آسیا و آفریقا - آرشیو

چین جای خالی امریکا را در خلیج فارس تنگ می کند
با وابستگی بیشتر به نفت و گاز منطقه

چین جای خالی امریکا را در خلیج فارس تنگ می کند

پکن در سال های اخیر موتور محرکه رشد تولید کنندگان نفتی منطقه بوده است. ۷۲ درصد از کل نفت مصرفی چین از خارج از کشور تامین می شود و این اهمیت ژئوپلتیک واردات نفت را افزایش می دهد. در سال ۲۰۱۹، صادرات نفت عربستان سعودی به چین ۴۷ درصد افزایش یافت و عربستان حالا ۱۶.۵ درصد از کل واردات نفت چین را به خود اختصاص داده است. عراق سومین عرضه کننده نفت و عمان، کویت، ایران و امارات متحده عری به ترتیب ششمین، هفتمین، هشتمین و نهمین تامین کننده نفت چین هستند. خلیج فارس در مجموع ۴۰ درصد از واردات نفت چین را تامین می کند.

ادامه مطلب
دود سفید در آسمان کابل
عبدالله عبدالله و اشرف غنی به توافق رسیدند

دود سفید در آسمان کابل

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: پیروزمندان نتیجه انتخابات مهرماه گذشته با تکیه بر یک میلیون و پانصد هزار رأی خوانده شده از صندوق‌های آراء شاید تا مدتی از شدت جدال‌هایشان بکاهند و خود را مهیای گفت‌وگوهای سخت و پر ابهامی کنند که قرار است طالبان طرف آنان باشد. «عبدالله عبدالله» پذیرفته است با نشستن بر کرسی ریاست «شورای ملی‌ صلح » و در اختیار داشتن ۵۰ درصد اعضای کابینه از ادعای کرسی ریاست جمهوری چشم‌پوشی کند. ژنرال «دوستم» هم با دریافت درجه مارشالی سهم خود را از کیک قدرت دریافت کرده است. ضلع سوم قدرت برای «اشرف غنی» باقی مانده است؛ یعنی کرسی ریاست جمهوری با قدرت تقسیم شده در کابینه.

ادامه مطلب
سیاست روسیه در قبال ایران به چالش کشیدن آمریکاست (بخش اول)
روسیه ایران را متحد و شریک خود می داند و در هر اقدامی منافع آن را در نظر می گیرد

سیاست روسیه در قبال ایران به چالش کشیدن آمریکاست (بخش اول)

روابط روسیه با ایران عمدتا مبتنی بر ملاحظات ژئوپلیتیک است. نخبگان حاکم در روسیه ایران را یک شریک دشوار، اما ضروری می دانند. پایه و اساس مشارکت استراتژیک روسیه و ایران، منافع مشترک هر دو کشور در کاهش قدرت و نفوذ آمریکا هم در خاورمیانه و هم در سراسر جهان است.

ادامه مطلب
مناسبات چین و آمریکا و موقعیت ایران
جنگ سرد این بار میان واشنگتن و پکن آغاز شده است

مناسبات چین و آمریکا و موقعیت ایران

حسین ملائک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در آینده ای نه چندان دور ایران شاهد آن خواهد بود که چین برای جلب ایران علاقمند به سرمایه گذاری سیاسی باشد تا نامعادله فعلی در روابط شرایط معقول تری بخود بگیرد.

ادامه مطلب
کیاست کنفسیوسی
سیاست کیاستی که چین در برابر امریکا پیش گرفته است

کیاست کنفسیوسی

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در واقع سال هاست که رویکرد بین المللی چین بر اساس سیاست درهای باز، بر گسترش رابطه با همه کشورها و پرهیز از هرگونه درگیری استوار شده و حال در بحران اخیر نیز، از آنجا که این کشور برای تامین سرمایه و دانش فنی مورد نیاز خود به کشورهای توسعه یافته صنعتی از جمله آمریکا نیازمند است، سیاست تنش زدایی چینی نمود بیشتری یافته است.

