نگاه ایرانی - آرشیو

تعبیر رویای پوتین
روسیه برای رقابت با امریکا راه طولانی در پیش دارد

تعبیر رویای پوتین

ام البنی پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پس از فروپاشی شوروی ایالات متحده امریکا تنها ابرقدرتی بوده که برخی قدرت های نوظهور مانند چین توانستند با فاصله زیاد در پشت سر آن قرار گیرند. روسیه نیز با کمک پوتین کماکان سودای رسیدن به جایگاه ابرقدرتی در سر دارد. اما روسیه برای رقابت با ایالات متحده راه طولانی در پیش داشته و تنها اکتفا کردن به قدرت نظامیگری نمی تواند شکاف موجود را پر کند. اگرچه نظامیگری می تواند نمادی از قدرت باشد اما ویژگی های اساسی دیگری مانند جغرافیا، اقتصاد، منابع و دیپلماسی نیز از ملزومات یک قدرت مسلط است.

ادامه مطلب
تنش در روابط تهران و مسکو، هدف دشمنان ایران
فرصت دوستی با روسیه را دریابیم

تنش در روابط تهران و مسکو، هدف دشمنان ایران

سید احمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مدتی است مناسبات ایران با همسایگان و شرکایش از طرف آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی مورد هجمه قرار گرفته است. تلاش این کشورها این است که با مساله آفرینی و اخلال در روابط خارجی و برهم زدن نظم روحی روانی و وضعیت اقتصادی،  ایران را در تنگنای شدیدی قرار داده و آن را از مواضعی که به دست آورده است عقب برانند. 

ادامه مطلب
فشار چند جانبه آمریکا و لزوم هوشیاری دیپلماتیک ایران
واشنگتن دنباله تله گذاری برای تهران است

فشار چند جانبه آمریکا و لزوم هوشیاری دیپلماتیک ایران

عباس پرورده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: انتظار می رود دستگاه دیپلماسی و مسئولان سیاست خارجی هوشیاری بیشتری داشته باشند، چون رفتار شناسی آمریکا طی چند دهه گذشته حاکی از مین گذاری در زمین های دیپلماتیک و استفاده از رفتارهای واکنشی بازیگران برای بهانه جویی و اقدامات متقابل به خصوص ایجاد ائتلاف بین المللی علیه مخالفان خود در جهان بوده است.

ادامه مطلب
مانور بزرگ روسیه و آغاز تشکیل قطب بندی های جدید جهانی
ضعف ناتو عرصه عرض اندام مسکو و پکن شده است

مانور بزرگ روسیه و آغاز تشکیل قطب بندی های جدید جهانی

سید محمد صادق خرازی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: صف آرایی آینده جهان میان دو قطب روسیه و چین از یک سو و امریکا و متحدانش از سوی دیگر خواهد بود. صف آرایی که در مناطق بحران خیز مثل خاورمیانه و امریکای لاتین می تواند عصر جدیدی را رقم بزند.

ادامه مطلب
جان مک کین و جوادکریمی قدوسی
تندروی بهانه ای برای پوشش کاستی هاست

جان مک کین و جوادکریمی قدوسی

حسین ملائک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هیچ یک از سئوالهای ایشان از وزیر امور خارجه نه به ارتقای فهم مردم از سیاست خارجی کمک کرده است، نه باعث شده گرهی از سیاست خارجی باز شود و در نهایت نیز به دلیل بی محتوایی خود مجلس نیز به آن توجه جدی نکرده است. در واقع این گونه سئوالات باعث شده که کمی و کاستی های عملی و جدی وزارت امور خارجه از دید پنهان و به نوعی وزیر امور خارجه در مواجهه با سئوالات مهم واکسینه شود.      

ادامه مطلب
جایی که ایران می تواند با درایت ترامپ را کیش و مات کند
حضور روحانی در نشست شورای امنیت، فرصت یا تهدید؟

جایی که ایران می تواند با درایت ترامپ را کیش و مات کند

افشار سلیمانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از آنجا که به نظر می رسد  ترامپ همان سخنان تکراری قبلی خود در رابطه با ایران  را در نشست مورد اشاره، مطرح خواهد کرد و این سخنان برای جامعه بین المللی تازگی ندارد، ایران می تواند با توجه به اینکه دیگر کشورهای عضو دائم شورای امنیت هنوز هم حداقل از حیث سیاسی در برجام مانده اند و در مواردی نیز حتی متحدین امریکا از برخی جهات از مواضع ترامپ در قبال این کشورها، ناخرسند هستند، با استفاده از این فرصت و  حضور سطح بالا در نشست مورد نظر با استدلات منطقی با هوشمندی وافر این نشست را به جلسه پاسخگویی ترامپ در رابطه با نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، بی حرمتی به قواعد حقوق بین‌الملل و نهاد‌های بین‌المللی، معاهدات بین المللی و برقراری تحریم‌های غیرقانونی یک جانبه که در سطح بین‌المللی نیز مورد اعتراض واقع شده است، تبدیل کند.

ادامه مطلب
تحلیل کنوانسیون رژیم حقوقی خزر از منظر فرصت ها و تهدیدها
توافقی که باید با واقع بینی به آن نگریسته شود

تحلیل کنوانسیون رژیم حقوقی خزر از منظر فرصت ها و تهدیدها

حسن بهشتی پور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: به نظرمی رسد باید از هم اکنون برای مذاکرات آتی خزر با طرف های آذربایجان و ترکمنستان پیوست. رسانه ای مناسب برای توجیه افکار عمومی فراهم شود تا بتوانیم عزم و باور ملی را برای رسیدن به سهم منصفانه و عادلانه در خزر به کار گیریم.

ادامه مطلب
فرصت نشست تهران را دریابیم
بحران سوریه و اجلاس سه جانبه ایران - روسیه - ترکیه

فرصت نشست تهران را دریابیم

صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نشست تهران در حالی برگزار می شود که ایران، روسیه و ترکیه درگیر بحران اقتصادی ناشی از تحریم های امریکا هستند. این موضوع اگرچه گفته می شود از موضوعات حاشیه ای نشست است، اما از منظری می تواند در وضعیت جاری حاشیه ای باشد که اصل را به سایه می افکند.

ادامه مطلب
استفاده از ظرفیت های اجتماعی برای مقابله با وقاحت های دشمنان
ترامپ و نتانیاهو و متحدان منطقه ای شان را مهار کنیم

استفاده از ظرفیت های اجتماعی برای مقابله با وقاحت های دشمنان

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اگرچه در واژه نامه ها، وقاحت تعریف خاص خود را دارد، اما اینکه نخست وزیر یک کشور دارنده سلاح های هسته ای در پایگاه هسته ای ساخته شده بر سرزمین غصب شده یک ملت، کشور دیگری که به اعتراف همه دنیا فاقد سلاح هسته ای است را به جرم تلاش احتمالی برای دستیابی سلاح هسته ای به نابودی با بمب اتم تهدید کند هم می تواند تعریف دقیقی برای این واژه باشد.

ادامه مطلب
مجلس عراق در تعلیق
کش مکش ها ادامه دارد

مجلس عراق در تعلیق

جلال خوشچهره می نویسد: دلیل ناکامی عراقی‌ها در تشکیل مجلس جدید، رقابت تنگاتنگ دو جریان شیعی است که تا پیش از این متحد یکدیگر بوده و اگر رقابتی هم بود، خصلت درون جریانی داشت.

ادامه مطلب