نگاه ایرانی - آرشیو

میل مخاطره آمیز مسکو و باکو
دالان موهوم زنگزور

میل مخاطره آمیز مسکو و باکو

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رهبران کشورهای منطقه قفقاز جنوبی باید بدانند که بر اساس تجربه تاریخی در قرن ۲۰ و ۲۱ قدرت‌های بزرگ در شرایط سخت راهی برای توافق پیدا نمی کنند و به طور معمول منافع کشورهای کوچک را قربانی اهداف و منافع خود می کنند.

ادامه مطلب
آمریکا پشت اسرائیل را خالی می کند؟
در کش و قوس مذاکرات آتش بس

آمریکا پشت اسرائیل را خالی می کند؟

جملیه کدیور در یادداشتی می نویسد: در حالی که حماس بارها موافقت خود را با پایان جنگ و آتش بس دائمی اعلام کرده، نتانیاهو حتی یک بار هم مستقیماً پذیرش وموافقت با هیچ پیشنهادی را اعلام نکرده و و هر بار هرگونه توافقی را رد و بر مواضع سخت خود پافشاری کرده است و این آمریکایی‌ها بودند که مسئولیت سخنگویی اسرائیل را در مقاطع مختلف بر عهده گرفتند.

ادامه مطلب
رقابت هسته‌ای نوین جهانی
داده‌ها و روندها

رقابت هسته‌ای نوین جهانی

سید محمدکاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد:  اما در فاصله چند ماه گذشته به مرور اخباری از آن سند، در رسانه‌های آمریکا درز داده شده که روح کلی آنها این است که چین تهدیدی هسته‌ای برای ایالات متحده بوده و باید، طراحی لازم در مدیریت این تهدید صورت پذیرد. این خبر در کنار گزارش‌های دیگر درخصوص نوسازی زرادخانه هسته‌ای روسیه، آمریکا و چین و همچنین طرح زبان تهدید هسته‌ای در ادبیات راهبردی، پرسشی را به میان آورد و آن اینکه کنش و واکنش‌های هسته‌ای قدرت‌های بزرگ چگونه قابل تجزیه و تحلیل است؟

ادامه مطلب
منتظر باشید؛ انگشت ها روی ماشه رفت
برای پاسخ ایران و حزب الله

منتظر باشید؛ انگشت ها روی ماشه رفت

محمدعلی مهتدی در یادداشتی می نویسد: به نظر می رسد که محور مقاومت، انگشت روی ماشه، در انتظار زمان مناسب برای شلیک، با توجه به عامل غافلگیری است. باید دید دور جدید مذاکرات میانجی ها در قاهره به چه نتایجی خواهد انجامید.

ادامه مطلب
رابطه ایران و آذربایجان به کجا می‌رسد؟
از واگرایی تا ظرفیت های همکاری

رابطه ایران و آذربایجان به کجا می‌رسد؟

بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران مخالفت خود را با امکان فعالیت های گروه های مخالف خود در خاک جمهوری آذربایجان بارها بطور رسمی اعلام کرده است. توصیه می شود در صورت تقاضای جمهوری آذربایجان دایر بر تاسیس رایزنی فرهنگی در ایران، دولت دکتر پزشکیان این امکان را فراهم یا در غیر این صورت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی در باکو را تعطیل کند و نشان دهد که روابط متقابل رعایت می شود.

ادامه مطلب
ناگفته هایی از لایه‌های رنگارنگ المپیک
پژواک سنگین سیاست

ناگفته هایی از لایه‌های رنگارنگ المپیک

سید محمدکاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: نباید فراموش کردکه در المپیک نهایت، سیاست پژواک دارد. این پرچم کشورها و سرود ملی آنها است که در صورت پیروزی ورزشکارانشان بالا می‌رود. این‌ها نمادهای سیاسی حاضر و پیوسته‌اند.در مجموع ورزش و روابط بین‌المللی به هم گره خورده و المپیک‌ها نمایشگر لایه‌های رنگارنگ و متنوع پیوند سیاست و ورزش در سطح جهانی‌اند.

ادامه مطلب
پیشرانی برای اتخاذ تصمیمات بزرگ
پذیرش دیگری

پیشرانی برای اتخاذ تصمیمات بزرگ

سید محمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رأی اعتماد مجلس دوازدهم (که حسب ظاهر، تعداد نواصول‌گرایانش بیش از اصول‌گرایان است) به همه کابینه دولت (اصطلاحاً )اصلاح‌ طلب پزشکیان؛ اتفاقی مبارک در تاریخ جمهوری اسلامی است که باید آن را «نقطه عطفی در بلوغ سیاسی ایرانیان» دانست.

ادامه مطلب