بر خلاف ميل غرب کرزاى مى‌خواهد با طالبان مذاکره کند

۲۵ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۸:۳۰ کد : ۷۲۱۴ آسیا و آفریقا
حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان آماده مذاکره با طالبان شده است. او نگرانی جامعه جهانی از قدرت‌گیری دوباره طالبان در افغانستان را چندان جدی نمی‌گیرد و بر این نظر است که اگر این گفت‌و‌گو به تثبیت امنیت در افغانستان منجر شود باید انجام شود.
بر خلاف ميل غرب کرزاى مى‌خواهد با طالبان مذاکره کند

دیپلماسی ایرانی: حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان آماده مذاکره با طالبان شده است. او نگرانی جامعه جهانی از قدرت‌گیری دوباره طالبان در افغانستان را چندان جدی نمی‌گیرد و بر این نظر است که اگر این گفت‌و‌گو به تثبیت امنیت در افغانستان منجر شود باید انجام شود.

دولت پاکستان که می‌گویند روابط عمیقی با طالبان دارد، حاضر شده تا امکانات خود را برای ارتباط دولت افغانستان با طالبان در اختیار مقامات افغانستان قرار دهد.

یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان در همین راستا اعلام کرد که دولت این کشور همه امکانات خود را برای پیشرفت فرایند صلحی که در افغانستان آغاز شده به کار خواهد بست.

حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان روز پنجشنبه ۱۱مارس در سخنانی در اسلام آباد، پایتخت پاکستان، گفت که در میان هم‌پیمانان افغانستان در ارتباط با مذاکره با رهبری طالبان نگرانی‌هایی دیده می‌شود. کرزای دلیل این نگرانی‌ها را کمبود ارتباط میان دولت افغانستان و هم پیمانان‌‌اش دانست و ادامه داد که اگر گفت‌و‌گو با طالبان به تثبیت امنیت در افغانستان منجر شود باید آن را اجرایی کرد.

حامد کرزای در ادامه اعلام کرد که دولت افغانستان با رهبری طالبان ارتباط برقرار کرده و آماده است حتی با ملا عمر بر اساس اصول قانون اساسی کشور مذاکره کند. او گفت: «ما برای تحقق صلح در کشورمان حاضریم با هر شهروند افغانی صحبت کنیم و اگر جامعه جهانی نگرانی‌هایی در این زمینه دارد باید نگرانی‌اش را با ما مطرح کند.»

گفته می‌شود که فرماندهان نیروهای امریکایی و بریتانیایی مستقر در افغانستان موافق مذاکرات مستقیم با رهبری طالبان و به خصوص ملا عمر نیستند و تمایل‌شان برای جذب نیروهای هوادار طالبان از طرف دولت افغانستان است.

کرزای اعلام کرده است که برنامه‌ای برای آغاز مذاکرات صلح آماده شده است. او در این مورد گفت: «ما برنامه‌ای را برای مذاکره آماده کرده‌ایم که قرار است به زودی به رای‌گیری گذارده شود.»

کرزای همچنین شرط مذاکره با طالبان را جدایی اعضای طالبان از سازمان‌های تروریستی دانست. او گفت: «افرادی که ارتباط خود را با شبکه تروریستی القاعده قطع نکنند و دیدگاه خود را تغییر ندهند جایگاهی در برنامه صلح افغانستان نخواهند داشت.»

البته کرزای مدت‌هاست که خواستار گفت‌و‌گو به طالبان است و در این رابطه پیشنهادهایی هم به آنها کرده است. اما پیشنهادهای او تاکنون بی‌نتیجه بوده‌اند، زیرا کرزای مبنای گفت‌و‌گو را قانون اساسی موجود در افغانستان قرار داده است.

طالبان که قانون اساسی افغانستان را معتبر نمی‌داند اعلام کرده است تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان مستقر هستند با دولت مرکزی مذاکره نخواهند کرد.


نظر شما :