نگاه ایرانی - آرشیو

آیا ترکیه، ایران را در افغانستان پشت سر گذاشته است؟
زیان نبود ایران در استانبول

آیا ترکیه، ایران را در افغانستان پشت سر گذاشته است؟

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: در نگاه دولت کنونی افغانستان نیز استقرار نظامیان ترکیه مشروعیت بیشتری نسبت به نظامیان غربی دارد. در این حال، دولت مرکزی افغانستان ممکن است حضور نظامیان ترک را به دیده وزنه‌ای متعادل کننده میان پاکستان و هند بنگرد. در صورت تحقق چنین راهبردی، آنکارا یک گام دیگر در جهت گسترش ژئوپلیتیک خود برای افزایش وزن سیاسی این کشور در معادلات منطقه‌ای و به تبع آن جهانی برخواهد داشت. این درحالی است که ترکیه اکنون دسترسی قابل توجهی به مناطق شرق مدیترانه، شامات در جنوب، قفقاز و آسیای میانه در شرق دارد. آنکارا نشان داده است که استعداد خوبی در تبدیل ظرفیت های ژئوپلیتیک خود به امتیازهای استراتژیک دارد. 

ادامه مطلب
نقش فرش ایرانی در همکاری با اروپا
از برند سازی نیاکان تا برندسوزی نامدیران؛ (بخش ۳۴)

نقش فرش ایرانی در همکاری با اروپا

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی پس از چین، ترکیه، هندوستان، بلژیک، هلند و آمریکا در جایگاه هفتمین صادرکننده بزرگ فرش قرار گرفت. ارزش صادرات فرش ۳۰۰ میلیون دلار در آن سال تخمین زده شد. در سال ۲۰۱۷ میلادی زمانی که برجام هنوز اجرا می‌شد ایران اصلی‌ترین صادرکننده فرش دستباف به جهان بود و  در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۷۰ میلیون دلار کاهش یافت. فشار ناشی از تحریم‌های امریکا و شیوع کرونا وضعیت معیشتی ده میلیون فعال در صنعت فرش ایران را در معرض خطر قرار داده است صنعتی که میراث ملی ایرانیان محسوب می‌شود.

ادامه مطلب
اروپا حقی برای دفاع از حقوق بشر ندارد
چالش جدی تمدنی جهان اسلام با اروپا

اروپا حقی برای دفاع از حقوق بشر ندارد

محسن پاک آیین در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی پیرامون اقدام اروپا در تحریم مقامات کشور بر این نکته تاکید دارد که در کنار دستگاه های نظام مانند قوه قضائیه و وزارت امورخارجه که می بایست وظایف رسمی خود را برای محکوم کردن نقض حقوق بشر در غرب انجام دهند، علما، دانشگاهیان و پژوهشگران نیز باید در عرصه معرفی حقوق بشر اسلامی و نقد حقوق بشر در غرب، به میدان آمده و در این چالش تمدنی، برای دفاع از انسانیت، نقش ایفا نمایند.

ادامه مطلب
مسئولیت غرب در پاسخ به اسرائیل
پیام حادثه نطنز چیست؟

مسئولیت غرب در پاسخ به اسرائیل

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: انفجار یکشنبه گذشته در نطنز، به جامعه جهانی این پیام را می‌‌دهد که مانع اصلی در احیای برجام اکنون نه تهران بلکه اسرائیل و دوستان منطقه‌ای آن هستند که خود را تا احتمال وقوع جنگ مستقیم با ایران تدارک کرده‌اند. آیا نمایندگان جامعه جهانی در گروه برجام به مسئولیت‌های خود در این باره عمل می‌کنند؟ 

ادامه مطلب
سیاست خارجی ۱۴۰۰
نکته هایی که باید توجه شود

سیاست خارجی ۱۴۰۰

سید وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بسط روابط دوجانبه بر مبنای مقتضیات تعمیق و سکون داشته باشد. انعطاف پذیری با تشخیص موقعیت دولت ها ضروری است. اگر فرضیه فوق پذیرفته شود؛ چگونگی تعریف نقش سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران ساده است. نظم جدید جهان در حال شکل گیری است. دوران گذار است و فرصتی برای تعریف نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان است.

ادامه مطلب
توافق با چین، بخشی از تعامل معمول با دنیا یا پناه بردن به چین برای کم کردن شر آمریکا؟
پکن برای ایران با غرب نمی جنگد

توافق با چین، بخشی از تعامل معمول با دنیا یا پناه بردن به چین برای کم کردن شر آمریکا؟

غلامرضا مصدق می نویسد: گر هدف توافق بلند مدت با چین گسترش قدرت مانور ایران در تعامل با دنیا، ایجاد توازن در روابط بین الملل و استفاده از فرصت ها برای حفظ و حداکثر کردن منافع ملی باشد، نه تنها انتقادی به عاقدین این توافق وارد نیست، بماند که باید سپاسگزار و دست بوس آنها بود، اما اگر این توافق سیاستی برای مقابله با آمریکا باشد، بی تردید سیاستی از پیش شکست خورده، زیانبار، ناقض استقلال و در ضدیت با منافع ملی ایران است.

