نگاه ایرانی - آرشیو

چالش‌های دیپلماتیک دولت جدید
سایه روشن های انتخابات

چالش‌های دیپلماتیک دولت جدید

جلال میرزایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرنی بر این نکته تاکید دارد که کاهش مشارکت و میزان آرای پایین رئیسی در جمعه گذشته اثر مخربی بر توان چانه‌زنی دیپلماتیک تهران در آینده خواهد گذاشت. اگرچه لزوماً این مسئله به معنای انفعال دیپلماتیک ایران نخواهد بود. اما دولت رئیسی برای رفع این نقیصه، ضمن عمل به وعده هایش و ایجاد امید به منظور پر کردن گسل حاکمیت با نظام باید دیپلماسی فعال و در عین حال هوشمندی را با اولویت رفع تحریم‌ها و لغو سیاست فشار حداکثری هم در دستور کار قرار دهد تا در آینده نزدیک شاهد کمرنگ‌تر شدن چالش ها و بحران های کنونی در کشور شویم. چراکه قطعاً خود آقای رئیسی و جریان وابسته به آن بیش از هر فردی به این واقعیت آگاهند که پیوستگی و وابستگی جدی بین مشکلات داخلی به خصوص در حوزه اقتصادی و معیشتی با بحران های دیپلماتیک کنونی وجود دارد. از این رو بهبود وضعیت داخلی تا حد زیادی در گرو رفع چالش های دیپلماتیک کشور است.

ادامه مطلب
بایدهای دولت سیزدهم در سیاست خارجی
مهار اسرائیل باید اولویت نخست دولت جدید باشد

بایدهای دولت سیزدهم در سیاست خارجی

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در مقطع کنونی پیشرفت و تحول اقتصادی به حق دغدغه اصلی و اولیه مردم ایران است، اما بی شک این تنها نیاز ایران نیست. انتظار می رود دولت جدید با بهبود اقتصاد ایران از آن سکوی پرشی بسازد که بتواند حلال دیگر نیازها و الزامات ایران آزاد و آباد باشد؛  افزایش قدرت اطلاعاتی، علمی و سایبری کشور، تامین کارکنان بخشهای حساس و حفظ انها از نفوذ دشمن و توسعه مناسبات با کشورهای اسلامی منطقه و بازداشتن انها از عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل برخی از مهمترین این الزامات هستند.

ادامه مطلب
نقش روسای جمهوری ایران در روابط با اروپا
از تلاش فوق العاده تا تاثیرگذاری کم بهره (بخش ۴۰)

نقش روسای جمهوری ایران در روابط با اروپا

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر اساس نتایج و تجربه حاصله در چهار دهه اخیر می توان گفت که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از متکامل ترین قوانینی است که ظرفیت های بسیاری در حوزه های مختلف سیاسی، امنیتی، بین المللی و اقتصادی و اجتماعی دارد. نگاه قانون اساسی به سیاست خارجی براساس دو اصل مهم آزادی (در داخل) و استقلال (در خارج) تعریف و تبیین شده است.

ادامه مطلب
ضرورت گفت وگوی بین نخبگانی و تسهیل شرایط تنش زدایی در خاورمیانه
از دیپلماسی عمومی بهره ببریم

ضرورت گفت وگوی بین نخبگانی و تسهیل شرایط تنش زدایی در خاورمیانه

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بهره‌گیری از دیپلماسی رسمی، عمومی و حتی مجازی برای ارتقای مناسبات در حوزه مناسبات منطقه به خصوص کشورهای عربی منطقه خاورمیانه و زیرسیستم خلیج فارس برای کاستن از سوء برداشت‌های شکل گرفته می‌تواند به پیوست تحرکات گفت وگو محور آغاز شده میان ایران و عربستان و دیگر گفت وگوهای جاری در منطقه کمک کند.

ادامه مطلب
سئول می خواهد رتبه ۲۲ مبارزه با فساد شود
قوانین جدید ممنوعیت دریافت هدایا و پولهای نامشروع توسط کارکنان و مدیران دولتی در کره جنوبی

سئول می خواهد رتبه ۲۲ مبارزه با فساد شود

مرتضی سلطانپور ابیانه در یادداشتی می نویسد: کره جنوبی اخیرا برنامه ۵ ساله را به تصویب رسانده که بر مبنای هدف گذاری آن قرار است جایگاه این کشور را از رتبه ۵۱ جهان به ۲۲ در سال ۲۰۲۲ کاهش دهد و به شدت جلوی رانت خواری  و فساد گرفته شود.

