آسیا و آفریقا - آرشیو

آیا ترکیه، ایران را در افغانستان پشت سر گذاشته است؟
زیان نبود ایران در استانبول

آیا ترکیه، ایران را در افغانستان پشت سر گذاشته است؟

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: در نگاه دولت کنونی افغانستان نیز استقرار نظامیان ترکیه مشروعیت بیشتری نسبت به نظامیان غربی دارد. در این حال، دولت مرکزی افغانستان ممکن است حضور نظامیان ترک را به دیده وزنه‌ای متعادل کننده میان پاکستان و هند بنگرد. در صورت تحقق چنین راهبردی، آنکارا یک گام دیگر در جهت گسترش ژئوپلیتیک خود برای افزایش وزن سیاسی این کشور در معادلات منطقه‌ای و به تبع آن جهانی برخواهد داشت. این درحالی است که ترکیه اکنون دسترسی قابل توجهی به مناطق شرق مدیترانه، شامات در جنوب، قفقاز و آسیای میانه در شرق دارد. آنکارا نشان داده است که استعداد خوبی در تبدیل ظرفیت های ژئوپلیتیک خود به امتیازهای استراتژیک دارد. 

ادامه مطلب
آیا اردوغان باید از کودتا بترسد؟
پیمان دریایی مونترو و ترس از بیدار شدن غول خفته کودتا

آیا اردوغان باید از کودتا بترسد؟

الیاس واحدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از زمانی که رجب طیب اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه با ابزارهای مختلف ارتش این کشور را مهار و دست به تغییرات مؤثر در ساختار و کادر فرماندهی ارتش زد، مشخص بود که بر روی مرزهای تحمل ژنرال های گردن فراز ارتش حرکت می کند ولی این سیاستمدار اسلامگرای محافظه کار، با تکیه بر حمایت های مردمی و در سایه کارآمدی اسلحه پنهان خود یعنی سازمان ملی اطلاعات و شخص هاکان فیدان، مستشار (رئیس) این سازمان که اردوغان سال ها پیش وی را مخزن اسرار خود نامیده بود، توانست سرکشی های ارتش را خاموش کند. 

ادامه مطلب
پسران های پیش روی سیاست ایده آل گرای ایران در حوزه اوراسیا
رؤیاپردازی در سیاست خارجی جایگاهی ندارد

پسران های پیش روی سیاست ایده آل گرای ایران در حوزه اوراسیا

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اتحادیه اقتصادی اوزاسیا (EAEU) شامل کشورهای فدراسیون روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان به-عنوان اعضای دائم در ماه مه سال ۲۰۱۴ به ابتکار مسکو شکل گرفت. از بدو تأسیس این اتحادیه، ایران همواره برای پیوستن به آن تلاش می کرد و در اواخر سال ۲۰۱۹ موفق شد با امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی به عضویت منطقه آزاد تجاری انحادیه اقتصادی اوراسیا دربیاید. با این حال، جمهوری اسلامی ایران همچنان در پیوستن کامل به این اتحادیه به عنوان راهگشای تعمیق روابط با کشورهای این حوزه جغرافیایی پیرامونی ایران ناکام مانده و با وجود امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، منافع اقتصادی و تجاری مورد انتظار تهران در اوراسیا همچنان تأمین نشده است.

ادامه مطلب
آیا چین جای امریکا را در افغانستان خواهد گرفت؟
موقعیتی نه چندان جذاب برای پکن

آیا چین جای امریکا را در افغانستان خواهد گرفت؟

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: علاوه بر این چینی ها در مسیر جاده ابریشم جدید نیز به هیچ شکلی افغانستان را لحاظ نکرده اند و بخشی از این مسیر از آسیای میانه به ایران و بخشی از پاکستان به بندر گوادر لحاظ شده است و این می تواند موئید این مساله نیز باشد که چین برنامه ای برای حضور در افغانستان تسلط بر این کشور یا برقراری امنیت در مسیر جاده ابریشم از طریق افغانستان را داراسن زیرا همانطور که گفته شد بخش اعظم این کشور کوهستانی است. مورد بعدی این است که برقراری امنیت در مسیر جاده ابریشم مستلزم هزینه های سرسآم آور برای چین خواهد بود.

