آسیا و آفریقا - آرشیو

زورآزمایی واشنگتن با پکن در آب های چین
دریای جنوبی چین عرصه مبارزه قدرت در آسیا

زورآزمایی واشنگتن با پکن در آب های چین

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چین که ادعای مالکیت بر بیش از ۸۰٪ از منطقه دریای چین جنوبی را دارد، این مانور را به عنوان هشداری علیه خود تلقی کرده است. در مقابل ایالات متحده این دریا را جزئی از آب های بین المللی می داند و بر حق قانونی کشتی ها و زیردریایی هایش در رفت وآمد در این دریا تاکید می ورزد.

ادامه مطلب
قرارداد ۲۵ ساله تهران – پکن: دیپلماسی جدید و چالشی برای واشنگتن
ترامپ به چالش کشیده شده است؟!

قرارداد ۲۵ ساله تهران – پکن: دیپلماسی جدید و چالشی برای واشنگتن

مریم خالقی نژاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جدا از نتایج این توافقنامه برای تهران و پکن، چالش این توافقنامه در وهله اول متوجه امریکا و منافعش می شود همانطور که واکنش رسانه های امریکایی در سراسر دنیا نشان از حیرت کاخ سفید و مخالفت با این توافقنامه است. 

ادامه مطلب
چشم انداز مبهم روابط اقتصادی و تجاری تهران ـ پکن
اما و اگرهای امضای سند همکازی ۲۵ ساله بین ایران و چین

چشم انداز مبهم روابط اقتصادی و تجاری تهران ـ پکن

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پرسش اساسی این است که در فضای تحریم های ضدایرانی ایالات متحده و وعده های محقق نشده اروپا برای برقراری کانال تجاری مستقل با ایران (اینستکس)، آیا می توان روی وعده های دولت چین یه رهبری شی جین پینگ به عنوان یک شریک مطمئن اقتصادی و سیاسی برای غلبه بر فشارهای اقتصادی – تجاری و دور زدن تحریم ها حساب کرد؟

ادامه مطلب
اتحاد مسکو و تهران برای محدودیت نفوذ واشنگتن در خاورمیانه
آمریکا اهرمی برای نفوذ فزاینده چین و روسیه در منطقه ندارد

اتحاد مسکو و تهران برای محدودیت نفوذ واشنگتن در خاورمیانه

ایران و روسیه برای کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه تلاش می کنند و این در حالی است که ایالات متحده اساسا اهرمی برای مقابله با نفوذ روز افزون چین و روسیه در منطقه ندارد.

ادامه مطلب
نباید کارت بازی پکن شویم
قرارداد ۲۵ ساله با چین و منافع ملی ایران

نباید کارت بازی پکن شویم

ابوالفضل پازوکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: همکاری استراتژیک با چین زمانی منافع ملی ایران را تضمین می کند که در شرایطی اجرایی شود که کشور در روابطش با جهان به تعامل رسیده باشد و به عنوان یک بازیگر مهم نقش سازنده خویش را همچون همیشه ایفا کند. در غیر این صورت باید منتظر بدعهدی های چین باشیم چرا که آنها با آگاهی کامل از شرایط کشور تنها از ایران به عنوان یک کارت مهم در بازی سیاست بین الملل استفاده خواهند کرد.

ادامه مطلب
ناامیدی از غرب، عامل خیزش ایران به شرق است
چهار دهه تلاش بی ثمر برای کنار آمدن با اروپا و امریکا

ناامیدی از غرب، عامل خیزش ایران به شرق است

سید علی موسوی خلخالی در یادداشتی می نویسد: یکی از مقام های مسئول به دیپلماسی ایرانی گفت که ایران بیش از ۲۰ سال مذاکرات سخت و طولانی با طرف های اروپایی کرد تا بلکه آنها قانع شوند با ایران سند همکاری های طولانی مدت تجاری امضا کنند اما امضا نکردند و به بهانه های مختلف این مذاکرات تا به این لحظه به نتیجه نرسیده است.

