آسیا و آفریقا - آرشیو

آذربایجان در اشغال ترکیه و علی‌اف دست نشانده اردوغان!
گستاخی دولت دست‌نشانده علی‌اف به ایران

آذربایجان در اشغال ترکیه و علی‌اف دست نشانده اردوغان!

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سخنان و مواضع دولت دست نشانده و تحت اشغال جمهوری آذربایجان علیه ایران که در راستای دستورات و منافع دیکته شده دولت ترکیه است را نباید یک موضع مستقل از سوی یک بازیگر بین‌المللی محسوب کرد، زیرا آنچه از سوی مسئولین جمهوری آذربایجان اِشغالی و حتی شخص الهام علی‌اف طرح شده، مواضع و سیاست‌های دولت اردوغان در ادامه فرآیند قدرت‌طلبی و گسترش‌گرایی جغرافیایی است.

ادامه مطلب
بحران انرژی در چین برای روسیه به چه معناست؟
دومین جبهه گازی:

بحران انرژی در چین برای روسیه به چه معناست؟

بحران انرژی نشان از آن دارد که «گذار به انرژی سبز» در چین باعث ایجاد جنجال های بسیاری خواهد شد. از یک سو، پکن باید با خرید زغال سنگ بیشتر امنیت انرژی کشور را تامین کند و از سوی دیگر، باید برای کاهش وابستگی به زغال سنگ و جایگزینی آن با گاز تلاش کند. در هر دو صورت، این روندها باعث به وجود آمدن فرصت های جدیدی برای صادرگنندگان انرژی در روسیه خواهد شد.

ادامه مطلب
افغانستان و یک گام فاصله تا فاجعه
وقتی زمان از بحران جلوتر است

افغانستان و یک گام فاصله تا فاجعه

با گذشت حدود یک ماه، تنها یک سوم مبلغ درخواستی به سازمان ملل واگذار شده است. کمیساریای عالی سازمان ملل روز جمعه بار دیگر در مورد فاجعه احتمالی بشردوستانه در افغانستان به علت تأخیر در پرداخت وجوه مورد نیاز سازمان ملل، هشدار داد.

ادامه مطلب
تنش‌زایی جدید علیه ایران با همکاری امریکا، اسرائیل و آذربایجان
ترکیه نیز خود را در میانه میدان می داند

تنش‌زایی جدید علیه ایران با همکاری امریکا، اسرائیل و آذربایجان

ترکیه، متحد آذربایجان و اسرائیل، خود را بخشی از ذات این درگیری جاری می‌بیند پس از این که در برابر آمریکا و ناتو قدرت‌ نمایی کرد و در روزهای اخیر با نیروهای خود در نزدیکی مرزهای ایران پیشروی کرد. این اقدام ترکیه پیامی آشکار بود مانند حمایتش از آذربایجان در جنگ قره‌باغ به این معنا که در صورت وقوع هرگونه رویارویی در آینده میان آذربایجان و ایران احتمالا ترکیه در حمایت از رئیس جمهور علی‌اف تردید به خود راه نخواهد داد.

ادامه مطلب
آیا اسرائیل جرات حمله به ایران از خاک آذربایجان را دارد؟
رویای خام تل‌آویو و همسو با آنکارا

آیا اسرائیل جرات حمله به ایران از خاک آذربایجان را دارد؟

چه بسا اسرائیل به شعله ور کردن آتش جنگ با ایران از طریق درگیر کردن آذربایجان فکر می‌کند و برای آن برنامه ریزی می‌کند و ممکن است آن را اجرایی کند بر این اساس که جنگی میان آذربایجان و ایران دربگیرد و زمانی که آتش آن شعله ور شود دولت آمریکا دیگر نمی‌تواند در برابر فشار لابی صهیونیستی برای وارد شدن در جنگ به منظور کمک به اسرائیل مقاومت کند. اسرائیل به اشتباه گمان می‌کند جنگ علیه ایران در جبهه آذربایجان باعث می شود متحدان ایران در محور مقاومت و در راس آنها حزب الله، سوریه و حوثی‌ها و غیره به علت فاصله جغرافیایی از عرصه عملیات و دوری از فلسطین اشغالی مداخله نکنند.