ادامه مطلب
پارادیپلماسی و مشارکت مردم در پیشبرد سیاست خارجی ایران
نگاهی به جدیدترین راهکار مشارکت بخشی مردم در سیاست خارجی

پارادیپلماسی و مشارکت مردم در پیشبرد سیاست خارجی ایران

نوید کمالی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برای پارادیپلماسی تعارف مختلفی ارائه شده اما به طور کلی برای تعریف این مفهوک باید از اینجا شروع کرد این کلیه نو پدید از دو واژه «پارا» به معنای موازی و «دیپلماسی» تشکیل شده است که معنای کامل آن «دیپلماسی موازی» است، در این نوع دیپلماسی در کنار دولت و دستگاه سیاست خارجی که بازیگر رسمی سیاست خارجی کشورها هستند، گروه ها و هویت‌های فرو ملی به مشارکت و نقش آفرینی در عرصه سیاست خارجی می‌پردازند و همراه با دولت یا حتی به صورت مستقل از آن در عرصه روابط بین الملل به ایفای نقش مشغول می‌شوند.

ادامه مطلب
اهمیت دیپلماسی فوتبال در چارچوب دیپلماسی عمومی ایران و ترکیه
ظرفیت های ورزشی را دریابیم

اهمیت دیپلماسی فوتبال در چارچوب دیپلماسی عمومی ایران و ترکیه

محمد یزدان پناه شورگل در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حوزه موضوعی دیپلماسی عمومی، متنوع و فراخ بوده و شمار قابل توجهی از فعالیت های افکارسنجی، ارتباطات رسانه ای، بورس های آموزشی و تبلیغات سیاسی را دربرمی گیرد. اما بدون شک، دیپلماسی فرهنگی، بخش  مهمی از دیپلماسی عمومی محسوب می شود که به علت تأثیرات مثبت پایاتر و ماندگارتر در مقایسه با تأثیرات کوتاه مدت تبلیغات سیاسی روزمره، مورد اهتمام غالب دولت ها می باشد. دیپلماسی فرهنگی از طرف بازیگران گوناگون دولتی و غیردولتی پیگیری می شود که در نقطه ثقل این فعالیت ها، هنر قرار دارد. با این حال، حوزه دیپلماسی فرهنگی نیز همچون دیپلماسی گسترده بوده و شامل حوزه های مختلفی نظیر، سینما، ادبیات، موسیقی و ورزش می شود. درواقع، دیپلماسی ورزشی، یکی از اجزاء مهم دیپلماسی فرهنگی است. در این راستا، ورزش فوتبال به عنوان پرطرفدار ترین رشته ورزشی جایگاه ویژه ای دارد. محبوبیت فوتبال در جهان موجب شده است که دولت ها نیز بکوشند از پنجره فرصت موجود در سکوی استادیوم ها، به دنبال مقاصد و منافع ملی خود باشند. درواقع، دیپلماسی فوتبال می تواند به عنوان غالب ترین وجه دیپلماسی ورزشی در خدمت دیپلماسی عمومی کشورها قرار بگیرد. در این نوشتار، ضمن نگاهی گذرا به مفاهیم دیپلماسی عمومی، دیپلماسی ورزشی و دیپلماسی فوتبال که در یک امتداد معنایی قرار دارند، سعی شده است با تأکید بر تجربه تاریخی مثبت مبنی بر تبادلات فرهنگی ناشی از انتقال ملی پوشان ایرانی به باشگاه ترابوزان اسپور ترکیه، اهمیت بهره برداری فرهنگی و اقتصادی از میادین ورزشی بویژه ورزش مردم پسند فوتبال در چارچوب دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در قبال جمهوری ترکیه برجسته شود. 

ادامه مطلب
آیا ترکیه با نشست استانبول می تواند ایران را نادیده بگیرد؟/ کاهش یا افزایش نفوذ منطقه ای ایران در گرو احیای برجام
خروج آمریکا از افغانستان از ادعا تا واقعیت!

