نگاه ایرانی - آرشیو

عملیات تروریستی نیوزیلند و نقش تاریخی ایران و ترکیه
حادثه ای که خیلی چیزها را ثابت کرد

عملیات تروریستی نیوزیلند و نقش تاریخی ایران و ترکیه

صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به این که عامل ترور، آدرس اصلی را استانبول نشان می دهد، به نظر می رسد عمل تروریستی در نیوزیلند در واقع بخشی از تسویه حساب انتقام سقوط استانبول بوده است. آنچه در این ارتباط قابل تعمق است نقش مهم و حک شده تاریخی کشورها در اذهان عمومی است. در این نقش بر آمده از ذهنیت تاریخی، ترکیه سکولار هدف و ایران اسلامی مصون از تهدید می شود.

ادامه مطلب
پیام های حادثه تروریستی نیوزیلند
فرهنگ نژاد پرستی و اسلام ستیزی در حال نهادینه شدن است

پیام های حادثه تروریستی نیوزیلند

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اگر از تلاش مذبوحانه برخی رسانه های غربی برای کمرنگ جلوه دادن این حادثه، مطرح کردن مجدد بحث افزایش گرایش های افراط گرایی اسلامی در کشورهای مختلف برای تبرئه تلویحی مهاجمان تروریست و نیز اختصاص زمانی کوتاه از اخبار و تحلیل‌هایشان به این فاجعه تلخ تروریستی بگذریم، به نظر می رسد ابعاد و زوایای این حمله تروریستی بسیار وسیعتر از ابعاد معمولی و رایج حملات تروریستی است و خبر از تحولی عمیق در فرهنگ روابط بین الملل می دهد. 

ادامه مطلب
نقشه های چند مرحله ای امریکا برای سرنگونی مادورو
چشم انداز تحولات ونزوئلا و راهبرد ترامپ

نقشه های چند مرحله ای امریکا برای سرنگونی مادورو

اکبر قاسمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دایره فشار به مادورو بعد از موج اول که با کمپین کمک رسانی از خارج مرزها و با نمایش نشست مایک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا در کلمبیا انجام گرفت، به علت تدابیر مادورو و ارتش، طرفداران گوایدو با ناکامی مواجه شده و واشنگتن نتوانست، بهره برداری لازم راببرد و عملا پرده اول طراحی ها با  ناکامی، عقیم ماند.

ادامه مطلب
چرا داشتن نیروی دریایی قوی برای آنکارا مهم است؟
چشم انداز قدرت منطقه ای ترکیه در رزمایش میهن آبی

چرا داشتن نیروی دریایی قوی برای آنکارا مهم است؟

اردوغان دست کشیدن از جزایری در دریای اژه بر اساس امضای توافقنامه سور در سال ۱۹۲۰ و لوزان در ۱۹۲۳ به نفع یونان را ناشی از اجبار دشمنان ترکیه می داند و می گوید: اگر فریادی در این جزایر بلند شود در سواحل ترکیه شنیده می شود.

ادامه مطلب
به بهانه روز جهانی زن
تحقق حقوق زنان مهمترین عامل توسعه سیاسی و اجتماعی خاورمیانه و ایران است

به بهانه روز جهانی زن

صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اگر گفته شود گام برداشتن برای تحقق  حقوق زنان مهمترین عامل توسعه سیاسی و اجتماعی خاورمیانه و ایران است سخنی دور از واقع نخواهد بود.

ادامه مطلب
واهمه هند و پاکستان از جنگ با یکدیگر
تقویت احساسات ناسیونالیستی در جنگی که تلفات نداشت

واهمه هند و پاکستان از جنگ با یکدیگر

مصطفی زندیه در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حقیقت، در هفته‌ای که هند و پاکستان در جنگ به سر میبردند، هیچ کس جان خود را از دست نداد! اما آنچه بیشتر از هر چیزی خود را نشان داد، تشدید احساسات ناسیونالیستی در هر دو طرف این منازعه بدون تلفات بود. اگرچه این مسائل عمدتاً در اتاقهای خبر و پلتفرمهای رسانهها و شبکه های اجتماعی مطرح و ناشی میشوند، در عین حال خویشتنداری نسبی هر دو دولت طرف جنگ مشهود است. با این حال این سئوال همچنان مطرح است: آیا آنچه بین طرفین رخ داد یک جنگ بود؟ 

ادامه مطلب
حمله آذربایجانی ها به ایران از روی ناآگاهی
آن چه در پاسخ به توهین های باکو می توان گفت

حمله آذربایجانی ها به ایران از روی ناآگاهی

بهرام امیر احمدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این که رئیس جمهور ایران در نطق خود در بزرگداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی اعلام داشت که قلمرو قفقاز در حاکمیت ایران بوده و در اثر جنگهای ایران و روس بر اساس معاهدات گلستان (در سال ۱۸۱۳) و ترکمنچای (در سال ۱۸۲۸) از ایران جدا شده اند، به مذاق سایتهای آذربایجانی خوش نیامده است و نشان از ناآگاهی آنها دارد. چون اصولا در محافل غیر علمی و مطبوعاتی جمهوری آذربایجان اعلام می شود که روسها و فارسها دست به یکی کرده و قلمرو آذربایجان را بین خود تقسیم کرده اند.

ادامه مطلب
چشم انداز مذاکره ترامپ و اون روشن نیست
هدف واشنگتن: گفت وگو صرفا برای نمایش قدرت

چشم انداز مذاکره ترامپ و اون روشن نیست

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: می توان گفت برخلاف رهبر کره شمالی که از سر نیاز و برای بهبود وضعیت معیشت و رفاه مردمش وارد مذاکره شده، نگرش رییس جمهور آمریکا به این مذاکرات فعلا چیزی جز نمایش قدرت در ابعاد مختلف نیست. هر چند باید منتظر ماند و دید کاسه صبر رهبر کره شمالی از بازیچه شدن در دستان رییس جمهور آمریکا کی لبریز می شود

ادامه مطلب
استعفای ظریف و بیان واقعیت‌ها
فرسوده‌سازی دولت با سرعت پیش می‌رود

استعفای ظریف و بیان واقعیت‌ها

جلال خوشچهره در یادداشتی می‌نویسد: طیف دیگری از دیدگاه‌ها چرایی استعفای وزیر امورخارجه را به عوامل دیگری پیوند می‌زنند. این عوامل شماری از نگرش‌ها را با خود دارد که ماحصل آن همانی است که محمد جواد ظریف در مفهوم پیامش به همکاران خود در وزارت امورخارجه منتشر کرده است. او اظهار امیدواری کرده که استعفای او تلنگری باشد برای ضرورت بازگشت وزارتخانه متبوع او به جایگاه اصلی که همان سکانداری سیاست‌خارجی است. 

ادامه مطلب