نگاه ایرانی - آرشیو

تغییر موازنه‌ها در منطقه
نگاهی به آنچه طرح «خاورمیانه بزرگ» نامیده می شود

تغییر موازنه‌ها در منطقه

جاوید قربان‌اوغلی در یادداشتی می نویسد: ، به جرئت می‌توان گفت تحولات دو دهه اخیر در منطقه نمایانگر اجرائی‌شدن این طرح با موفقیت در برخی ابعاد این پروژه و البته ناکامی در مواردی دیگر است. در همان زمان گفته می‌شد یکی از اصلی‌ترین هدف‌های این طرح، پذیرش اسرائیل از طریق شناخت موجودیت آن از سوی رژیم‌های عربی و اسلامی و حل منازعه دیرپای خاورمیانه از این طریق است.

ادامه مطلب
تأملی در تحرکات منطقه‌ای
آنچه پیرامونمان رخ می دهد

تأملی در تحرکات منطقه‌ای

ابوالقاسم دلفی در یادداشتی می نویسد: سفر ماه آوریل گذشته اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، به ریاض پس از ماجرای قتل جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸ در استانبول و دیدار وی با بن‌‌سلمان، ولیعهد سعودی، روابط دو کشور عربستان و ترکیه را که در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و به‌ویژه دیدگاه‌های دینی - مذهبی دو کشور در جهان اهل سنت در انجماد کامل به سر می‌برد، دچار تحول کرد و روند عادی‌سازی روابط فی‌مابین را با سفر آتی و منطقه‌ای محمد بن‌سلمان که در این هفته به سه کشور مصر، اردن و ترکیه انجام می‌شود، وارد مرحله نوینی خواهد کرد.

ادامه مطلب
انتخابات فرانسه و مسئولیت سخت مکرون
الیزه آشفته است

انتخابات فرانسه و مسئولیت سخت مکرون

وحید کریمی در یادداشتی می نویسد: چالش آقای مکرون مسائل داخلی نیست چون گیجی سیاست داخلی ادامه خواهد داشت؛ بلکه مقابله با همت «آنگلوساکسون» برای نابودی اتحادیه اروپایی است، یعنی همان اتحاد انگلیس و امریکا و استرالیا که اتحادیه آکواس را تشکیل داده اند. آیا مکرون قادر به سامان دادن به اتحادیه اروپایی خواهد بود یا خیر!

ادامه مطلب
ما فاقد نظریه تحریم و مقاومت هستیم
ساختار تحریم، تورم‌ و امنیتی کردن چه کار می کند؟

ما فاقد نظریه تحریم و مقاومت هستیم

نعمت الله مظفرپور در یادداشتی می نویسد: می‌توان گفت ما خیلی نمی دانیم تحریم و مقاومت و سیاست خارجی مقاومتی چیست و «چگونه» است. مقاومت یک مفروض است اما چگونگی آن یک فرضیه شگرف است. 

ادامه مطلب
تنش با آژانس، فرصت یا تهدید؟
چه کردید با مملکت؛ علی برکت الله آقای رئیسی!

تنش با آژانس، فرصت یا تهدید؟

جلال میرزایی در نوشتاری تصریح کرد که در واقع پیش و بیش از آنکه رژیم صهیونیستی یا حزب جمهوری خواه و کلاً سنای آمریکا موانعی بر سر راه احیای برجام ایجاد کند این خود ما هستیم که با مفروضات و برداشت های غلط در داخل کشور مانع از خلق فرصت ها و تبدیل چالش به فرصت می شویم. بیان و تکرار مطالبی چون «اقتصاد از سیاست خارجی و برجام جداست»، «جمعیت کشورهای مخالف قطعنامه آژانس از جمعیت کشورهای مخالف بیشتر است»، «انتظار این است که آژانس به وظایف فنی خود عمل کند»، «اینکه ادامه حضور در ان پی تی مجوز ترور دانشمندان هسته ای کشور است»، «قلدری در برابر قلدری چاره کار است» و نظایر آن دیگر حتی کاربردی در حوزه سیاست خارجی و داخلی ندارند.