آیا ترکیه با نشست استانبول می تواند ایران را نادیده بگیرد؟/ کاهش یا افزایش نفوذ منطقه ای ایران در گرو احیای برجام

عبدالمحمد طاهری در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی پیرامون نشست استانبول پیرامون صلح افغانستان بر این باور است: تا زمانی که مناقشه برجام به حالت فعلی ادامه پیدا کند و شاهد احیای توافق هسته‌ای توافق ذیل نشست وین و یا هر نشست دیگری نباشیم، یقینا ما باید منتظر تداوم این وضعیت باشیم. به هر حال به دلیل مناقشه ای که اکنون بین ایران با طرف های اروپایی و ایالات متحده آمریکا پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای وجود دارد سبب شده است که بازیگران منطقه ای و به خصوص همسایگان نیز از فضای کنونی بیشترین بهره برداری را در راستای افزایش نفوذ خود در منطقه داشته باشند. نمونه بارز آن قطر و ترکیه پیرامون صلح افغانستان. لذا باید عنوان کرد که کاهش یا افزایش نفوذ منطقه ای یران در گرو احیای برجام است. 

ادامه مطلب
از فرصت همکاری با چین استفاده کنیم
فرصت توسعه فناورانه در همکاری های راهبردی تهران و پکن

از فرصت همکاری با چین استفاده کنیم

ایمان صمدی نیا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نقش چین برای ایران از لحاظ فناورانه حائز اهمیت است. شنیده ها حاکی از آن است که همکاری در زمینه فناوری و ارتباطات راه دور، نسل پنجم ارتباطات از راه دور، پروژه های مشترک توسعه و تقویت زیرساخت های اطلاعاتی و ارتباطاتی و البته مهم ترین آنها یعنی ساخت شهرهای هوشمند در سواحل مکران بخشی از چارچوب این قرارداد است. این اقدام ارزشمند می تواند زمینه ساز توسعه فناوری های نوین ایران به خصوص در حوزه هوش مصنوعی شود و تحولات شگرفی را رغم بزند. دولت ایران، بایستی با برنامه ریزی پیوسته، به ارتقای جایگاه ایران در فناوری های نوین چون هوش مصنوعی بپردازد.

ادامه مطلب
چرا ایرانی ها به قدرت های بزرگ بی اعتمادند؟
علل و عوامل نگرش انتقادی و بی اعتمادی تاریخی ایرانیان

چرا ایرانی ها به قدرت های بزرگ بی اعتمادند؟

امیرهوشنگ کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در این نوشتار به بهانه این موضوع و طوفانی که در سطح نخبگان، سیاسیون، افکار عمومی و رسانه ها به پا کرده، به طرح و بررسی این پرسش مبنائی می پردازیم که علت رویکرد انتقادی و مخالفت تاریخی ایرانیان با قدرت های بزرگ و توافقات و تعاملاتی از این دست چیست؟ بدیهی است در اینجا انگیزه ها و اغراض سیاسی و جناحی موافقین و مخالفین در داخل، یا منشاء خارجی انتقادها و مخالفت ها، و انگیزه های رقبای خارجی و دشمنان بین المللی این چنین توافقاتی مد نظر نیست، بلکه هدف پرداختن به دلایل روانشناختی، جامعه شناختی و فرهنگ سیاسی جامعه ایرانی درتقابل و ضدیت با چنین توافقاتی است. در واقع پرسش اساسی این است:توافقات و تعاملاتی از این دست و در این سطح با قدرت های بزرگ که امری متداول و معمول در جهان بوده و حتی به عنوان یک دستاورد بزرگ تلقی می شود، چرا در ایران با چنین فضای سنگین و هجمه ای از موافقین و مخالفین مواجه می شود؟

ادامه مطلب
سناریوهای پنهان از شلیک موشک اسکندر در شوشا
چرا این موشک ها خطرناکند؟

سناریوهای پنهان از شلیک موشک اسکندر در شوشا

به گفته آژانس ملی مین زدایی جمهوری آذربایجان (Anama) بقایای موشک های اسکندر-ام ساخت روسیه که دارای قدرت تخریبی بسیار بالایی هستند در اراضی شوشا پیدا شده است. تصاویر منتشر شده نشان می دهد که موشک ها عمل کرده و اجزای آن در مناطق اطراف محل انفجار پراکنده شده است.

ادامه مطلب