نگاه ایرانی - آرشیو

در نقد سیاست جنوب - جنوب

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران طى مقاله اى به رویکرد ایران به کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین پرداخته است.

ادامه مطلب

ابهام در جایگاه تحریم درحقوق بین الملل

سازمان ملل متحد که با هدف اصلی حفظ صلح و امنیت بین المللی تشکیل شد، درعمل برای جلوگیری و ادارة تعارضات، به ابزارها و روش های گوناگونی در طول بیش از شش دهه از فعالیت خود متوسل شده است .

ادامه مطلب

مذاکره خوشبينانه اما با احتياط

اگر مذاکره آمريکا با ايران جدى باشد علائم آن بعد از مذاکرات ظاهر خواهد شد. بايد خوشبينانه ولى با احتياط وارد مذاکره با مقامات آمريکايى‌ شويم. جمهورى اسلامى ايران صحنه عراق را صحنه حل اختلافات خود با آمريکا تلقى نمى‌کند، ايران مشکلاتش با آمريکا را در صحنه خود دنبال مى‌کند.

ادامه مطلب

زيرساخت‌هاى تغيير رفتار در روابط ايران و آمريکا

اراده سياسى، انعکاس مصالحه‌گرايى در حوزه سياست خارجى و تامين منافع ملى است. زمانى که روندهاى منازعه و ستيزش، کارکرد خود را به انجام مى‌رسانند، موج جديدى ايجاد مى‌شود که مبتنى بر تغيير فرآيندهاى گذشته خواهد بود. مشارکت ايران در کنفرانس شرم ‌الشيخ را مى‌توان نقطه آغازين جديدى در همکارى‌هاى چندجانبه منطقه‌اى و بين‌المللى دانست.

ادامه مطلب

آمریکا و دیوار بزرگ بغداد

مفسران عراقی از دیوار برلین و دیوار حائل اسرائیل و دیوار مرزی بین امریکا و مکزیک سخن گفتند. واقعا چه اتفاقی افتاده است که استراتژی جدید امریکا در عراق که تمرکزش در بغداد و امنیت بغداد است، به دیوار سازی انجامیده است؟ در ماه ژوئن سال 1986 ریگان رییس جمهور امریکا به آلمان غربی آن روزگار سفر کرده بود. در سخنرانی معروفش که گه گاه از جملات آلمانی استفاده می کرد، خطاب به گورباچف گفت: بگذارید این دیوار فرو بریزد و مردم آلمان طعم دنیای آزاد را بچشند.

ادامه مطلب

کاریزمای دوگل و اقتدار شیراک

نیکولا سارکوزى گرچه در آخر به واگن آمريکا ملحق خواهد شد اما مقاومت بيشترى را در ابتدا در مقابل فشارهاى آمريکا خواهد داشت. اگر سارکوزى اقتدار شيراک و کاريزماى دو گل را داشته باشد، راهى مستقل‌تر را در پيش خواهد گرفت و روابطش با ايران نيز مقدارى گرم‌تر خواهد شد.

ادامه مطلب

ماراتن الیزه

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2007 میلادی یکی از مهم ترین وقایع سال جاری اروپا محسوب می شود.برای نخستین بار نسل دیگری پا به عرصه سیاسی فرانسه گذارده اند تا سرشت و سرنوشت یکی از مهم ترین ملت های اروپا را رقم بزنند.

ادامه مطلب