ادامه مطلب
برجام در مسلخ تندروها
گره کار کجاست؟

برجام در مسلخ تندروها

جلال خوش چهره در نوشتاری تاکید دارد که گره کار در بروز تنش جاری نه در قطع‌نامه‌ای است که چهارشنبه گذشته شورای حکام آژانس صادر کرده، بلکه این قطع‌نامه به مثابه ابزار فشار طرف‌های غربی به تهران برای عقبگرد در مواضع حداکثری آن در مذاکرات وین است.

ادامه مطلب
فضای مجازی رقیب سرسخت احزاب
جریاناتی که دیگر جذاب نیستند

فضای مجازی رقیب سرسخت احزاب

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حضور افرادی از طیف ها و گروه های مختلف، آزادی در ابراز عقیده و نظر و امکان شکل گیری واقعی تضارب آراء و نظرات از دیگر ویژگی های شبکه های اجتماعی هستند که شهروندان را جذب خود کرده و مشارکت در آنها را برای به ویژه نسل جوان جذابتر از حضور در نهادهای سنتی همچون احزاب می کند. 

ادامه مطلب
از هم پوشانی هم افزا تا همکاری درآمدزا
ایران و سازمان همکاری های اقتصادی دریای سیاه

از هم پوشانی هم افزا تا همکاری درآمدزا

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران با بهره مندی از منابع سرشار طبیعی نفت وگاز و انواع مواد معدنی و اقلیم متنوع چهار فصلی و بویژه دارا بودن نیروی ارزشمند انسانی متخصص وجوان برای موفقیّت در روند توسعه ای خود و اجرایی شدن مؤلفه های اقتصاد مقاوتی نیازمند مشارکت فعال در مبادلات اقتصادی بین المللی و صدور هرچه بیشتر خدمات مهندسی و فنی به موازات جذب سرمایه گذاری های چشمگیر خارجی و نوسازی زیرساختارهای اقتصادیث و صنعتی کشور است، چراکه رسیدن به رشد واقعی اقتصادی و توسعه همه جانبه کشور بدون رقابتی شدن پایدار مفهومی نخواهد داشت.

ادامه مطلب
گروسی آتش تنش‌ها میان ایران و جامعه جهانی را برافروخت؟
مسئولیت دولت بایدن در ناکامی برجام

گروسی آتش تنش‌ها میان ایران و جامعه جهانی را برافروخت؟

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: گزارش رافائل‌ گروسی و تصمیم احتمالی اعضای شورای حکام در نشست فصلی خود، دور تازه‌ای از تنش در روابط تهران با جامعه جهانی را در پی خواهد آورد اما این وضع نمی‌تواند از بار مسئولیت دولت بایدن در ناکامی تلاش‌ها برای دستیابی به توافق بر سر برجام  و احیای آن بکاهد. 

ادامه مطلب
تنهایی پاسداران مسجد الاقصی دربرابر بی تحرکی امت اسلام
یادداشت اختصاصی نماینده جنبش حماس در تهران:

تنهایی پاسداران مسجد الاقصی دربرابر بی تحرکی امت اسلام

خالد قدومی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: محافظان و پاسداران مسجد الاقصی در این مسجد، باب العامود، صوانه و خیابان صلاح الدین تنها ماندند و شاهد تحرکی جدی از امت اسلام نبودیم. فلسطینیان از قدس، سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ و شماری هم از کرانه باختری به آنان ملحق شدند، از هیچ تلاشی فروگذاری نکردند و همچون خاری در گلوی دشمن بودند و این رژیم را وادار به اتخاذ تدابیر گسترده‌ای شد و نیروهای خود را بسیح کرد؛ فقط بخاطر اینکه این راهپیمایی از دروازه قدس عبور کند و بهای این کار را هم دادند.

ادامه مطلب