چشم انداز تحولات ونزوئلا و راهبرد ترامپ

نقشه های چند مرحله ای امریکا برای سرنگونی مادورو

۲۴ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۸۲۲۶۴ آمریکا نگاه ایرانی
اکبر قاسمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دایره فشار به مادورو بعد از موج اول که با کمپین کمک رسانی از خارج مرزها و با نمایش نشست مایک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا در کلمبیا انجام گرفت، به علت تدابیر مادورو و ارتش، طرفداران گوایدو با ناکامی مواجه شده و واشنگتن نتوانست، بهره برداری لازم راببرد و عملا پرده اول طراحی ها با  ناکامی، عقیم ماند.
نقشه های چند مرحله ای امریکا برای سرنگونی مادورو

اکبر قاسمی، سفیر پیشین دراوکراین

دیپلماسی ایرانی: تیم امنیت ملی ترامپ به طور حریصانه درصدد فروپاشی سامانه حاکمیت مادورو در حلقه های چندگانه مبادرت کرده و درصدد سرعت بخشیدن به دستاوردهای ملموس تر خود هستند.

اول:

دایره فشار به مادورو بعد از موج اول که با کمپین کمک رسانی از خارج مرزها و با نمایش نشست مایک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا در کلمبیا انجام گرفت، به علت تدابیر مادورو و ارتش، طرفداران گوایدو با ناکامی مواجه شده و واشنگتن نتوانست، بهره برداری لازم راببرد و عملا پرده اول طراحی ها با  ناکامی، عقیم ماند.

دوم:

در دومین  موج حمله و فشار امریکا از طریق حمله سایبری امریکا به شبکه های برق ونزوئلا روبه رو بود که موجب شد تا ۸۰ درصد شبکه برق کشور در روز جمعه هفته قبل، در تمامی ونزوئلا از کار افتاده و نبود الکتریسته به طورگسترده، کل کشور را در تاریکی کامل فرو برده و آثار آن برای همه بخش های حیات روزمره مردم و مراکز استخراج تولید نفت ونزوئلا، اختلالاتی شدید را وارد ساخته است.

سوم:

موج دوم نقشه راه امریکا علیه مادورو با حمله سایبری به سه نقطه راهبردی به شکل همزمان و منسجم و هدفمند به شرح زیر است:

چهارم:

حمله سایبری اول، تمرکز حمله هکرهای امریکا بر مغز فرماندهی و شبکه تولید و مهندسی کنترل و توزیع برق در بیش از یکصد نیروگاه برق که سیستم و سامانه برق رسانی سراسری ونزوئلا را در ارتباط به تمامی استان های کشور ونزوئلا به عهده داشته و از کار انداختن کامل شبکه مدیریت آن بوده است.

پنجم:

حمله دوم که به طور هم زمان بوده با ایجاد پارازیت و اختلال در شبکه موبایل های ونزوئلا، فلج سازی شبکه ارتباطات مردم و در نتیجه شبکه اطلاع رسانی مردم و افزایش رعب و نگرانی فزاینده را موجب شده است.

ششم:

حمله سوم ایجاد احتراق و آتش سوزی در چند نیروگاه به طور هماهنگ با اجرای عملیات خرابکاری در نیروگاه برای عمومی ساختن فشار و ایجاد امواج اعتراض های جدید از خلال بالا بردن هزینه های مردم و صدمه آفرینی برای کاهش تاب آوری مردم  بوده است.

هفتم:

موج سوم حملات امریکا که به طور متواتر و زنجیره وار برای تاثیرگذاری بیشتر با هدف به ستوه آوردن مردم این کشور در دستور مدیریت اتاق بحران امریکا علیه مادرو قرار دارد، به استناد دیدگاه های ابرامز، نماینده ویژه امریکا درونزوئلا در روزهای آینده در دو حلقه تحریم های جدید مالی در هفته آینده و لغو روادید طرفداران مادورو در امریکا و به ویژه در مناطق اقامت آنها در ایالت فلوریدا و... امریکا را مورد هدف قرار داد و آثار این امر می تواند در مراحل بعدی، فشار بیشتری برای کارگذار مادورو ایجاد کند.

هشتم:

در این میان مادورو برای کنترل بحران، پیشنهاد مذاکره بین نمایندگان امریکا و ونزوئلا را در چارچوب سازمان ملل، ارائه کرده است که خود مانور تنفسی و علامت سازنده در تعامل با امریکا را متبادر می کند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا قبل از شروع حمله موج دوم با انتشار توئیتی با اعلان "نه غذا و نه دارو و نه قدرت و نه مادورو" به شکل گستاخانه و آشکاری، طراحی های مداخله جویانه خود و بدون هیچ واهمه ای، حمله به شبکه های برق را رسمیت بخشیده و به طور مغرورانه، خبر از فروپاشی نظام مادرو را منتشر می کند.

نهم:

روس ها هر چند به لحاظ سیاسی با اتخاذ موضعگیری ها و مقابله در شورای امنیت با طرح های جایگزین و ارسال کمک های انسان دوستانه دارو و غذا، سعی دارند موضع خود را در برابر حمایت از مادورو در سطح سیاسی و انسانی حفظ کنند اما این اقدامات به لحاظ کمی و کیفی در طراز آثار حملات و فشارهای متنوع واشنگتن علیه کاراکاس نبوده و نیست.

دهم:

موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال ونزوئلا، همواره هر گونه دخالت بیگانگان را مغایر اصول و منشور سازمان ملل در امور داخلی را محکوم کرده و خواهان احترام به آنچه تا کنون در ونزوئلا از خلال انتخابات به دست آمده است و به طرف های داخلی توصیه می کند از طریق مسالمت آمیز به فرایند گفت وگوهای داخلی بپیودند، همچنین شایسته است تا متخصصین کشور ضمن ارزیابی و کمک به جبران آسیب های وارده به شبکه برق این کشور، با کسب ‌تجربیات کافی در زمینه پدافند ملی، می توانند با تدابیر لازم برای آینده شبکه های مشابه کشور نیز بهره برداری کنند.

نتیجه گیری:  

در جمع بندی کلیه روند و رخدادهای جاری در ونزوئلا از خلال امواج سه گانه اجرا شده و در حال تعقیب راهبرد حداکثر فشار ترامپ با توجه به زمان محدود برای ورود به سال انتخابات امریکا، این گونه مستفاد می شود که امریکایی ها با تراکم و اولویت دادن به مجموعه اقدامات که تاثیرگذاری گسترده تری بر تضعیف ساختن روحیه مردم ونزوئلا، مصمم به نتیجه گیری ازاقدامات شوک آفرین خود بوده اند، اما مادورو با کمک ارتش ونزوئلا و در سایه ادامه درآمد نفت و فضای مراودات خود با روسیه و چین و ترکیه و کوبا و ایران درصدد استمرار مقاومت و پایداری در برابر این امواج بوده و نهایتا مادورو نیز درصدد کسب زمان برای حفظ موقعیت شاکله دولت خود است.

کلید واژه ها: ونزوئلا نیکولاس مادورو ایالات متحده امریکا


( ۲ )

نظر شما :