لزوم ارزیابی از ساختارهای مرتبط با سیاست خارجی

ناکارآمدی «جامعه اطلاعاتی» ایران از جنگ قره باغ تا افغانستان

۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۸۵۱۲ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سید محمد حسین ملائک
حسین ملائک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: متاسفانه شاهد هستیم تمام فشار مسئولیت و پاسخ‌گویی روی وزارت امور خارجه متمرکز است و در اکثر محافل سیاسی کشور شامل اندیشکده ها، مجلس و ... این وزارت امور خارجه، سفیر و سفارتخانه ها هستند که مورد بازخواست قرار می‌گیرند. در حالی‌که "جامعه اطلاعاتی" کشور به شمول دستگاه فرماندهی به نام شورای عالی امنیت ملی در موضوع سیاست خارجی نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کنند. برای روشن شدن بحث به دو نمونه از وقایعی که طی ۱۵ ماه گذشته کل سیاست خارجی و امنیت کشور را تحت تاثیر قرار داد و خطراتی ایجاد کرد که هنوز چراغ قرمز آن با پررنگی روشن است، در اینجا بطور خلاصه آورده می‌شود تا مشخص شود نیاز به ارزیابی جدی در ساختارهای مرتبط به  سیاست خارجی وجود دارد.
ناکارآمدی «جامعه اطلاعاتی» ایران از جنگ قره باغ تا افغانستان

دیپلماسی ایرانی: برای داشتن سیاست خارجی نسبتا کارآمد به غیر از وجود  وزارت امور خارجه  و کارشناسان قابل اتکاء، کشور به ساختارهایی برای جمع آوری اطلاعات و ابزارهای پشتیبانی و فرماندهی متمرکز تصمیم گیر نیاز دارد. اما متاسفانه شاهد هستیم تمام فشار مسئولیت و پاسخ‌گویی روی وزارت امور خارجه متمرکز است و در اکثر محافل سیاسی کشور شامل اندیشکده ها، مجلس و ... این وزارت امور خارجه، سفیر و سفارتخانه ها هستند که مورد بازخواست قرار می‌گیرند. در حالی‌که "جامعه اطلاعاتی" کشور به شمول دستگاه فرماندهی به نام شورای عالی امنیت ملی در موضوع سیاست خارجی نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کنند.

برای روشن شدن بحث به دو نمونه از وقایعی که طی 15 ماه گذشته کل سیاست خارجی و امنیت کشور را تحت تاثیر قرار داد و خطراتی ایجاد کرد که هنوز چراغ قرمز آن با پررنگی روشن است، در اینجا بطور خلاصه آورده می‌شود تا مشخص شود نیاز به ارزیابی جدی در ساختارهای مرتبط به  سیاست خارجی وجود دارد.

1- وقتی جنگ قره باغ در سال گذشته شروع شد (27 سپتامبر 2020)  به راحتی قابل مشاهده بود که نه تنها وزارت امور خارجه و سفارت در باکو بلکه هیچ بخشی از "جامعه اطلاعاتی" ایران چه نظامی و یا غیر نظامی از آغاز این عملیات، وسعت و اهداف آن اطلاع و یا تصوری نداشت. آماده نبودن هیچ یک از لایه های سیاسی از مجلس گرفته تا مقامات محلی و مواضع مختلف و متناقضی  که این سطوح گرفتند دلیلی براین مدعاست و بسیار طول کشید تا ایران بتواند موضعی منطبق با شرایط اتخاذ کند.