ادامه مطلب
اسرائیل به دنبال تحریک ایران برای بر هم زدن میز مذاکره است
لزوم حفظ خویشتنداری تهران در بحبوحه مذاکرات

اسرائیل به دنبال تحریک ایران برای بر هم زدن میز مذاکره است

جلال میرزایی در یادداشتی پیرامون ارتباط اقدامات مخرب اسرائیل برای عدم احیای برجام با تلاش های دیپلماتیک با محوریت نشست وین بر این باور است که به هر میزان که شاهد پررنگ تر شدن فضای مثبت  برای احیای برجام باشیم به همان میزان نگرانی اسرائیلی‌ها و به تبع آن اقدامات مخرب شان برای عدم احیای برجام بیشتر خواهد شد. از این رو یقیناً به موازات پیگیری مذاکرات در روزهای و هفته های پیش رو برای احیای برجام در وین پیگیری خواهد شد باید شاهد وقوع اقدامات مخرب دیگری مانند حمله به کشتی ساویز، ایجاد اختلال در تاسیسات هسته‌ای، ترورهای برنامه‌ریزی شده و حتی کور باشیم. ضمن این که نباید این گزاره را هم از نظر دور داشت که تل‌آویو برای احیای عدم احیای برجام حتی سناریو و گزینه تنش نظامی با ایران را هم مد نظر دارد.

ادامه مطلب
شبکه سازی و آینده ایران
چرا بعضی ها شکست می خورند

شبکه سازی و آینده ایران

محمود سریع القلم در یادداشتی می نویسد: تصمیم سازی نیازمند شبکه سازی است. تصمیم سازی ‌های مهم‌تر، شبکه های وسیع‌تر و پیچیده ترمی طلبد. بودنِ در شبکه ها حتی پی‌آمدهای مثبتِ اخلاقی دارد زیرا افراد متوجه می‌شوند از آنها باهوش‌تر و مطلع تر و دقیق تر هم وجود دارد و از دایرۀ بسته خودخواهی، خودمحوری، خود حق پنداری و خود بزرگ پنداری خارج می شوند. ذهنِ آدمی خیلی سریع به محیطی که در آن زندگی می کند دل می بندد. خلاقیت و رشد در سایۀ شنیدنِ حرف های جدید و معاشرت با افراد نوآور است. وقتی دایرۀ معاشرت و شبکۀ تعامل محدود شد، هم اشتباه زیاد می شود و هم فکر و رفتار فسیل و مستهلک می شوند.

ادامه مطلب
نشست امروز وین را دریابیم
تهدید تیم مذاکره کننده به پایین آمدن توان چانه زنی دیپلماتیک می انجامد

نشست امروز وین را دریابیم

جلال میرزایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی پیرامون نشست امروز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین بر این نکته تاکید دارد که برخلاف گفته دیروز دوشنبه سعید خطیب زاده که نشست امروز وین همانند دیگر نشست های کمیسیون مشترک برجام در ادوار پیشین تلقی کرده است باید عنوان داشت که اتفاقاً نشست امروز بر خلاف دیگر دوره های پیشین از حساسیت بالایی برخوردار است. به هر حال دولت بایدن بعد از سه ماه واکنش عملی در خصوص احیای برجام از خود نشان داده است و حضور رابرت مالی نماینده آمریکا در وین می تواند موید این مسئله باشد. لذا گفته ها و مواضع سخنگوی دستگاه دیپلماسی با هر هدفی که مطرح شده باشد اشتباه است و باعث گمراهی افکار عمومی خواهد شد.

ادامه مطلب
اعتماد به مسکو و پکن بیشترین انگیزه تهران برای مذاکره
نشست وین؛ یک گام به جلو

اعتماد به مسکو و پکن بیشترین انگیزه تهران برای مذاکره

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: توافق برای برگزاری نشست وین نمی‌توانست بدون واسطه‌گری اعضای شرقی گروه ۱+۴ برگزار شود. سخنگوی وزارت‌امور‌خارجه ایالات‌متحده هفته پیش هم‌سویی پکن و واشنگتن را در پرونده هسته‌ای ایران اعلام و سخنگوی دولت چین نیز بر ضرورت خروج برجام از بن بست تأکید کرد.

ادامه مطلب