درس ها و نکته هایی از سفر شی جین پینگ به امریکا

خیانت چین به جهان غیرآنگلاساکسونی

۲۹ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۳۱۴۱ آمریکا آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سید وحید کریمی
وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رئیس‌جمهوری آمریکا با خطاب کردن دیکتاتور به رهبری کشوری که برایشان اهمیت دارد خطاب به کشورهایی که در چالش با امریکا هستند پیام می دهد که اگر «نظم انگلوساکسونی» را پذیرا باشید نه تنها مقبولیت و مشروعیت ما را خواهید داشت بلکه در داخل نیز آزاد هستید هرطور که مایلید؛ حکومت کنید.
خیانت چین به جهان غیرآنگلاساکسونی

دیپلماسی ایرانی: جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین را دیکتاتور تعریف کرد، آن هم دو بار.

مثالی حایز اهمیت است که در تاریخ سیاسی آمریکا سابقه دارد. هنگامی که جیمی کارتر، رئیس جمهوری اسبق آمریکا از سوی منتقدین در مورد حمایتش از یک دیکتاتور حوزه کارائیب مورد انتقاد قرار گرفت و منتقد گفت: «چرا از این حرامزاده‌ son of the bitch حمایت می کنی؟» جیمی کارتر گفت: He is our son of the bitch.

حالا هم جو بایدن می گوید: «شی دیکتاتور خودمان» است.

در اینجا دو درس عمیق نهفته است. اول این که امریکا با این رفتار می خواهد می گوید: "آقای «شی» هر کاری در داخل چین می خواهی بکن/نکن ولی؛ خدشه به نظم آنگلوساکسونی حاکم بر روابط بین الملل وارد نکن." که چین نیز قبول کرده است.

دوم؛ امریکا به هم مسلکان جناب «شی» می گوید که بدانند دیکتاتوری را همچون لیبرالیسم/ترقی خواه/عملگرا و.... در سیستم حاکمیتی جهانی رسمیت داده و پذیرفته می دانیم منوط به این که در روابط بین الملل بزرگتری، کوچکتری، هم‌آهنگی، آقا اجازه را رعایت کنید و بپذیرید. انتخاب با شماست.

در حال حاضر حضور فعال آمریکا در صحنه بین الملل به ویژه در غرب آسیا ضعیف و چین در حال جایگزینی آن است اما قرار نیست چین با نقش آفرینی خود جای امریکا را تنگ کند.

خواسته شی و کشورش، چین چیست؟ اول از همه احترام متقابل؛ دوم: بازی برد – برد؛ سوم، همزیستی مسالمت آمیز و چهارم شراکت در همه چیز. 

چین برای آینده روابط به چه می اندیشد؟ شی تا ۲۰ سال آینده حاکم چین، مردی قدرتمند در راس امور، هدفمند، جسور و اقدام کننده خطرناک خواهد بود. فرستادن بالن جاسوسی برفراز امریکا و تزریق مواد مخدر در داخل امریکا از طریق شبکه های مخفی و غیررسمی چینی – امریکایی و اقداماتی از این دست، از اقدامات چین بود که امریکا جدا غافلگیر شد.

آن چه اما از این رویدادها کشورها می توانند درس بگیرند، عبارتند از:

1- هر چند چین و شی جین پینگ در حفظ و ترفیع منافع ملی موفق به نظر می‌رسد ولی به کشورهایی که برتری و هژمونی امریکا را به چالش کشیدند پشت/خیانت کرد. به خاطر بیاوریم که قبلا چین در همکاری با آمریکا موجبات تدریجی انهدام شوروی را فراهم کرد. 

۲- چین نظام حاکم انگلوساکسونی را پذیرفت و در مقابل، مشروعیت امریکا برای حکومت دیکتاتوری را گرفت. رئیس‌جمهوری آمریکا با خطاب کردن دیکتاتور به رهبری کشوری که برایشان اهمیت دارد خطاب به کشورهایی که در چالش با امریکا هستند پیام می دهد که اگر «نظم انگلوساکسونی» را پذیرا باشید نه تنها مقبولیت و مشروعیت ما را خواهید داشت بلکه در داخل نیز آزاد هستید هرطور که مایلید؛ حکومت کنید.

سید وحید کریمی

نویسنده خبر

دیپلمات و دکترای روابط بین الملل که در حال حاضر در گروه اروپا/امریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه فعالیت دارد. 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: امریکا ایالات متحده امریکا چین شی جین پینگ سفر شی جین جینگ به امریکا چین و امریکا امریکا و چین سید وحید کریمی


( ۱۰ )

نظر شما :

ناشناس ۲۹ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۵
جناب کریمی ، شما مطمئنید با یک سخنرانی به تمام نیات و اهداف کوتاه و بلند چین ، پی برده اید ؟ مراقب باشیم که با یک غوره سردیمان نکند و با یک مویز ...
وحید کریمی ۲۹ آبان ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۲
جناب ناشناس سلام و ممنون از پیگیری …. نظر ارائه شده تاریخ مصرف/تحلیل محدود دارد چون اگر ترامپ به کاخ سفید باز گردد یا بالن جاسوسی دیگری از چین در آسمان امریکا آشکار شود …. شرایط متحول می شود …. اینکه چین/امریکا خدعه می‌کنند شک نیست و باید رصد شود و این مقاله تحلیل روز است و اعتبار آن بستگی به گذر زمان/رصد دارد …. با احترام
ابراهیم قدیمی ۲۹ آبان ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۳
امریکا در مقابل چین شکست خورده است۔بی جهت به بازی خصمانه ادامه میدهد۔ عرض خود میبری وزحمت چین وجهان میداری۔ به تنها اویزه ای که می تواند در مقابل جهانیان در مقابل چین اویزان شود دموکراسی غربی شکست خورده است که ان هم در خود امریکا در حال موت است۔۔بخاطر بیاورید کنگره امریکا توسط هواداران ترامپ تصرف عدوانی شد۔ ترامپ فعلا یکی از مدعیان رئیس جمهوری است۔جناب پرزیدنت بایدن به کجای این شب تیره میخواهی بیاویزی قبای ژنده خود را۔دموکراسی غربی اویزه مناسبی نیست۔ هر کسی چند روزه نوبت اوست۔نوبت امریکا پایان یافته است۔نوبت چین است۔اسیاب به نوبت۔
ناشناس اول ۳۰ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۰
ممنون آقای کریمی که وقت می گذارید و به نقدها شجاعانه پاسخ می دهید . پاینده باشید .
خسرو ۳۰ آبان ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۴
نظام‌ سلسه مراتبی جهانی بر پایه کریترهای ، قدرت اقتصادی ، قدرت نظامی و سیاسی ، و قدرت علمی و تکنولوژیک بنا شده است و عقلای جهان (حاکمان پراگماتیک و اوپورتونیست )با توجه به جمیع جهات محل پارک (جایگاه کشور)خود را انتخاب می‌کنند انگلوساکسونها هنوز هم ۷۰درصد قدرت جهانی را نمایندگی می‌کنند
پوریا رضازاده ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۶
سلام
پوریا رضازاده ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۷
آقای کریمی بابت مقالاتتون بینهایت سپاسگزارم یک پرسشی دررابطه با اتحاد آنگلوساکسون دارم اکر واقعا انگلستان تا حد زیادی توانست آمریکا را در عملیات بین المللی مجذوب خودش کند، چرا آمریکا در یکی از سال ها بدون اجازه و خواست انگلستان، به گرنادا (مستعمره انگلیس) حمله کرد؟