جنگی دیگر در شمال عراق

۲۸ آذر ۱۳۸۶ | ۱۶:۰۵ کد : ۱۲۲۳ آسیا و آفریقا
ترکیه پس از آنکه توانست تمام جهان را برای حمله به شمال عراق متقاعد کند، ارتش خود را برای مقابله با شورشیان حزب کارگران کرد به خاک این کشور فرستاد. آیا عملیات نظامی ترکیه با زمانبندی درستی آغاز شده است؟‌
از بامداد روز یکشنبه حمله نیروهای ارتش ترکیه به شمال عراق آغاز شد. هواپیماهای ترکیه با بمباران چند روستا در شمال عراق، مواضع شورشیان حزب کارگران کرد (پ.ک.ک) را هدف قرار دادند و دیروز- سه شنبه- نیروهای ترکیه از مرز عراق گذشتند و وارد خاک این کشور شدند.
 
یک سخنگوی نیروهای امنیتی کردستان عراق گفت که ارتش ترکیه سربازانی را به حدود سه کیلومتری شمال عراق اعزام کرده است. جبار یاور سخنگوی نیروهای امنیتی پیشمرگ کردستان عراق اعلام کرد که این نیروها به منطقه ای در نزدیکی مرز ایران و حدود 120 کیلومتری شمال شهر اربیل وارد شده اند.
 
گفته می شود که حدود 300 سرباز ترک از مرزهای عراق گذشته اند، در پی حملات روز یکشنبه ارتش ترکیه به خاک عراق دهها خانوار کرد عراقی از روستاهایشان به مناطق امن انتقال داده شدند.
 
روستاییان کرد در حالی خانه های خود را ترک می کنند که تنش و نگرانی شدیدی بر شهرها و روستاهای مرزی عراق در مناطق کوه های قندیل سایه افکنده است و سرمای شدید زمستانی نیز در جان و تن روستاییان رخنه کرده است.
 
در پی بمباران مناطق کرد نشین شمال عراق ارتش ترکیه روز دوشنبه طی بیانیه ای اعلام کرد در حملات هوایی روز یکشنبه همه مواضع شورشیان کرد در شمال عراق مورد هدف قرار گرفت و منهدم شد و هیچ فرد غیر نظامی در این حملات کشته نشده است.
 
این درحالی است که " نوزاد هادی" استاندار اربیل با محکوم کردن حملات ترکیه اعلام کرد که در این حملات خانه های روستاییان هدف قرار گرفته است. همچنین گفته می شود که در این حملات یک زن کشته و شمار دیگری زخمی شدند که این زخمی شدگان ارتباطی با حزب کارگران کرد ندارند.
 
حمله ترکیه به شمال عراق برای مقابله با حزب کارگران کرد در حالی صورت می گیرد که پرونده این حمله مدتها است که در دستور کار مقامات این کشور قرار دارد.
 
پیش از این ارتش ترکیه از حملات توپخانه ای برای مقابله با شورشیان کرد در منطقه استفاده کرده بود و برای آغاز حملات گسترده تر و ورود به خاک عراق سعی داشت تا نیروهای بین المللی بیشتری را در جبهه خود جمع کند.
 
تلاشهای دیپلماتیک این کشور برای جلب رضایت کشورهایی همچون آمریکا و اتحادیه اروپا و به دست آوردن حمایت کشورهای همسایه از جمله ایران و سوریه به نظر می رسد که نتیجه بخش بوده است.
 
عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، پس از حملات روز یکشنبه اعلام کرد که مبارزه ترکیه با تروریسم همچنان ادامه خواهد داشت و آنچه که باید انجام می شد به انجام رسید.
 
رئیس جمهور ترکیه با اعلام اینکه تمام جهان امروز متوجه شدند که هدف ترکیه تنها مواضع تروریست ها است گفت هدف دیگری به جز نابودی تروریست ها نداریم. عراق همسایه ترکیه است و می خواهیم که عراق را از بلای تروریسم نجات دهیم. در این مبارزه حق با ترکیه است.
 
رئیس جمهور ترکیه این واقعیت را که توانست دنیا را به سمت جبهه خود بکشاند را بار دیگر اعلام کرد.
 
