حضور معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در تهران و ارتقای روابط دو کشور

ادامه نشست ۳+۳ و تلاش برای صلح در قفقاز

۲۶ مهر ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۸۸۵۴ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
سیدعلی سقائیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پیشنهاد نشست ۳+۳ از سوی ایران با حضور جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، ترکیه، ایران روسیه و گرجستان راهکار قابل دفاع و ارزشمندی برای حل و فصل اختلافات در قفقاز و قره باغ است. اگرچه به واسطه اختلافات روسیه و گرجستان تاکنون وزیر امور خارجه گرجستان در این نشست ها (۳+۳) حضور پیدا نکرده است. با این وجود ادامه نشست‌های ۳+۳ قطعاً تاثیر خود را برای ارتقاء صلح ثبات و امنیت در منطقه قفقاز خواهد داشت  که احتمالا در آینده نزدیک شاهد امضای توافقنامه صلح بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان باشیم و این علی رغم تلاش‌های مذبوحانه رژیم صهیونیستی برای تشدید اختلافات در قفقاز است.
ادامه نشست ۳+۳ و تلاش برای صلح در قفقاز

سیدعلی سقائیان، سفیر ایران در ارمنستان، برزیل و تانزانیا، سفیر آکرودیته در مالاوی، سرکنسولگری ایران در کراچی پاکستان، کاردار در آرژانتین و نیجریه و مدیرکل امور تشریفات وزارت امور خارجه

دیپلماسی ایرانی: سفر «شاهین مصطفی»، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به تهران و دیدارهایی که با دکتر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، آقای دکتر سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات کشورمان داشت را می‌توان در کل مثبت ارزیابی کردو چرا این سفر و مجموع دیدارها نشان از مناسبات رو به رشد دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دارد. سفر هفته جاری شاهین مصطفی در آستانه برگزاری نشست ۳+۳ در ترکیه گام بسیار موثری برای تکمیل روند صلح بین دو همسایه ایران در قفقاز جنوبی است. 

در جریان دیدار آقای معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با آقای دکتر پزشکیان، رئیس جمهور ایران گفت وگوها و مواضع مثبتی رد و بدل شد. اما نکته حائز اهمیت در این دیدارها، تاکید طرفین بر برداشتن مرزها به منظور تقویت ارتباطات همسایگان است. در همین خصوص آقای دکتر پزشکیان به درستی اشاره کردند که جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی با همسایگان خود ندارد و اگر اختلاف نظری پیرامون هر موضوعی وجود دارد، می‌توان از طریق دیپلماسی و گفت وگو آن را حل کرد. ضمن اینکه آقای رئیس جمهور تاکید کرد، «دو کشور ایران و آذربایجان از یک فرهنگ و تاریخ مشترک هستند. از این رو بسته نگه داشتن مرزهای دو کشور معنای خوبی در روابط طرفین نخواهد داشت». 

البته پیشنهاد نشست ۳+۳ از سوی ایران با حضور جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، ترکیه، ایران روسیه و گرجستان راهکار قابل دفاع و ارزشمندی برای حل و فصل اختلافات در قفقاز و قره باغ است. اگرچه به واسطه اختلافات روسیه و گرجستان تاکنون وزیر امور خارجه گرجستان در این نشست ها (۳+۳) حضور پیدا نکرده است. با این وجود ادامه نشست‌های ۳+۳ قطعاً تاثیر خود را برای ارتقاء صلح ثبات و امنیت در منطقه قفقاز خواهد داشت  که احتمالا در آینده نزدیک شاهد امضای توافقنامه صلح بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان باشیم و این علی رغم تلاش‌های مذبوحانه رژیم صهیونیستی برای تشدید اختلافات در قفقاز است.

ضمن اینکه باید این نکته را در خصوص نشست ۳+۳ اضافه کرد، درست یک سال پیش در همین زمان، نشست مشابهی با حضور شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان به همراه وزرای امور خارجه ترکیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان برگزار شد. اینها علاوه بر آن است که باید به هماهنگی بین «میدان» و «دیپلماسی» هم اشاره کرد که در دولت‌های قبل و ادامه آن در دولت آقای پزشکیان، منشا آثار مثبتی بود. در این رابطه سفرهای منطقه‌ای آقای دکتر سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه همان دیپلماسی دولت قبل است که از اردن و مصر شروع شد و به ترکیه رسید تا در نشست ۳+۳ حضور پیدا کند.

در این شرایط قطعاً دیپلماسی فعال تاثیر خود را خواهد داشت و با همین دیپلماسی فعال می توان امیدوار بود که شاهد صلح و آتش بس در غزه و لبنان باشیم و این علیرغم کشتار و جنایت هر روزه رژیم صهیونیستی است. این در حالی است که باید کشورهای جهان اسلام و جهان عرب با سازمانی که نامش را یدک می‌کشند بتوانند به این مهم دست پیدا کنند. هرچند که تا اکنون گام موثری از سوی اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی ندیده‌ایم. البته باید یادآور شد که اکنون برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه به دنبال انزوای بیش از پیش رژیم صهیونیستی هستند. ولی برای محدود کردن هرچه بیشتر رژیم صهیونیستی باید از قدرت افکار عمومی استفاده کرد تا شاهد توقف جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی باشیم.

کلید واژه ها: سیدعلی سقائیان ایران جمهوری آذربایجان ارمنستان ترکیه گرجستان روسیه قفقاز قره باغ صلح شاهین مصطفی مسعود پزشکیان سیدعباس عراقچی نشست 3+3


( ۱ )

نظر شما :