آسیا و آفریقا - آرشیو

بر خلاف ميل غرب کرزاى مى‌خواهد با طالبان مذاکره کند

حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان آماده مذاکره با طالبان شده است. او نگرانی جامعه جهانی از قدرت‌گیری دوباره طالبان در افغانستان را چندان جدی نمی‌گیرد و بر این نظر است که اگر این گفت‌و‌گو به تثبیت امنیت در افغانستان منجر شود باید انجام شود.

ادامه مطلب
چين در محاصره عربستان سعودى و آمريکا

چين در محاصره عربستان سعودى و آمريکا

چين دست از تلاش‌هاى ديپلماتيک براى حل پرونده هسته‌اى ايران برنخواهد داشت. اين جمله‌اى‌ست که وزير امور خارجه چين درست در روزهايى بر زبان مى‌اورد که همتاى انگليسى‌اش اين‌همه راه را رفته تا شايد بتواند حمايت پکن در پرونده هسته‌اى ايران را جلب کند

ادامه مطلب
با سفر وزير امور خارجه بريتانيا به پکن

انگليس به مصاف چين مى‌رود

ين همچنان همه را به سوى خود مى‌کشاند. کمتر از دو هفته پيش بود که هيات عالى‌رتبه آمريکايى به پکن رفت تا شايد بتواند از حجم اختلاف‌هاى رايج با اين ابرقدرت آسيايى بکاهد. هيات امريکايى به منزل بازگشته است اما به نظر نمى‌رسد که اتفاق خاصى در روابط دو جانبه رخ داده باشد...

ادامه مطلب

حضور هم‌زمان وزرای دفاع امریکا و بریتانیا و رئیس جمهوری ایران در افغانستان

رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا وارد افغانستان شده است. پس از ساعاتی وزیر دفاع بریتانیا نیز به افغانستان آمد. امروز نیز محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران نیز به کابل سفر کرده است.

ادامه مطلب

چين جانب ايران را ترک نمى‌کند

چين همچنان موضع خود در قبال پرونده هسته‌اى ايران را حفظ کرده‌است. درست در روزهايى که آلمان، فرانسه و ايالات متحده عزم خود را براى پايان دادن به برنامه هسته‌اى ‌ايران آن هم به واسطه تشديد تحريم‌ها جزم کرده اند، چين و روسيه همچنان بر موضع تعامل به جاى تقابل تاکيد دارند.

ادامه مطلب

بريتانيا در افغانستان مى‌ماند

افغانستان همچنان دغدغه انگليسى‌ها است. پس از حملات يازدهم سپتامبر سال 2001 بود که ايالات متحده عزم خود را براى حمله به افغانستان جزم کرد و البته دست بريتانيا را نيز در اين بازى در دست گرفت. تا همين امروز سربازان انگليسى در افغانستان سلاخى شده‌اند.

ادامه مطلب

ادعاى تقلب در انتخابات پارلمانى تاجيسکتان

انتخابات پارلمانی تاجیکستان یکشنبه ۲۸ فوریه برگزار شد. برخی از مقامات تاجیک مدعی شدند که بیش از ۸۵ درصد واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کرده‌اند. احزاب مخالف می‌گویند که در انتخابات به شکل وسیعی تقلب شده است.

ادامه مطلب

موفقيت‌هاى تدريجى ناتو در افغانستان خود را نشان مى‌دهد

در پی آغاز دور جدید حملات نیروهای ایساف علیه طالبان تا کنون 7 تن از ۱۵ رهبر برجسته طالبان دستگیر شده‌اند. به نظر می‌رسد که همکاری‌های تنگاتنگ نیروهای امنیتی پاکستان و سازمان سیا و همچنین اعترافات ملابرادر به نتیجه رسیده‌اند. طالبان اما این موفقیت پاکستان را نمی‌پذیرد.

ادامه مطلب