حملات روز یکشنبه ارتش ترکیه به شمال عراق را می توان بزرگترین عملیانی دانست که تا به امروز از طرف ترکها علیه حزب کارگران کرد در شمال عراق انجام شده است.
 
نیروهای ترک از سال 1983 تا سال 1999 و پیش از آنکه ارتش آمریکا وارد خاک های عراق شود حدود 24 عملیات متفاوت را علیه حزب کارگران کرد انجام داده بود.
 
اما شاید حملات اخیر ارتش ترکیه به شمال عراق را بتوان مهم ترین عملیاتی دانست که تا به امروز علیه حزب کارگران کرد انجام شده است. این عملیات از این بابن بسیار مهم است که حمایت جامعه بین المللی را با خود به همراه دارد.
 
پس از حمله ارتش ترکیه به روستاهای شمال عراق به جز مقامات عراقی که اعتراض آنها قابل پیش بینی بود، دنیا هیچ اعتراضی نکرد.
 
ترکیه حمله به شمال عراق را حق طبیعی خود می دانست و با آغاز این عملیات نظامی می خواست تا حق دار بودن خود را به دنیا ثابت کند.
 
ستون نویس روزنامه حریت می نویسد شاید در عملیات روز یکشنه هیچ یک از اعضای حزب کارگران کرد کشته نشده باشد و حتی هیچ یک از پناهگاه های این حزب مورد اصابت موشک های ترک قرار نگرفته باشد اما هدف اصلی از این حملات این است که هم حزب کارگران کرد، هم شمال عراق و هم جامعه بین المللی بداند که ترکیه راه درست را انتخاب کرده است و به این راه ادامه خواهد داد.
 
تعداد کشته شدگان و یا تعداد پناهگاه هایی که در این حمله نابود شده اند اهمیت ندارد چرا که این آغاز راه است و راهی که ترکیه در پیش گرفته است کمی دشوار و طولانی است.
 
این عملیات موجب شد تا ارتش ترکیه که مدت ها بود در انتظار آغاز این عملیات به سر می برد نفس راحتی بکشد.
 
روزنامه حریت همچنین می نویسد که پیام اصلی این عملیات برای حزب کارگران کرد بود که در پی آغاز بحث برای حمله به شمال عراق خود را آماده این حملات کرده بودند و با طولانی شدن روند حمله دیگر می دانستند که ترکیه دست به اقدامی نظامی در داخل خاک های عراق نخواهد زد.
 
شاید اعضای این حزب با خیال راحت فعالیت های خود را ادامه می دادند چرا که در این اندیشه بودند که آمریکا مانع از حمله ترکیه شده است. اما با آغاز این عملیات این پیام را به حزب کارگران کرد ارسال کرد که دیگر جای امنی در شمال عراق برای شما وجود ندارد.
 
شاید مبارزه با حزب کارگران کرد از مدت ها پیش به یکی از مسائل سیاست خارجی ترکیه تبدیل شده بود و ترکیه برای به دست آوردن زمانی مناسب برای آغاز این عملیات لحظه شماری می کرد و شاید حمله به مواضع شورشیان حزب کارگران کرد یکی از حقوق قطعی ترکیه بود اما این واقعیت را نباید از نظر ها دور کرد که زمان آغاز این عملیات در تقویم این کشور به درستی تعبیه نشد.
 
چرا آغاز عملیات نظامی در خاک های عراق در شرایطی که هنوز نیروهای آمریکایی در این کشور حضور دارند و اشغال این کشور توسط یک گروه دیگر آن هم در آرام ترین منطقه از عراق تنها گره دیگری بر مشکلات عراق خواهد زد.
 
حمله به شمال عراق در شرایطی است که سرما، برف و باران زمستانی در منطقه سردسیر شمال عراق روستاها و شهرهای این منطقه را در آشوبی دهشتناک فرو برده است، به طوریکه بسیاری از مردم این منطقه مجبور به ترک خانه های خود شده اند.
 
ارتش ترکیه در حالی به شمال عراق حمله می کند که همه مسلمانان جهان از جمله مردم ترکیه و مسلمانان شمال عراق در آستانه عید قربان، یکی از بزرگترین اعیاد مربوط به تمامی مسلمانان جهان قرار دارند. 

نظر شما :