با برخورداری از ظرفیت های بالایی دریایی

ایران و روسیه «آذربایجان» را مات می‌کنند؟

۲۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۲۹۸۱ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: بهرام امیر احمدیان
بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: با تحولاتی که در روابط روسیه با غرب پیش آمده است، کریدور غیرفعال شمال-جنوب اکنون دوباره مطرح و در حجم قابل توجهی ارتباطات روسیه با حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند را برقرار می سازد.
ایران و روسیه «آذربایجان» را مات می‌کنند؟

دیپلماسی ایرانی: جمهوری اسلامی ایران با داشتن بیش از 3000 کیلومتر خط ساحلی و دسترسی به دریای خزر در شمال و سواحل گسترده خلیج فارس و دریای عمان در سراسر مرزهای جنوبی خود، عملا توانایی تبدیل شدن به قدرت اقتصادی دریا محور را در منطقه داراست.

گذشته های تاریخی نشان می دهد که ایران در حوزه اقیانوس هند کشتیرانی دریایی داشته است. بنادر تاریخی ایران در این سواحل گویای این نقش مهم بوده است.

سفرهای دریایی سلیمان سیرافی در قرن چهارم هجری از بندر کهن سیراف در خلیج فارس به دریای چین شاهد این مدعاست. حضور ایرانیان در شرق آفریقا در سواحل زنگبار اثرات اقتصادی و فرهنگی بسیار داشته که هنوز هم بعد گذشت قرنها پابرجا مانده است.

بیش از 80 درصد از تجارت جهانی کالا از طریق دریا انجام می شود. اما 32 کشور در حال توسعه دسترسی مستقیم به آبهایآزاد ندارند.کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی(LLDCs) در موقعیت دشواری قرار دارند زیرا واردات و صادرات آنها باید از طریق کشورهای ساحلی همسایه برای رسیدن به بندرگاه ها ترانزیت شود. نداشتن بندر خود به این معنی است که آنها به طور کامل دروازه های خود را به تجارت جهانی کنترل نمی کنند.

حق دسترسی به دریا مدتهاست که توسط جامعه بین المللی تایید شده است. بدون این حقوق، کشورهای محصور در خشکی نمی توانند به طور موثر در تجارت بین المللی شرکت کنند.در واقع، موفقیت راهروهای حمل و نقل به اندازه ای که باید شناخته نشده است. نیاز به افزایش آگاهی از تجربیات عملی کشورها در مورد توسعه و مدیریت کریدور حمل و نقل وجود دارد.

این تجربیات شامل موفقیت های بسیاری است، اما همچنین چالش هایی است که می تواند به عنوان یادگیری و هشدار استفاده شود. اینها مربوط به چارچوب های قانونی، مالی و نظارتی، ساخت و نگهداری زیرساخت ها، هماهنگی و اجرای سیستم های تسهیل حمل و نقل و ایجاد موسسات مدیریت کریدور است.

با تحولاتی که در روابط روسیه با غرب پیش آمده است، کریدور غیرفعال شمال-جنوب اکنون دوباره مطرح و در حجم قابل توجهی ارتباطات روسیه با حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند را برقرار می سازد.

این کریدور نیاز به سرمایه گذاری های زیرساختی و لجستیک دارد. بویژه مسیر آبی در دریای خزر که می تواند مبادلات امن بین ایران و روسیه را فراهم آورد، گزینه ای بسیار مهم و اساسی است که نیاز به احداث خط آهن غرب دریای خزر که با اتصال خط آهن رشت به آستارا در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را فراهم می آورد، می تواند منتفی سازد زیرا آینده روابط ایران و آذربایجان از ثبات لازم برخوردار نیست.

با این وجود تحولاتی که در این مسیر رخ داده شامل نشست سه‌جانبه ایران، هند و روسیه در 13 تیرماه 1402 به میزبانی وزارت راه و شهرسازی بوده است که با مشارکت ۱۳کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب و با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد. در این نشست قرارداد اجرایی پروژه رشت- آستارا میان دو کشور ایران و روسیه به امضاء رسید.

موافقتنامه قرارداد اجرایی پروژه رشت- آستارا به امضای شرکت‌های معرفی شده از سوی دو کشور ایران و روسیه رسید. طراحی این پروژه تا پایان سال ۲۰۲۳انجام شده و عملیات اجرایی آن نیز اوایل سال ۲۰۲۴آغاز خواهد شد.بدنبال این تحولات، در زمان برگزاری همایش بین المللی «کریدور شمال جنوب – مفهوم جدید» که در پنج آبان سال جاری در آستراخان روسیه برگزار شد، مدیر بندر ایرانی سالیانکا در روسیه با بیان اینکه کریدور بین المللی شمال- جنوب، عنصر کلیدی شبکه حمل و نقل اوراسیا است، به سه مسیر غربی، شرقی و دریایییا ترانس کاسپین اشاره کرد و گفت: که در مجموع سرمایه‌گذاری حدود ۳۸میلیارد دلار برای این کریدور در نظر گرفته شده است که سهم روسیه۳۵درصد و سهم ایران۳۴درصد خواهد بود.

