیشتری به دیپلماسی بدهیم
گام ایران و ضرورت های فراروی

فرصت بیشتری به دیپلماسی بدهیم

سید احمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: اگر به صحنه کنونی برگردیم، تصمیم هفته قبل ایران دائر بر توقف بخشی از تعهدات برجامی، زمان بندی برای ایفای مسئولیت طرف مقابل و ارائه یک برنامه مرحله ای برای استیفای حقوق ملت، اقدامی ضروری برای مدیریت شرایطی است که در آن قرار گرفته ایم. 

ادامه مطلب
آزمون آخرین تلاش‌ها برای برجام
آیا اروپا از خشم ایران می کاهد؟

آزمون آخرین تلاش‌ها برای برجام

جلال خوشچهره در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: این پرسش برجسته و تا زمان نگارش این سطور همچنان باقی ماند که آیا اروپائیان در ۶۰ روز ضرب‌الاجل ایران خواهند توانست از خشم این کشور کاسته و آن را در حفظ تعهداتش‌به برجام ترغیب کنند؟ حضور غیر منتظره پمپئو در بروکسل چه اتفاق تازه‌ای را در چاره‌اندیشی وزیران اروپایی رقم می‌زند؟ آیا مأموریت او همسو سازی اروپائیان با سیاست فشار حداکثری به ایران است یا اعلام آمادگی برای تعدیل در مواضعی که منطقه را با خطر جنگ تازه روبه رو کرده است؟ مهم‌تر اینکه آیا حاصل اجلاس بروکسل اعلام مطالبات آمرانه از تهران است؟ یا تلاش واقعی در کنترل خشم آن. 

ادامه مطلب
ایران در پیچ تاریخی غرب افراطی قرار گرفته است
افول قدرت ایالات متحده مهاجم

ایران در پیچ تاریخی غرب افراطی قرار گرفته است

بهاء الدین بازرگانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دنیا در مقطعی تاریخی و تعیین کننده قرار دارد و بحران های ساختاری اقتصادی و مالی و امنیتی در دنیای غرب همانند بحران بزرگ مالی ۲۰۰۸ ای بسا با شدت کنترل نشدنی تری در آینده نزدیک سربرآورد. بدون شک استحاله قدرت سیاسی و اقتصادی در ایالات متحده و در اروپا، زایمان راحتی همچون استحاله اتحاد شوروی سابق به دنبال نخواهد داشت. به قدرت رسیدن موج عظیمی از ناسیونالیست های افراطی و بنیادگرایان گریز از مرکز و متنافر از سیستم های سیاسی سنتی و مستقر، در جای جای قاره آمریکا و اروپا نشانه های نگران کننده ای را به اذهان همگان، حتی مردمان مغرب زمین متبادر می کند.

ادامه مطلب
ترامپ، رویکردی متزلزل و چالشهای متعدد
آیا تنش ایران پوششی برای شکست های رئیس جمهوری امریکاست؟

ترامپ، رویکردی متزلزل و چالشهای متعدد

اکبر قاسمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در مدت یک سال گذشته تهران با درایت و با تاب آوری ناشی از صبر استراتژیک، در تمهیدات حقوقی و سیاسی برای رویارویی سنجیده تر در حال برنامه ریزی بوده تا در موقعیتی که ترامپ آخرین تیرهای فشار خود را از کمان برون انداخت با ابتکارعمل جدیدی، گلوی ترامپ را در موقعیت و زمان حساس و در شرایطی که دیگر وقت کافی ندارد کاملا بفشارد.

ادامه مطلب
صبر استراتژیک، جنگ یا صلح
سست کردن برجام و سایه جنگ

صبر استراتژیک، جنگ یا صلح

صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تصمیم برای سایه انداختن بر تعهد ایران در برجام، انداختن سایه جنگ بر کشور است. حفظ تعهد برجام تضمین صلح است. حاصل صبر استراتژیک باید تضمین کننده منافع پایدار ایران باشد، نه اینکه کیان ایران را به خطر اندازد. کره شمالی بمب هسته ای دارد، اما نان ندارد.

ادامه مطلب
جریان بازی قدرت به نفع افراط گرایان پیش می رود
وقت خروج نخبگان سیاسی از لاک انزوا

جریان بازی قدرت به نفع افراط گرایان پیش می رود

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: در چنین شرایطی وظیفه نخبگان سیاسی کشورهای منطقه است که از لاک انزوا بیرون آمده و با سفرهای غیر رسمی و برگزاری نشستهای دوستانه و غیر سیاسی، نقاط اشتراک و وحدت آفرین را پر رنگ کرده و راه های باقی مانده برای کاهش سطح اختلافات سیاسی و افزایش همکاری را پررنگ تر از قبل نشان دهند و از این طریق نقش تاریخی خود را برای بازیابی صلح و ثبات در منطقه بر عهده بگیرند.

ادامه مطلب