آسیا و آفریقا - آرشیو

ناکارآمدی «جامعه اطلاعاتی» ایران از جنگ قره باغ تا افغانستان
لزوم ارزیابی از ساختارهای مرتبط با سیاست خارجی

ناکارآمدی «جامعه اطلاعاتی» ایران از جنگ قره باغ تا افغانستان

حسین ملائک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: متاسفانه شاهد هستیم تمام فشار مسئولیت و پاسخ‌گویی روی وزارت امور خارجه متمرکز است و در اکثر محافل سیاسی کشور شامل اندیشکده ها، مجلس و ... این وزارت امور خارجه، سفیر و سفارتخانه ها هستند که مورد بازخواست قرار می‌گیرند. در حالی‌که "جامعه اطلاعاتی" کشور به شمول دستگاه فرماندهی به نام شورای عالی امنیت ملی در موضوع سیاست خارجی نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کنند. برای روشن شدن بحث به دو نمونه از وقایعی که طی ۱۵ ماه گذشته کل سیاست خارجی و امنیت کشور را تحت تاثیر قرار داد و خطراتی ایجاد کرد که هنوز چراغ قرمز آن با پررنگی روشن است، در اینجا بطور خلاصه آورده می‌شود تا مشخص شود نیاز به ارزیابی جدی در ساختارهای مرتبط به  سیاست خارجی وجود دارد.

ادامه مطلب
تاثیر کرونا بر نظم بین‌الملل لیبرال
نظریاتی که مطرح است

تاثیر کرونا بر نظم بین‌الملل لیبرال

سید محسن امامی فر در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پاندمی کرونا و تاثیرات بسیار مخرب آن به دلیل وابستگی متقابلی که نظم‌ بین‌الملل لیبرال در طول زمان میان دولت‌ها و ملت‌ها شکل داده، از پیامدهای نظم جهان‌محور است‌. بحران کرونا نشان داد، دولت‌ها در مواجهه با بحران‌های جدید یا به سازمان‌های بین‌المللی بدبین هستند و یا این سازمان‌ها به رغم خدماتِ بسیار زیاد خود حتی در مواجهه با پاندمی کرونا، در راستای مقابله با آن در سطح جهانی ناموفق بوده‌اند. این موضوع، دولت‌ها را به سوی خودیاری که یکی از مهم‌ترین اصول نظم بین‌المللِ دولت‌محور است جهت مقابله با بحران‌های جدید سوق داده است. 

ادامه مطلب
وقتی دیکتاتور خنده را قدغن می کند!
فرق کره شمالی با دیگر کشورهای دیکتاتوری

وقتی دیکتاتور خنده را قدغن می کند!

صلاح الدین خدیو در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در نظام توتالیتر که اکنون کره شمالی تنها نمونه آن در جهان است، هیچ گونه قرارداد و میثاق اجتماعی میان دولت و شهروندان وجود ندارد و افراد هر لحظه در معرض دستگیری و خشونت دولتی قرار دارند. نمونه شاخص آن، امحای کولاک ها – طبقه دهقان متوسط الحال – در روسیه و نابودی یهودی ها و کولی ها و توان خواهان در آلمان رایش سوم است. به بیان دیگر در دو کشور یاد شده یک طبقه اجتماعی و یک گروه قومی، بخاطر منویات ایدئولوژیک طبقه حاکم، به طور کامل نابود شدند.

ادامه مطلب
«ما همیشه گرسنه ایم»
جامعه افغانستان در فقر فرو رفته است

«ما همیشه گرسنه ایم»

با مسدود شدن دارایی های خارجی بانک مرکزی افغانستان یا بیش از ۹ میلیارد دلار توسط واشنگتن، کشور در فقر فرو رفته است. بر اساس برنامه توسعه سازمان ملل متحد، احتمال دارد بیش از نیمی از مردم در زمستان امسال زیر خط فقر قرار گیرند. به گفته دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، «افغانستان از یکی از بدترین فجایع انسانی در جهان رنج می برد.»