ادامه مطلب
جنگ‌های عصر جدید
اهمیت دیپلماسی هوشمند در روابط با اروپا (بخش ۳۹)

جنگ‌های عصر جدید

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: امروزه تهدید دیگر یک آدرس مشخص نداشته و فرستنده آن نیز گمنام است. به‌رغم سرمایه‌گذاری گسترده در بعد کلاسیک ارتش‌های دنیا؛  امروزه تعریف‌های زیادی در مورد جنگ سایبری ارائه شده است. این نبرد مدل جنگ بدون درد و خونریزی که با نتایج ارزشمند و مهم‌تر همراه بوده و پیروزی یا شکست در آن چندان قابل تفکیک نیست؛ مخصوصا اگر در این نیرو عامل ایدئولوژیک، اقتصادی و نظامی به مقابله برخیزند و مهم‌ترین هدف آن دانستن همه چیز از دشمن و هیچ ندانستن او از شما و برهم زدن موازنه اطلاعات و دانش به نفع نیروهای خودی باشد. در اینجا  موازنه توان رزمی وجود ندارد و در این جنگ ابعاد روانی آن به اندازه ابعاد فنی آن اهمیت دارد.

ادامه مطلب
کاهش شتاب در وین
انتخابات ایران بر مذاکرات تاثیر گذاشته است؟

کاهش شتاب در وین

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: برخى ناظران کندى روند جارى را به گره هاى گشوده نشده در پاره اى موارد اختلافى میان تهران و واشنگتن بر سر کمیت و ماهیت رفع تحریم ها تفسیر مى کنند، اما به نظر مى رسد، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهورى در ایران و گمانه هاى مربوط به آن بر فرایند گفت وگو ها تأثیر گذاشته است.

ادامه مطلب
تایوان مرکز التهاب در اقیانوس آرام غربی
کشوری که مهر بازی امریکا و چین محسوب می شود

تایوان مرکز التهاب در اقیانوس آرام غربی

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایالات متحده در استراتژی هند و اقیانوس آرام خود درصدد است تا برای محافظت از نظم غرب، روابط استراتژیک خود را با تایوان ارتقا داده و وضعیت جزیره را به سطح سایر متحدان ایالات متحده در اقیانوس آرام ارتقا بدهد.

ادامه مطلب
آتش بس ره آورد ۱۱ روزه جنگ خونین
بازیگرانی که هر کدام متفاوت عمل کردند

آتش بس ره آورد ۱۱ روزه جنگ خونین

ابوالقاسم دلفی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آنچه می تواند از روند درگیری‌ های یازده روزه و درگیری های گذشته فلسطینی ها با اسرائیل حاصل عینی باشد، توجه به این مسئله است که پایان یافتن قطعی درگیری‌ های اسرائیلی – فلسطینی در شرایط ناظر بر فعل و انفعالات و تحولات بین المللی  مورد اشاره، کمتر می تواند قابل تصور باشد و اگرچه باید راه حل های دیپلماتیک و مبتنی بر گفت وگو، از جمله طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران و رجوع به همه پرسی در فلسطین از کانال های مختلف در دستور کار قرار گیرد، لیکن به نظر می ‌رسد رژیم صهیونیستی بر اساس راهبرد همیشگی مبتنی بر ماهیت تجاوز گری خود،  هر گاه به این جمع بندی و اشراف برسد که گروه حماس و یا سایر حرکت های فلسطینی از نظر نظامی قابلیت های مشخصی را به دست آورده اند که تهدید و خطر جدی برای موجودیت اسرائیل تلقی می شوند، توسل به درگیری‌ های نظامی و آغاز عملیات جنگی علیه آنها را بدون تاخیر به اجرا در می آورد و تا هنگامی که تحریکات آنها قابل تصور باشد، فشارهای اسرائیل بر فلسطینی ها تداوم خواهد یافت.

ادامه مطلب
شلیک با کلیک
اهمیت دیپلماسی هوشمند در روابط با اروپا (بخش ۳۸)

شلیک با کلیک

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: انقلاب اطلاعات موجب اصلاحات نسبتا گسترده ای در سازوکارها و کارکردهای دستگاه های دیپلماتیک بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان شده و با تغییر در هویت و نقش سنتی شان انجام وظایفی مانند جمع آوری و تحلیل اطلاعات و بخشی از امور اجرایی در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و کنسولی به بازیگران جدید واگذار شده و  بجای نقش مشورتی و ارتباطی، کارکرد هماهنگی، میانجی گری و تسهیل در ارتباط بین نهاد های داخلی و بین المللی اهمیت یافته و کارکردهای نوین و غیردولتی و غیرسیاسی نیز برای دیپلماسی تعریف شده است.

ادامه مطلب