وقتی زمان از بحران جلوتر است

افغانستان و یک گام فاصله تا فاجعه

۲۹ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۰۶۹۹۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
با گذشت حدود یک ماه، تنها یک سوم مبلغ درخواستی به سازمان ملل واگذار شده است. کمیساریای عالی سازمان ملل روز جمعه بار دیگر در مورد فاجعه احتمالی بشردوستانه در افغانستان به علت تأخیر در پرداخت وجوه مورد نیاز سازمان ملل، هشدار داد.
افغانستان و یک گام فاصله تا فاجعه

نویسنده: احمد اشتیاق

دیپلماسی ایرانی: افغانستان در آستانه یک فاجعه انسانی است. این کشور جنگ زده به علت وخامت شرایط خود، با خطر انفجار مواجه است که می تواند پیامدهای وخیمی برای ثبات منطقه ای و امنیت بین المللی در قالب مهاجرت گسترده و هجوم پناهندگان و همچنین تجدید جنگ نیابتی و تروریسم فراملی به دنبال داشته باشد.

بحران انسانی کنونی پیش از تسلط طالبان در حال شکل گیری بود. به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، حدود ۱۸.۴میلیون نفر، یعنی نیمی از جمعیت کشور، به کمک های بشردوستانه و حفاظتی نیاز داشتند. با قدرت گرفتن طالبان، تلاش های بشردوستانه با شکست روبه رو شدند. کارکنان آژانس های سازمان ملل و سایر سازمان ها تخلیه شدند. بانک جهانی فعالیت های توسعه ای خود را متوقف کرد. صندوق بین المللی پول تحت فشار آمریکا دسترسی افغانستان به ۴۴۰ میلیون دلار کمک های اضطراری را متوقف کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در روز ۳۱ اوت، هشدار داد که یک فاجعه انسانی در افغانستان پیش می آید.

با گذشت حدود یک ماه، تنها یک سوم مبلغ درخواستی به سازمان ملل واگذار شده است. کمیساریای عالی سازمان ملل روز جمعه بار دیگر در مورد فاجعه احتمالی بشردوستانه در افغانستان به علت تأخیر در پرداخت وجوه مورد نیاز سازمان ملل، هشدار داد.

برنامه جهانی غذا می گوید تنها ۵ درصد از خانوارهای افغانستان در حال حاضر غذای کافی دارند و به گفته سازمان بهداشت جهانی، نظام  بهداشت و درمان در افغانستان در آستانه فروپاشی است.

تعداد افغان هایی که در سال جاری از پاکستان و ایران اخراج شده اند از یک میلیون نفر فراتر رفته است. ایران با وجودی که پناهجویان کمتری نسبت به پاکستان دارد در بازگرداندن مهاجران افغان جدی تر عمل می کند. 

ما با  یک مسابقه در برابر زمان مواجه هستیم. زمستان به سرعت نزدیک می شود. اگر کشورهای اهدا کننده، به ویژه امریکا و کشورهای اروپایی به تعهدات خود در مورد کمک های بشردوستانه سازمان ملل عمل نکنند، بحران غذا، سلامتی، بهداشت و آوارگی در این کشور مصیبت زده تا بهار آینده وخیم تر می شود.

پیش از تسلط طالبان، تقریباً دو سوم کمک های توسعه ای افغانستان از منابع خارجی تامین می شد. اکنون زندگی مردم عادی در اختیار رژیمی قرار گرفته شده است که نه دانش و نه مهارت کافی برای مدیریت موثر خدمات عمومی را دارد. در چنین شرایطی، جهان نیز با تهدیدات امنیتی فزاینده ای روبه رو خواهد شد زیرا افغانستان آشفته ممکن است بار دیگر به پناهگاهی برای القاعده یا داعش تبدیل شود.

با توجه به همه این موارد، بهترین نتیجه ممکن در آخرین نشست فوق العاده کشورهای گروه ۲۰ این خواهد بود که موضوع کمک های بشردوستانه به افغانستان از نگرانی های بین المللی در مورد ماهیت طالبان یا رفتار آنها در مورد حقوق زنان جدا شود.

منبع: عرب نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: افغانستان طالبان بحران انسانی بحران انسانی در افغانستان بحران افغانستان پناهندگان افغانی پناهندگان افغانستانی


( ۵ )

نظر شما :

فدوی ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۵
تا زمانی که جهان بیش از آنکه نگران مردم افعانستان باشد ،نگران ظهور و رشد القاعده و داعش است ، نباید توقع اصلاح امور افغانستان را داشته باشیم . برای رفع داعش و القاعده باید اول دنبال رفع فقر ، گرسنگی ، بیکاری و بی سامانی در افغانستان بود . کاری که امریکا در بیست سال نکرد و نشان می دهد که جامعه ی بین الملل از سر درد گله می کند اما برای درمان سرطان بی تفاوت است . به عنوان مثال در برابر تحریم بی اساس اصلی ترین همسایه افغانستان ساکتند اما از اوضاع افغانستان ابراز نگرانی می کنند . یکی از راهها ی نجات افغانستان یعنی راه ایران را بسته اند و ندای واسفا برای مردم افغانستان سر می دهند . بشر امروز دلش برای هر چه بسوزد برای انسانیت نمی سوزد .
مهاجر قدیم ۰۳ آبان ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۹
مطلب فدوی را تایید می کنم. هیچکس دلش به حال هیچکس نمی سوزد.