البته از بررسی نحوه عملکرد و مواضع روسیه نیز می‌توان نتیجه گرفت که آنها هم از این عملیات، وسعت و اهداف آن اطلاع کامل نداشتند. توجه شود که بی اطلاعی روسیه باعث شد که تمام تلاش سیاسی آنها برای پایان دادن به جنگ از طریق ارائه پیشنهادهای مختلف توسط آذربایجان و ترکیه به لیت و لعل گذشت. اگر اشتباه آتشبار ضد هوایی آذربایجان در زدن هلیکوپتر نظامی روسیه (9 نوامبر 2020) در داخل فضای ارمنستان صورت نگرفته بود روسیه هیچ اهرمی برای فشار بر آذربایجان برای توقف عملیات و کشاندن دو کشور متخاصم به میز مذاکره نداشت (10 نوامبر 2020). بعدا این‌گونه افشا شد که روسیه بعد از سرنگونی هلیکوپتر خود (با برخورد شدید سیاسی و مطبوعاتی در مسکو با سفیر آذربایجان) با تهدید آذربایجان به دخالت نظامی و نهایتا شلیک یک موشک به بیابان‌های اطراف باکو آذری‌ها را به پای میز مذاکره کشاند. در غیر این صورت برنامه نظامی ترکیه و آذربایجان در یک سره کردن جنگ و گرفتن کامل قره باغ و احتمالا کشاندن جنگ به داخل خاک ارمنستان با توجه به ضعف نظامی ارمنستان و بهم ریختگی سیاسی در آن کشور بود. در مذاکرات صلح، روسیه به سختی و البته با بکار گیری زور توانست برنامه مشترک آذری – ترکی را حداقل در آن زمان متوقف کرده و جلوی حضور نظامی بیشتر ترکیه را در آذربایجان بگیرد. البته تلاش این دو کشور متوقف نشد و در چند ماه گذشته نیز شاهد تلاش دوباره آنها در فشار بر ارمنستان با استفاده از توافقی که با روسیه در سال گذشته شد بودیم. به وضوح شاهد هستیم  غربی ها توانستند بار دیگر گروه مینسک را فعال کنند که به مفهوم کاهش قدرت بازیگری روسیه در این منطقه در شرایط فعلی است.  

تحولات در آذربایجان از سال پیش تا به‌حال و بی اطلاعی از برنامه های سیاسی – امنیتی و نظامی  ترکیه – آذربایجان بسیاری از ساختارهای پیشین ذهنی سیاسیون در ایران را طوری به هم ریخت که  کشور مجبور شد با احساس خطر از تحولات، متوسل به زور آزمایی و مانور نظامی در مرزهای شمال غربی خود بشود که هزینه منطقه ای کمی نداشت. این خطر هنوز از سر کشور کنار نرفته است. 

نکته آن‌که عدم اطلاع روس‌ها از تحرکات آذری – ترکی که بالا آورده شد توجیه درستی برای بی اطلاعی "جامعه اطلاعاتی" ایران از تحرکات داخل آذربایجان و فعالیت‌های این کشور نیست.  
 
2- تحولات افغانستان در یک سال گذشته و پیشرفت سریع طالبان در اشغال کابل در 5 ماه پیش نیز از دید "جامعه اطلاعاتی" ایران به دور بود. البته گفته می‌شود حتی "سازمان سیا" و "سازمان اطلاعاتی انگلیس" هم ازاین تحولات بی اطلاع بوند. اما این توجیه مناسبی برای بی اطلاعی نیروهای ایرانی نیست چون افغانستان همسایه ماست. به هر حال  مقامات ایران بحران بزرگی در اتخاذ تصمیم گیری و چگونگی واکنش و انتخاب گزینه ها در مورد تحولات هم از نظر خارجی و هم از لحاظ داخلی داشتند. از پذیرفتن پیروزی امارت اسلامی توسط وزارت امور خارجه در روز ورود آنها به کابل، نحوه برخورد با فراریان ارتش افغانستان، چگونگی برخورد با مقامات سیاسی دولت قبل، چگونگی تعریف از نیروی دوست و یا دشمن،  چگونگی برخورد با مهاجران افغانی سرازیر شده به مرزها، چگونگی حمایت از شیعیان و یا قوم هزاره و نهایتا تصمیم به عدم شناسایی طالبان به عنوان حکومت فعلی همه ناشی از به‌هم ریختگی و عدم آمادگی سازمان سیاسی کشور با یک چنین تحولاتی بود. 

علی‌رغم ثبات رفتاری و اجماع کنونی در نهادهای مربوطه واضح است که هنوز تحلیل غالبی در این‌که حضور طالبان در افغانستان به نفع کشور است و یا مضر در فضای سیاسی ملموس نیست و ارتباطات با محافظه کاری پیگیری می‌شود. 

