آسیا و آفریقا - آرشیو

اشتباه ایران را در تونس تکرار نکنید

اشتباه ایران را در تونس تکرار نکنید

سایت نیوریپابلیک در تازه ترین نگاه خود به حوادث تونس، لایه های سطحی این حرکت را کنار زده و به واکاوی حادثه ای می پردازد که به گمان بسیاری از تحلیل گران و کارشناسان می تواند آغازی برای بسیاری از حرکت های خودجوش مردمی در آفریقا و جهان عرب خسته از دیکتاتوری باشد.

ادامه مطلب

آيا مقدمات ظهور اسلام‌گرايان فراهم است؟

بازترين فضاى سياسى در دوران خلا قدرت و سقوط دولت اقتدارگراى تونس در اختيار اسلام گرايان قرار گرفته و اين جريان ها مى توانند با توجه به پيشينه سياسى و برخوردارى از مشروعيت و حمايت مردمى، فعاليت خود را در عرصه سياسى از سر بگيرند و خونى تازه به رگ هاى جنبش هاى اسلامى تزريق کنند.

ادامه مطلب

بازی هند با ایران و آمریکا

اگر بوش از کوبا، سوریه‌، کره شمالی و ایران به عنوان سازهای مخالف جهانی سخن می‌گفت، امروزه روز باراک اوباما تمام همت خود را بر جلب اجماع بین المللی برای تحریم ایران متمرکز کرده است. از تابستان گذشته تاکنون کاخ سفید از جهانیان می‌خواهد میان واشنگتن و تهران یکی را انتخاب کنند.

ادامه مطلب
افغان‌ها به روسيه رو زدند

افغان‌ها به روسيه رو زدند

با بالا گرفتن مشکل کمبود سوخت و گرانى آن در افغانستان بعد از توقف تانکرهاى سوختى تجار اين کشور در مرز ايران، هياتى از وزارت تجارت و صنايع افغانستان ديروز به روسيه رفت تا در مورد خريد سه ميليون تن سوخت از روسيه و انتقال آن به افغانستان مذاکره کند.

ادامه مطلب
آب هيرمند در برابر تانکرهاى نفت

آب هيرمند در برابر تانکرهاى نفت

تظاهرات صدها نفرى کابلى ها در مقابل سفارت ايران در افغانستان که با هدف رفع مشکل عبور تانکرهاى نفتى از مرز برپا شده بود با شعارهايى که عليه محمود احمدى نژاد و دولت ايران سر داده شد، رنگ و بوى سياسى به خود گرفت. افغان ها گفته اند احتمال دارد تا اين قسم تظاهرات را در شهرهاى ديگر نيز برپا کنند.

ادامه مطلب

ديپلماسى ربانى

هياتى به سرپرستى برهان الدين ربانى تحت عنوان شوراى عالى صلح افغانستان به پاکستان مى رود تا با واسطه دولتى هاى اين کشور به مذاکره با طالبان اقدام کنند. بايد اين سفر را سرآغاز گفتگوهايى بى پايان تلقى کرد يا ربانى مى تواند خارج از دولت، پاکستان و سپس طالبان را مجاب به صلح و آتش بس کند؟

ادامه مطلب

همراهى هند با تحريم‌هاى ضد ايرانى

پس از آن که رسانه‌ها از اعمال محدوديت‌هاى تجارى توسط بانک مرکزى هند براى خريد نفت از ايران خبر دادند و اين اقدام را همراهى هند با تحريم‌هاى يک جانبه امريکا عليه ايران تحليل کردند، وزارت خارجه هند با رد اين گزارش‌ها اعلام کرد که مشکل ايجاد شده يک مسئله فنى است و تلاش‌ها براى حل اين موضوع هر چه سريع‌تر انجام مى‌شود.

ادامه مطلب
افزايش قتل و خشونت در بلوچستان پاکستان

افزايش قتل و خشونت در بلوچستان پاکستان

به تازگى برخى منابع و رسانه هاى محلى از بالا رفتن ميزان خشونت ها و قتل هاى هدفمند در منطقه بلوچستان پاکستان خبر مى دهند و اين اخبار نگران کننده، ترس از ناامنى بيشتر و تشديد تنش ها را در ناحيه مرزى با ايران بيشتر مى کند.

ادامه مطلب