موفقيت‌هاى تدريجى ناتو در افغانستان خود را نشان مى‌دهد

۰۹ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۱:۱۴ کد : ۷۰۸۲ آسیا و آفریقا
در پی آغاز دور جدید حملات نیروهای ایساف علیه طالبان تا کنون 7 تن از ۱۵ رهبر برجسته طالبان دستگیر شده‌اند. به نظر می‌رسد که همکاری‌های تنگاتنگ نیروهای امنیتی پاکستان و سازمان سیا و همچنین اعترافات ملابرادر به نتیجه رسیده‌اند. طالبان اما این موفقیت پاکستان را نمی‌پذیرد.
موفقيت‌هاى تدريجى ناتو در افغانستان خود را نشان مى‌دهد

دیپلماسی ایرانی: در پی آغاز دور جدید حملات نیروهای ایساف علیه طالبان تا کنون 7 تن از ۱۵ رهبر برجسته طالبان دستگیر شده‌اند. به نظر می‌رسد که همکاری‌های تنگاتنگ نیروهای امنیتی پاکستان و سازمان سیا و همچنین اعترافات ملابرادر به نتیجه رسیده‌اند. طالبان اما این موفقیت پاکستان را نمی‌پذیرد.

هفته گذشته اعلام شد که سازمان امنیت پاکستان (آی‌سی‌آی) با همکاری سازمان سی‌آی‌ای امریکا موفق به دستگیری فرمانده دوم طالبان، ملا عبدالغنی برادر در کراچی شده‌اند.

در امریکا پس از فاش شدن این خبر به همکاری دوجانبه امریکا و پاکستان ارج بسیار گذارده شد. گفته می‌شود که سرانجام پاکستان متوجه شده که طالبان تا چه حد خطرناک است. بعضی کارشناسان حتی بر این نظر هستند که در پاکستان مرحله جدیدی در مبارزه علیه طالبان آغاز شده است. آنها خواستار آنند که مبارزات پاکستان علیه طالبان استمرار داشته باشد و به جنبه‌های تاکتیکی و راهبردی کاهش نیابد.

اما نظر دیگری نیز وجود دارد که دستگیری ملابرادر را تصادفی می‌داند، زیرا نیروهای امنیتی پاکستان خبر دستگیری ملابرادر را با تاخیر چندروزه اعلام کردند. آنها مطمئن نبودند که آیا فرد دستگیر شده همان ملابرادر است یا نه. به هنگامی که هویت ملا برادر مشخص شد، دولت پاکستان به این موضوع پرداخت که دستگیری ملا برادر بخشی از مبارزات نیروهای امنیتی این کشور علیه طالبان است که به تدریج پیش می‌رود و به این ترتیب جار و جنجال زیادی برای این پیروزی به راه نیانداخت.

در طول یک هفته پس از دستگیری ملا برادر حوادثی در پاکستان رخ دادند که اکنون خود رهبری طالبان هم باید به این نظر رسیده باشد که پاکستان دیگر محلی امنی برای ستیزه‌جویان فراری این سازمان تندروی اسلامی از افغانستان نیست.

از هفته گذشته تا کنون ۱۵ فرمانده طالبان توسط نیروهای امنیتی پاکستان دستگیر شده‌اند. 7 نفر از دستگیرشدگان آن گونه که فرماندهان ناتو اعلام کرده‌اند، جزء اعضای بالاترین شورای رهبری طالبان محسوب می‌شوند.

ملا عبدالسلام، فرمانده طالبان در استان قندوز در شمال افغانستان که دشمن شماره یک نیروهای آلمانی به حساب می‌آید نیز جزء بازداشت‌شدگان است و اکنون در زندانی در این کشور به سر می‌برد. روز پنجشنبه ۲۵ فوریه مقامات امنیتی پاکستان اعلام کردند که ملا عبدالقدیر، فرمانده طالبان در شرق افغانستان نیز دستگیر شده است.

طالبان با ترورهای کور می‌خواهد همچنان القا کند که آن چه از سوی مقامات امنیتی پاکستان اعلام می‌شود واقعیت ندارد و طالبان با قدرت هر کاری که بخواهد می‌کند. سوءقصد انتحاری روز جمعه ۲۶ فوریه در کابل که به کشته‌شدن ۱۷ انسان بی‌گناه انجامید نیز یکی از این اقدامات طالبان است. از مناطق مرزی پاکستان و افغانستان نیز همه روزه خبر از عملیات انتخاری طالبان به گوش می‌رسد.

طالبان به این ترتیب نشان می‌دهد که همبستگی غرب، افغانستان و پاکستان علیه طالبان بی‌ثمر است، زیرا طالبان شکست‌ناپذیر است و بر اتحاد این نیروها نیز غلبه خواهد کرد.


نظر شما :