آسیا و آفریقا - آرشیو

انتخاب لی میونگ‌باک به ریاست جمهوری کره جنوبی

غروب سیاست خورشید درخشان در سئول

مردم کره جنوبی به امید اقتصادی پویاتر لی میونگ‌باک را به ریاست جمهوری انتخاب کردند اما تبعات انتخاب لی بیش از سئول، شاید پیونگ‌یانگ را تحت تاثیر قرار دهد که طی نزدیک به 10 سال گذشته از کمک‌های همسایه جنوبی خود در قالب سیاست خورشید درخشان برخوردار بوده است.

ادامه مطلب

جنگی دیگر در شمال عراق

ترکیه پس از آنکه توانست تمام جهان را برای حمله به شمال عراق متقاعد کند، ارتش خود را برای مقابله با شورشیان حزب کارگران کرد به خاک این کشور فرستاد. آیا عملیات نظامی ترکیه با زمانبندی درستی آغاز شده است؟‌

ادامه مطلب

جایی که هر دو راهی به دو راهی دیگر می‌رسد

40 روز وضعیت فوق‌العاده پرویز مشرف را از قید تمام مشکلاتی که تا نوامبر بر دوش‌اش سنگینی می‌کردند، رهاند. اما با تثبیت قانون اساسی، دوراهی دیگری پیش روی او قرار گرفته؛ دوراهی که یک سوی آن اتهام نقض قانون اساسی و سوی دیگر دور جدیدی از درگیری با مخالفان است.

ادامه مطلب
پایان کنفرانس دو روزه دیپلماسی پیشگیرانه در ترکمنستان

عشق‌آباد ؛ میزبان دائم سازمان ملل در آسیای مرکزی

به مناسبت افتتاح مرکز منطقه‌ای «دیپلماسی پیشگیرانه» توسط سازمان ملل متحد در عشق‌آباد، کنفرانسی تحت عنوانى مشابه با حضور سران پنج کشور آسیای مرکزی و مهمانان بلند پایه از جمله وزیر امور خارجه ایران در ترکمنستان برگزار شد.

ادامه مطلب

خوشبختی ترکیه با بدبختی آغاز شد

کودتای نظامی سال 1980 ترکیه و اثرات مخرب مادی و معنویش بر جامعه آن کشور هیچ گاه از ضمیر ترکان زدوده نخواهد شد. اما همین کودتا ترکیه را در مسیری قرار داد که دولت های گوناگون از طیف های چپ و راست که به قدرت رسیده اند، گام زدن در آن مسیر را از افتخارات خود بدانند.

ادامه مطلب

دشمنی با مشرف ؛ عامل ائتلاف شریف و بوتو

نواز شریف و بی‌نظیر بوتو که رهبری جریان‌های مخالف را در فضای آشفته سیاسی پاکستان به دست گرفته‌اند، به رغم خصومت‌های سابق، برای تحریم انتخابات یا تحمیل شرایط‌شان با هم ائتلاف کردند؛ ائتلافی که شاید فقط تا روز انتخابات دوام داشته باشد.

ادامه مطلب

سال ۲۰۰۸،‌سال معجزه برای ترکیه

ترکیه در سیاست خارجی و داخلی خود دو برنامه ناتمام را در سال ۲۰۰۸ دنبال خواهد کرد. یکی اعمال تغییرات قانون اساسی و دیگری مسئله حزب کارگران کرد در شمال عراق است.

ادامه مطلب

سایه حساس همسایه

ترکیه به دلیل نیاز به گاز طبیعی و نفت بازار خوبی برای ایران است. از طرفی دیگر شرکت های خصوصی ترکیه از ایران به عنوان یک بازار جذاب برای سرمایه گذاری در بخش غیر نفتی نام می برند و تمایل به افزایش همکاری با ایران دارند.

ادامه مطلب