ادامه مطلب
هفته ای با شکست های متعدد دیپلماتیک برای امریکا
از تحریم المپیک زمستانی چین تا نشست نه چندان موفق دموکراسی

هفته ای با شکست های متعدد دیپلماتیک برای امریکا

خلاصه اینکه ایده برگزاری این کنفرانس، ترفندی مضحک بیش نیست چون جوانان آمریکایی می دانند که در این کشور دموکراسی حاکم نیست. اما این هفته شاهد شکست چشمگیر دموکراسی آمریکاست چون دولت این کشور تصور می کرد که با برگزاری آن  کنفرانس پیروزی خیره کننده ای به دست خواهد آورد.

ادامه مطلب
حد نهایی کجاست؟
تنش بین آمریکا و چین

حد نهایی کجاست؟

مهدی پورباقر در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با همه این نکات و با توجه به در هم تنیدگی ها و مراودات گسترده اقتصادی بین دو کشور، به نظر می رسد اتخاذ رویکرد های تنش زا نسبت به آمریکا تماماً به سود چین نباشد. آمریکا با علم به افزایش قدرت یابی چین، سیاست های خود را در راستای تامین امنیت ملی خویش تغییر خواهد داد و این نکته ای است که شاید به مزاق چین خوش نیاید. کمااینکه تحریم های وضع شده علیه چین توسط آمریکا، گاهی اوقات بخش های تکنولوژی و حتی نظامی این کشور را دچار مشکل کرده است.

ادامه مطلب
ادبیات فارسی را در سطح جهانی گسترش دهیم
دستگاه دیپلماسی فرهنگی و مسائل پیش رو در ارتباطات ادبی ایران و جهان

ادبیات فارسی را در سطح جهانی گسترش دهیم

محمد صادق امینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اینکه زبان و ادبیات فارسی، رکن مهمی از هویت ایرانی است و این هویت حضور وسیعی در بخش های مهمی از جهان داشته است جای بحث و بررسی در اینجا ندارد، اما جای این بحث و سوال هست که گستره پیام های جهانی ادبیات فارسی تا چه اندازه از سوی اهل ادب شکافته و استخراج شده تا به نظر جهانیان رسانده شود؟ 

ادامه مطلب
معمای حضور تکفیری ها در آذربایجان
موضوعی که هنوز ابهام دارد

معمای حضور تکفیری ها در آذربایجان

قهرمان نورانی درآباد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه وقت اعلام کرد که "حضور گروه های تروریستی و تکفیری در منطقه قره باغ نگرانی جدی جمهوری اسلامی ایران است" و به موازات رسانه ها، برخی مقامات دیگر هم موضع مشابهی را در پیش گرفتند؛ اما تندترین موضع توسط وزیر امور خارجه دولت سیزدهم اتخاذ شد و حسین امیرعبداللهیان در گفت وگو با برنامه تلویزیونی "نگاه یک" ضمن با اشاره به حضور تروریست ها در خاک آذربایجان تصریح کرد: "به سفیر آذربایجان گفتم ما شرایط شما و خطر صهیونیسم و تروریسم در خاک شما علیه کشورتان و حتی کشورهای همسایه را درک می‌کنیم". 

ادامه مطلب
وقتی امریکا خواسته یا نخواسته ایران را به دامن چین و روسیه می‌اندازد
تداوم سیاست های اشتباه کاخ سفید

وقتی امریکا خواسته یا نخواسته ایران را به دامن چین و روسیه می‌اندازد

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بدون تردید دولت آقای رئیسی قابلیت بستن یک قرارداد محکم تر را با غرب دارد. در صورتی که غرب این فرصت را از دست بدهد باید در انتظار تبعات این مساله و افزایش نفوذ چین و روسیه به واسطه سازمان همکاری های شانگهای و نزدیکتر شدن ایران به این سازمان، در منطقه خاورمیانه باشند.

ادامه مطلب
هند به میدان جنگ جدیدی برای اسرائیل و ایران تبدیل می شود؟!
دهلی نو در دو راهی انتخاب

هند به میدان جنگ جدیدی برای اسرائیل و ایران تبدیل می شود؟!

آریامن بهت نگار، تحلیلگر سیاست خارجی در دهلی نو، می گوید در ایران این احساس وجود دارد که هند برای مخالفت با تحریم ها کاری انجام نداده بلکه بر عکس حتی با آن همراهی کرده است.

ادامه مطلب