ادامه مطلب
جنگ جهانی سوم در راه است؟
سایه سنگین اوج گیری رقابت واشنگتن – پکن بر تحولات و مناسبات جهانی

جنگ جهانی سوم در راه است؟

اسماعیل بشری در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون تاثیر رقابت واشنگتن – پکن بر مناسبات جهانی و تحولات منطقه‌ای بر این باور است که چینی ها به دلیل پیاده کردن نوعی سیاست استعماری و استثماری جدید و مدرن در قرن ۲۱ و هزاره سوم عملاً با دست خود شرایطی را در جهان به وجود آورده اند که کشورها به جرگه غرب و حامیان آمریکا ملحق شوند. چون چین در هر کشور و منطقه ای که پا گذاشته است ابتدا با کمک های مالی و انسان دوستانه سعی می کند اعتماد آن کشور و ساختار سیاسی را به دست آورد. بعد با دادن وام های کلان عملاً آن کشور به قبضه چین در خواهد آمد. در این رابطه حتی برخی از جزایر آفریقا به صورت ۹۹ ساله به تملک چینی ها درآمده است. این شرایط سبب می‌شود که خود این کشورها برای فرار از سیاست استثماری و استعماری جدید و مدرن چین به دامان آمریکا پناه ببرند. با تداوم این شرایط طبیعی است که در کوتاه مدت و میان مدت کفه کشورهای حامی ایالات متحده آمریکا سنگین‌تر خواهد شد.

ادامه مطلب
چرا سیاست‌های آب و هوایی شکست خورده‌اند؟
نبود انگیزه و دلایل دیگر

چرا سیاست‌های آب و هوایی شکست خورده‌اند؟

بهترین شاخص سنجش موفقیت سیاست‌های آب و هوایی پیشین، شدت انتشار غلظت کربن به عنوان یک آلاینده آب و هوایی است. هدف اصلی سیاست‌های آب و هوایی کاهش انتشار غلظت کربن است. به رغم تمام توافقات بین‌المللی سه دهه گذشته برای کاهش انتشار کربن، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که سرعت اقدامات کاهش انتشار کربن در این سه دهه تغییری نکرده است. چرا در این مدت پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است؟ 

ادامه مطلب
آقای مولوی عبدالحمید به جایگاه خود احترام بگذارید
عوارض سرزمین بی صاحب برای ایران

آقای مولوی عبدالحمید به جایگاه خود احترام بگذارید

محمد حسین بنی اسدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: افرادی مانند مولوی عبدالحمید که رهبریت خود برای هم وطنان اهل سنت را تثبیت کرده اند باید بدانند که سینه چاک به رسمیت شناسی طالبان شدن ورای خواسته و اراده ایشان است، مولوی عبدالحمید باید بداند هرگونه تصمیم سیاسی برای به رسمیت شناسی طالبان در حیطه قدرت دولت مرکزی است لذا در این مورد به جایگاه خود احترام بگذارد و ورای آن گام ننهد.

ادامه مطلب
سیاست های تهران و آنکارا در قبال باکو
شطرنج سیاست، بازنده و برنده آنی ندارد

سیاست های تهران و آنکارا در قبال باکو

صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: امروز ایران به عنوان ام القرای تشیع و فرهنگ ایرانی متکی بر عاشورا و نوروز در حیات تاریخی خویش با جدی ترین خطرات مواجه است. در حالی که در شرق آن فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی با خطر مواجه شده در شمال غربی آن تشیع، این مهمترین ابزار نفوذ و حضور، به حاشیه رانده شده و تکیه بر قومیت به ابزار پیروزی بر ارمنستان و تهدید برای ایران تبدیل شده است.

ادامه مطلب
تهران رفتارهای باکو را بازی در زمین اسرائیل می داند
آغاز بازی طولانی ایران با آذربایجان

تهران رفتارهای باکو را بازی در زمین اسرائیل می داند

اسرائیل در کل تاریخ خود، تا این حد روابط دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی – اطلاعاتی با کشورهای هم مرز با ایران نداشته است. این مساله به معنای نفوذ اسرائیل است و تهران از این تحولات خشمگین شده است.

ادامه مطلب