آسیا و آفریقا - آرشیو

ایران و چهار قدرتی که امریکا را می ترسانند
نزدیکی قدرت های جدید علی رغم تفاوت ها

ایران و چهار قدرتی که امریکا را می ترسانند جدید

با وجود تمام کاستی‌ها و تفاوت‌هایشان، این چهار قدرت بر اساس یک محاسبه ساده مشترک عمل می‌کنند: هرچه هر عضو قدرتمندتر و مشکل‌آفرین‌تر شود، فرصت بیشتری برای دیگران فراهم می‌شود تا از هرج و مرج سود ببرند. 

ادامه مطلب
بایدن مسئول فاجعه افغانستان است
گزارش جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا

بایدن مسئول فاجعه افغانستان است جدید

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا گزارشی انتقادی درباره تحقیقات در زمینه خروج آمریکا از افغانستان منتشر کردند که در آن دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، «مسئول پایان فاجعه‌بار طولانی‌ترین جنگ این کشور» معرفی شده است. این گزارش به بررسی جزئیات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پرداخته و عنوان می‌کند که این خروج‌ که با هرج‌ومرج و شکست‌های متعدد همراه بود، نتیجه تصمیمات نادرست دولت بایدن است. در این گزارش نقش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که توافق خروج با طالبان را در فوریه ۲۰۲۰ امضا کرده بود، به حداقل رسیده است.

ادامه مطلب
علی اف باکو را برای جنگ آماده می کند نه صلح!
سخنرانی تند رئیس جمهوری آذربایجان علیه ارمنستان

علی اف باکو را برای جنگ آماده می کند نه صلح! جدید

احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: الهام علیف حامی برقراری صلح نیست، بلکه هدف وی آماده شدن برای دور بعدی اقدامات نظامی در جنوب ارمنستان است. سخنان او درباره ارمنستان و سیاست بین‌الملل تنها ثابت می‌کند که علی‌اف و رژیمش به جای جست‌وجوی راه‌حل‌های صلح‌آمیز، در حال افزایش قدرت نظامی، لفاظی‌های تهاجمی و بی‌ثبات کردن منطقه هستند.

ادامه مطلب
چرا تجارت خارجی ایران و آفریقا موفق نیست؟
موانع کلیدی موجود

چرا تجارت خارجی ایران و آفریقا موفق نیست؟

علیرضا محمدی نیگجه در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آمارهای داخلی گاه نادرست و دور از واقعیت به نظر می‌رسند. در این مقاله، سعی دارم یافته‌ها و تجربیات میدانی خود را در اختیار بازرگانان و دولتمردان جمهوری اسلامی قرار دهم تا شاید این اطلاعات مفید واقع شود. ابتدا به حجم تجارت ایران با قاره آفریقا می‌پردازم و سپس به چالش‌های موجود در کشور نیجریه اشاره خواهم کرد.

ادامه مطلب
طالبان و چالش های بقا در قدرت
مشکلاتی که گسترده هستند

طالبان و چالش های بقا در قدرت

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: طالبان با چالش های متعددی منجمله مشکلات و چالش ها با همسایگان، منطقه و جهان مواجه است. این گروه، با وجود چالش های موجود، بسیار دشوار است، بتواند به یک نظام سیاسی استحکام یافته مبدل شود و به یک شریک بین المللی و منطقه برای منطقه و جهان، مبدل شود. در حالی که دلایل زیادی برای شکنندگی ساختار قدرت آن در آینده وجود دارد که به سقوط آنی آن، منجر خواهد شد.

ادامه مطلب
دالان زنگزور؛ بازنمایی نقاط ضعف سیاست خارجی ایران
چرا تهران نادیده گرفته می شود؟

دالان زنگزور؛ بازنمایی نقاط ضعف سیاست خارجی ایران

روح الله سوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: منشاء ایجاد چنین مشکلات و چالش هایی برای ایران را باید عدم توانایی ایران در شکل دهی به روابط همزمان همکاری و رقابت با دیگر کشورها در نظر گرفت که نتیجه آن کاسته شدن از قدرت مانور و بازی ایران در معادلات منطقه است.

ادامه مطلب
راهکارهایی عملی برای احیای نفوذ ایران در آسیای مرکزی
نسل جوان مهمترین حلقه وصل

راهکارهایی عملی برای احیای نفوذ ایران در آسیای مرکزی

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: امروزه آسیای مرکزی دارای ویژگی های مهمی است که ظرفیت های لازم را برای گسترش روابط و تعمیق نفوذ ایران فراهم می سازد. موقعیت ژئوپولتیک این منطقه به عنوان بخش میانی ابرمنطقه موسوم به «اوراسیا»، از حدود ۱۵۰ سال قبل زمین بازی سنتی روسیه و دولت های آن همواره تحت نفوذ و فشار مسکو قرار داشته¬اند. از سوی دیگر، جمهوری خلق چین به عنوان قدرت نوظهور در آسیا و جهان در رقابت با روسیه و دیگر بازیگران بزرگ مانند ترکیه، آمریکا، اروپا، ایران، رژیم اسرائیل و در سال¬های اخیر، هند و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دنبال گسترش عمق راهبردی خود از یک طرف و نفوذ فرهنگی اش در آسیای مرکزی از طرف دیگر است. 

ادامه مطلب