ادامه مطلب
برخورد صادقانه، بهترین سناریوی ایران در خصوص حادثه دهانه ذوالفقار!
«اتمر» توان اصلاح نگاه بدبیانه اشرف غنی به تهران را دارد

برخورد صادقانه، بهترین سناریوی ایران در خصوص حادثه دهانه ذوالفقار!

عبدالمحمد طاهری در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی پیرامون ضمن تاکید بر این نکته که محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه فغانستان توان اصلاح نگاه بدبیانه اشرف غنی به گسترش روابط با تهران را دارد، بر این باور است که حتی اگر در نهایت نتیجه تحقیقات کمیساریای مرزی دو کشور ایران و افغانستان در خصوص حادثه مرزی دهانه ذوالفقار این باشد که از طرف برخی از نیروهای ایرانی نیز اقداماتی خلاف حقوق و قوانین صورت گرفته است باید تهران برخورد قاطعانه ای را داشته باشد تا بتواند مانع از هرگونه فضاسازی علیه ایران شود.

ادامه مطلب
کرونا شیب تمایل ایران به چین را تندتر کرد
در غیاب امریکا و اروپا

کرونا شیب تمایل ایران به چین را تندتر کرد

چین در یک دهه گذشته به بزرگترین شریک تجاری ایران تبدیل شده است. به رغم راهبرد فشار حداکثری ایالات متحده، صادرات و واردات ایران و چین در مجموع بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ بوده است. این رقم تقریبا یک پنجم از کل صادرات ایران و یک چهارم از کل وارداتش را تشکیل می دهد. بنابراین برای ایران، نگاه به شرق نه یک حرکت نمادین بلکه یک ضرورت راهبردی است.

ادامه مطلب
علت موج سواری بر حادثه «دهانه ذوالفقار» علیه ایران چیست؟
نگاه منفی اشرف غنی به روابط تهران – کابل، زمینه ساز اتهام زنی به ایران

علت موج سواری بر حادثه «دهانه ذوالفقار» علیه ایران چیست؟

محمدرضا فرقانی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی بر این نکته تاکید دارد که چون اشرف غنی اساساً تمایلی به تعمیق و گسترش روابط با ایران ندارد و همواره به دنبال گسترش روابط خود با غرب و به خصوص ایالات متحده آمریکا بوده است لذا در حادثه مرزی اخیز نیز در راستای منافع و اهداف کاخ سفید عمل کرد.

ادامه مطلب
بازتاب بحران کرونا بر نظم بین الملل لیبرال
نظم آینده باید ارزش های غیر غربی را به رسمیت بشناسد

بازتاب بحران کرونا بر نظم بین الملل لیبرال

احمد آدینه وند در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برخلاف اجماع واشنگتن اجماع پکن با صرفنظر از نوع رژیم های سیاسی حاکم بر کشورها امکان همکاری با آنها را در حوزه های اقتصادی مورد تاکید قرار می دهد و اقتدارگرا یا دموکراتیک بودن نوع رژیم ها را در این امر دخیل نمی داند. نظم جهانی فعلی نظمی غرب محور و در غیاب سایر قدرت های جهانی نظیر چین بود، اما نظم آینده لاجرم باید ارزش های غیر غربی را به رسمیت بشناسد زیرا توزیع قدرت جهانی برخلاف گذشته سهم عمده ای را به قدرت های غیر غربی خصوصا در شرق آسیا مانند چین داده است.

ادامه مطلب
نقش متغیرهای گوناگون در روند تغییر رویکرد طالبان افغانستان
چه شد طالب ها تغییر کردند

نقش متغیرهای گوناگون در روند تغییر رویکرد طالبان افغانستان

فرزاد رمضانی بونش در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مچنین به نظر می رسد تجربه بیش از دو دهه جنگ در بین بدنه و نیروهای میانی و پایینی طالبان موجب شده است تا بخش زیادی از  نیروهای گذشته کشته شده و نسل جدید و جوانی وارد بدنه طالبان شده که برآمده از جغرافیای افغانستان باشند. بنابراین تفکرات جدیدتری دارند و راهکار ثبات داخلی و استراتژی صلح در مقابل استراتژی جنگ برای آنان قابل فهم تر است.

ادامه مطلب