ادامه مطلب
هند را دریابیم؛ شاید قابل بازیافت باشد
پیشنهادی برای عضویت هند در اکو

هند را دریابیم؛ شاید قابل بازیافت باشد

سید وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد باید محور سیاست خارجی را بر مبنای منافع دراز مدت اولویت بندی کرد. باید در سیاست خارجی یک محور اصلی تعیین کرد و حول آن محور حرکت کرد. آیا هدف تعیین روابط بر مبنای رفتار هند با مسلمانان است یا امنیت جمعی آسیا؟ یا هر دو. اولویت کدام است؟ آیا هدف تامین منافع اقتصادی تحت عنوان منافع ملی است یا توجه به مسیر سیاسی هند با اسرائیل و امریکا نیز تاثیرگزار است؟ لذا مشاهده می شود جمیع خواسته ها که بعضا در تضاد با یکدیگر قرار دارند؛ حداقل در شرایط فعلی، قابل جمع نیستند.

ادامه مطلب
از «راه شاهی» ایران تا «جاده ابریشم» چین
سیمرغ محتوا، شکل و قدرت دولت ایرانی (بخش پنجم)

از «راه شاهی» ایران تا «جاده ابریشم» چین

آرش رئیسی نژاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: امروزه نیز می توان به بازبرپایی راه شاهی و جاده ابریشم همچو راه هایی برای افزایش توان سیاسی – اقتصادی –فرهنگی ایران نگریست. جاده ابریشم نوین چین که بلندپروازانه ترین مگاپروژه در دوران کنونی به شمار می آید می تواند در کنار سویه ھای سیاسی – امنیتی – نظامی و اقتصادی – بازرگانی، حامل نیروھای ژئوکالچرال با تاکید بر ظرفیت تمدنی و ھویتی جهان ایران بزرگ در آسیای میانه و باختری باشد.

ادامه مطلب
ظریف در مسکو پیگیر چه بود؟
سفر وزیر امور خارجه به مسکو: چرایی و چشم انداز

ظریف در مسکو پیگیر چه بود؟

مرصاد جمالی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مقدمات چنین همکاری هایی رسیدن به یک زبان مشترک است که به نظر می رسد شرایط مشابه ایران، چین و روسیه در برابر ایالات متحده آمریکا به ایجاد این فهم مشترک منجر شده است و انعقاد همکاری های بلند مدت و استراتژیک می تواند از نتایج آن باشد.

ادامه مطلب
ارزیابی کلی سند همکاری جامع راهبردی ایران و چین بر پایه مدل تحلیلی SWOT
بررسی فرصت ها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف یک توافق

ارزیابی کلی سند همکاری جامع راهبردی ایران و چین بر پایه مدل تحلیلی SWOT

امیر هوشنگ کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: موافقین و مدافعین این سند همکاری بر جامعیت و فراگیری حوزه های تحت پوشش، سدشکنی و گشایش به سوی بین المللی شدن، مقابله و خنثی سازی راهبرد فشار حداکثری آمریکا، تعادل بخشی به مناسبات بین المللی و عدم تکیه بر یک حوزه خاص سیاسی – جغرافیائی و تأمین سرمایه لازم برای توسعه بخش های زیربنائی و ازهمه مهم تر رویکرد آینده نگرانه و مآل اندیشانه مستتر در این سند همکاری که تأئیدی بر شیفت پارادایمی در نظم و نظام بین المللی درحال تکوین است؛ تأکید می کنند. در مقابل، مخالفین و منتقدین این سند بر عدم توازن و ناموزون بودن تعهدات و مسئولیت های دو طرف معادله، اتکاء بیش از حد بر یک قدرت جهانی درحال ظهور، بی اعتمادی و تردید نسبت به تعهدپذیری طرف مقابل و ذهنیت منفی نسبت به عملکرد نه چندان با ثبات طرف چینی در تعامل با کشورمان، و توسل به ادعاهای واهی همچون واگذاری سرزمین و نقض استقلال و حاکمیت ملی؛ اصرار دارند. اما رویکرد منصفانه و واقع بینانه نسبت به چنین موضوع پراهمیتی اقتضاء می کند تا مبتنی بر مدل تحلیلی SWOT  فرصت ها و تهدیدها و نقاط قوت و ضعف این سند (در حد مطالب و متن منتشر شده) مورد توجه و بررسی قرار گیرند تا تصویر وسیع تر و واقعی تری از وضعیت ترسیم شود.

ادامه مطلب