اقدامات انجام شده از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مسیر کریدور شمال- جنوب شامل خرید۳۳۰دستگاه واگن ریلی، خرید۵۴هزار کانتینر، مذاکره، خرید و سفارش ساخت ۲۱فروند کشتی برای تقویت مسیرهای دریایی خواهد بود.

در دوازدهمین اجلاس وزرای حمل ونقل سازمان همکاری اقتصادی اکو با حضور شهریار افندی زاده به نمایندگی از وزیر راه و شهرسازی در شهر تاشکند ازبکستان در ۱۱آبان ۱۴۰۲برگزار شد، پیرامون افزایش راهکارهای تقویت ارتباطات حمل و نقلی در منطقه اکو بحث و تبادل نظر شد.ضرورت تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی منطقه اکو با مشارکت بانک توسعه آسیایی، تکمیل حلقه‌های مفقوده ریلی و جاده‌ای و همچنین راه‌های تجاری سازی و تقویت کریدورهای منطقه‌ای، از جمله «اسلام آباد- تهران -استانبول »(ITI)، «آلماتی -تهران- استانبول» و کریدورهای شرقی غربی برای اتصال چین به اروپا و همچنین مسیرهای دریایی خزر، از دیگر مواردی بود که نمایندگان کشورهای عضو اکو پیرامون آن به گفت‌وگو پرداختند و تصمیماتی در خصوص آن اتخاذ کردند.

ضرورت برقراری پایدار جریان حمل و نقل در شرایط بروز پاندمی‌ها و تغییرات ژئوپلتیکی از دیگر مواردی بود که وزرا و نمایندگان وزارتخانه‌های حمل و نقلی منطقه اکو بر ضرورت آن تأکید کردند.

یکی از مهمترین حلقه های مفقوده ریلی در منطقه، طرح پیشنهادی «اکو» برای اجرای کریدور «قرقیزستان-تاجیکستان - افغانستان-ایران» (KTAI) است که با اتصال مسیر راه آهن چین به قرقیزستان(که منطقه ای کوهستانی و سخت گذر و نیازمند تخصیص هزینه های بسیار است)، در حال بررسی است.

با اتصال قرقیزستان به راه آهن چین، این کریدور ریلی می تواند در تنوع راههای ارتباطی، توسعه منطقه و مسیر پیرامون تحولات مثبتی بدنبال داشته باشد. هزینه مطالعات امکان سنجی از طرف سازمان اکو تامین شده است. 

بهرام  امیر احمدیان

نویسنده خبر

استادیار جغرافیای سیاسی، دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: کوریدور شمال جنوب راه آهن شمال جنوب ایران ایران و روسیه ایران و آذربایجان روسیه و آذربایجان ایران و روسیه و آذربایجان بهرام امیر احمدیان خلیج فارس دریای خزر


( ۴۱ )

نظر شما :

ناشناس ۲۶ آبان ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۹
کاشناس محترم بهرام خان هر کشوری حق دارد از ظرفیت های مختلف کشورخود برای آسایش ملت استفاده کند همان طوری که آذربایجان کریدور میانی را با همکاری کشورهای ترک توسعه می دهند ایران هم مسیر دریای خزر را توسعه می دهد این چه تیتر غلطی است که می زنید چرا همیشه با همسایگان به دیده دشمنی و از زاویه دشمن تراشی نگاه می کنید ما به رابطه مناسب با تمام همسایه های خود برای استفاده از ظرفیت های آنها جهت رشد و توسعه نیاز داریم کمی منطقی باشید مردم عقل دارند و مطالعه می کنند
بهمن ۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۹
جنابان امیراحمدیان ، موحدیان ،و .....هیئت تحریریه محترم همیشه دست به قلم ضد آذربایجان ، انصافاٌ قبول کنید که بعد از رفع تنش ها مابین دو کشور شیعه شما ها میخواهید چه بکنید.تفکرات و تحلیلات و توهمات اساتید پایانی ندارد.انشاالله اتحاد ایران و آذربایجان سبب خیر و برکت خواهد شد.
خسرو ۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۸
کجای این نوشته با تیتر آن می‌خواند؟ کاش ایران واقعا از مزیت‌های ترانزیتی استفاده اساسی بکند این کار با خط کشیدن روی نقشه و شعار عملی نیست بلکه با ساخت و تجهیز بنادر و راه آهن و جاده ها و مقررات روان برای عبور و مرور حاصل می‌شود
چمران ۲۸ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۹
به ناشناس، بهمن و خسرو بایستی گوشزد نمود که پژوهشگر گرامی نام حکومت حاکم بر بادکوبه را در گیومه گذاشت و اگر شما کمی دقت بخرج می دادید آنرا درک نموده و پاسخ تان را در می یافتید. چه می شود گفت شما بیشتر در فکر آن هستید تا نام بی مسمی مانند خسرو و بهمن برگزینید تا ماهیت واقعی خود را پنهان نموده و چون آن نامها با پیام انتقاد شما هیچ گونه سنخیتی ندارد خونندگان نمی توانند به اصطلاح دلسوزی شما را جدی بگیرند. نمی دانند که دم خروس (پان ترکی شما) را باور کنند و یا قسم حضرت عباس (وفا داری نداشته شما به ایران و ایرانی) را!