نگاه ایرانی - آرشیو

روابط ایران و ترکیه در سایه تحریم
انتظارات زیاد نداشته باشیم

روابط ایران و ترکیه در سایه تحریم

صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حال حاضر با توجه به بروز علائم منفی در اقتصاد ترکیه، با معافیتی که امریکا برای آنکارا در خرید نفت و گاز قائل شده است، اقتصاد این کشور باز می تواند با کمک گیری از شرایط تحریم ایران از این مقطع عبور کند و به هدف ۲۰۲۳ که قرار است ترکیه دهمین اقتصاد جهان شود، نزدیک شود. در این میان باید مدنظر داشته باشیم و درک کنیم که در معادلات کلان، شریک راهبردی ترکیه نه تهران، بلکه واشنگتن است.

ادامه مطلب
دموکراسی، مدرنیته و حرف مفت گویی
چرا سکوت از سکه افتاده است؟

دموکراسی، مدرنیته و حرف مفت گویی

مصطفی ملکیان می نویسد: در دموکراسی از شهروندان خواسته می‌شود که در مسائل مختلف اظهارنظر کنند و این سبب رواج حرف مفت‌گویی می‌شود. البته دموکراسی به ضرورت عملی چاره‌ای جز رجوع به نظر همگان ندارد و به لحاظ حقوقی برای همه حق سخن قائل است، اما این بدان معنا نیست که افراد به لحاظ اخلاقی نیز می‌توانند راجع به هر چیز حرف بزنند. در حالی که باید میان حقوق و اخلاق تمایز گذاشت.

ادامه مطلب
پیدایش شهرت‌طلبی در دوران مدرن
ابزارهایی که به این پدیده کمک می کنند

پیدایش شهرت‌طلبی در دوران مدرن

مصطفی ملکیان: شما اگر با دقت به کتاب‌های ادیان و مذاهب رجوع کنید، که همه قبل از دوران مدرن نوشته شده‌اند، به کتاب‌های اخلاقی که قبل از دوران مدرن نوشته شده‌اند، می‌بینید که دائم می‌گویند فلان ویژگی را نداشته باش، چون این از رذائل است. ولی هیچ‌کدام شهرت‌طلبی را نام نمی‌برند.

ادامه مطلب
تجربه کشورهای پیشرفته در تقابل با سیل
درباره این فاجعه طبیعی پیچیده بیندیشیم

تجربه کشورهای پیشرفته در تقابل با سیل

محمد فاضلی در یادداشتی می نویسد: نکته جالب این است که تقریباً همه کشورها بعد از تجربه کردن یک سیل بزرگ و خسارت‌بار، قانون‌گذاری، توسعه راهنماها و بهبود رویه‌های مدیریت سیلاب را شروع کرده‌اند. ما هم شروع کنیم، بعد از این‌که درباره‌اش پیچیده اندیشیدیم.

ادامه مطلب
رویارویی با دسیسه های دشمنان را از ابعاد مختلف دنبال کنیم
پاسداشت عناصر قدرت جمهوری اسلامی ایران و وحدت در عناصر اقتدار

رویارویی با دسیسه های دشمنان را از ابعاد مختلف دنبال کنیم

سید احمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در کنار ملالت ها، تجارب گران سنگ، دستاورد بزرگ ایران در مواجهه با دشواری ها و سختی هاست که سرمایه بسیار ارزشمندی برای جامعه ایرانی برای ترسیم نقشه راه آینده و راهنمای صادقی است که باید و نباید های رفتاری پیش روی را نشان می دهد. اینکه ابزارها و امکانات از یک سو و محذورات و تنگناها از سوی دیگر را چگونه در کنار هم قرار دهیم تا اولا اهداف واقع بینانه و دست یافتنی برای خود ترسیم و ثانیا در راهبردهای دستیابی به آنها، دچار خطای محاسباتی و رفتاری نشویم. 

ادامه مطلب
کره ای ها چگونه سیل را مهار می کنند؟
نکاتی آموزنده و کاربردی برای مهار سیل

کره ای ها چگونه سیل را مهار می کنند؟

مرتضی سلطانپور ابیانه در یادداشتی می نویسد: کره جنوبی به وسعتی تقربیا کمتر از یکصد هزار کیلومتر مربع (معادل حدود یک هفدهم ایران) و با جمعیتی بالغ بر ۵۰ میلون نفر در منطقه ای قرار دارد که تا اواخر دهه ۶۰ میلادی همواره در معرض طغیان رودخانه ها و نیز سیل های خطرناک قرار داشت. اما از دهه ۶۰ با اتخاذ سیاست های توسعه زیربنایی در این کشور توسط معمار توسعه، "پارک چونگ هی"،  برنامه وسیع سد سازی و نیز احداث مخازن آب (آبخیز داری) روی ۵ رودخانه بزرگ این کشور را آغاز کرد.

ادامه مطلب
نمونه جهانی یک وزیر امور خارجه موفق
پیروزی فکر بر عصبانیت

نمونه جهانی یک وزیر امور خارجه موفق

محمود سریع القلم در یادداشتی می نویسد: میراث چوئن لای شاید شاهد دیگری بر این ضرب المثل اروپایی است که: شخصیت سرنوشت ساز است (Character is destiny).  بدون شخصیتِ آرام و غیر عصبانی و سنجیده نمی توان افکار خوب و منطقی را بکار بست. چوئن لای یک دشمن را متعادل کرد (شوروی)، با دیگری دوست شد تا از آن بهره گیرد (آمریکا). سومی در همسایگی را هم سرجای خودش نشاند (ژاپن). دعوا کردن هم با اصول باشد بهتراست.

ادامه مطلب
پای ایران در میان است
با همه انتقادها و اختلاف سلیقه ها

پای ایران در میان است

محمد فاضلی در یادداشتی می نویسد: این بار «پای ایران در میان است.» تروریستی اعلام کردن سپاه، عواقب حقوقی، سیاسی و ظرفیت تنش نظامی در بر دارد. این اقدام هیچ کمکی به بهبود وضعیت ایران و خاورمیانه ملتهب نخواهد کرد و عواقب مثبتی در آن نهفته نیست. این رفتار غیرمسئولانه فقط ظرفیت تنش و نظامی‌گری را افزایش می‌دهد و هیچ ققنوس دموکراتیک و توسعه‌گرایی در خاکستر نظامی‌گری و تقابل نظامی یک قدرت جهانی و قدرت منطقه‌ای نخفته است.

ادامه مطلب
سیاست آتش‌افروزانه امریکا
ترامپ دنبال پیشبرد اصل «اراده مبتنی بر قدرت» است

سیاست آتش‌افروزانه امریکا

جلال خوش چهره می نویسد: دولت ترامپ در همه زمان تصدی قدرت در امریکا به صورت ناکام کوشیده است گام به گام و با اعمال قدرت و نفوذ جهانی و منطقه‌ای خود، در حوزه‌های دیپلماسی و ‌اقتصاد، فضای تنفسی ایران را محدود و حتی به پیش از توافق‌هسته‌ای «برجام» باز گرداند. آخرین اقدام هم نزدیک شدن به دیواره امنیتی ایران با تروریست خواندن سپاه ‌پاسداران در چارچوب سیاست «فشار حداکثری» است.

ادامه مطلب
استراتژی ترامپ، جنگ یا تسلیم
مراقب باشیم به دام نیفتیم

استراتژی ترامپ، جنگ یا تسلیم

صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: امریکای ترامپ با وارد کردن سپاه به فهرست گروه های تروریستی، بخش مهمی از ابزار حاکمیتی و عامل مهم تامین امنیت ملی ایران را در ذیل گروه تروریستی قرار داده تا ایران را وادار کند در بن بست انتخاب گزینه های تسلیم و یا جنگ قرار بگیرد. 

ادامه مطلب