این دو نمونه حاکی از آن است که جامعه اطلاعاتی ایران چه نظامی و چه غیر نظامی، یعنی سازمان‌هایی که حکم چشم و گوش نظام سیاسی را دارند با فقدان کارآیی لازم در کشورهای همسایه که نقش بسیار مهمی در اعتبار بخشی به ژئوپلیتیک صدمه پذیر ایران  دارند روبه‌رو هستند. عدم وجود کیفیت کاربردی موثر در این دستگاه‌ها مسئولین را به تصمیم‌گیری‌های خطا و یا بکارگیری زور با هزینه های سیاسی غیر لازم وادار می‌کند و یا نهایتا کشور را مواجه با شکستی تلخ و دادن امتیاز خواهد کرد. چنانچه هم اکنون در مسئله افغانستان به‌دلیل بی‌اطلاع بودن از جریان ائتلاف‌هایی که قبل از پیروزی طالبان در منطقه به‌وجود آمده بود همواره در شک و تردید توطئه و ساخت‌وپاخت دیگران علیه خود هستیم. یا در قضیه قفقاز بیش از نیاز به اطلاعات و سیاست روسیه توجه کنیم  درحالی‌که سیاست روس‌ها نسبت به ترکیه در شرایط فعلی کاملا سیال است.

اگر در شورای عالی امنیت ملی طرح‌های معتبری برای این دو کشور وجود داشت و همه سناریوها مورد بررسی قرار گرفته بود این مقدار دستپاچگی و به‌هم‌ریختگی برای اتخاذ یک موضع وجود نداشت.

دولت سیزدهم برای این‌که بتواند سیاست خارجی قابل اتکایی داشته باشد باید وظائف "شورای عالی امنیت ملی"  و "جامعه اطلاعاتی" را مورد توجه و ارزیابی جدی قرار دهد.

سید محمد حسین ملائک

نویسنده خبر

سید محمد حسین ملائک، سفیر اسبق ایران در سوئیس و چین بوده است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و افغانستان ایران و آذربایجان جنگ افغانستان جنگ قره باغ جنگ آذربایجان و ارمنستان ایران و ارمنستان وزارت امور خارجه ایران شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران


( ۱۱ )

نظر شما :

فدوی ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۱
این ادعا که ایران بی اطلاع بود با اغماض قابل قبول است هر چند بی اطلاعی صددرصد منطقی نیست . اما اینکه گفته شود ، روسیه بی اطلاع بود ، پذیرفتنی نیست . بالاخره حرکت نیروهای نظامی ، ساخت سنگر و تغییر عوارض جغرافیایی که هفته ها و گاها ماه ها قبل از شروع هر جنگی لازم است ، چیزی نیست که از چشم ماهواره های روسی و امریکایی و چینی و ... مخفی بماند . اینکه اواخر جنگ روسها مستقیم دخالتهایی کردند خب اگر می خواستند زودتر دخالت می کردند تا اساسا جنگی رخ ندهد . واقع امر آنست که روسها به بازپس گیری سرزمینهای آذری راضی بودند و اواخر هم برای کشیدن ترمز طرف قویتر ( بواسطه ی حمایت مستقیم ترکیه ، اسراییل و مزدوران تکفیری ) و مهار اوضاع قبل از آنکه از کنترل خارج شود ، وارد معرکه شدند که اگر از کل رویداد راضی نبودند از اول جلوی جنگ را می گرفتند . پس بی اطلاعی روسیه غلو آمیز است و بی اطلاعی ایران نیز جای تردید دارد . البته بر فرض اطلاع ایران از اتفاق ( که قویا معتقدم ایران اطلاع داشت ) ، با این همه سین بواسطه ی تحریمهایی که اطرافمان را گرفته ، یاسین درونش گم است . انتخاب زمان حمله در اوج کرونا و اوج تحریمهای امریکا علیه ایران و نزدیکی به زمان تعویض دولت در ایران ، گویای میزان اطلاع آنها از ناتوانی ایران در دادن پاسخ مناسب ، قاطع و به موقع بوده است .
کامران ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۶
زمان بندی شروع جنگ دوم قره باغ یکی از کلیدی ترین عوامل پیروزی بود، در درجه اول بحران کرونا و مشغولیت امریکا به انتخابات داخلی و عدم فشار جهت توقف جنگ و مهار نسبی روسیه توسط ترکیه .بر خلاف نظر فدوی جنگ در مهر ماه ۹۹ در جریان بود و دولت مستقر در ایران فاصله ۹ ماهه با انتخابات داشت ! و ثانیا چرا باید در جنگی مداخله میکرد که قانونا و بر اساس حقوق بین الملل طرف محق مشخص بود ! اینجاست که یاد این جمله میافتم که واقعا پیروزی اذربایجان و ازاد سازی مناطق تحت اشغال کام خیلی ها را تلخ کرد و همانها دایما با شایعات و دروغ اطلاعات غلط در رسانه های ایران منتشر میکنند!
کامران ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۲
البته با راه اندازی کریدور جدید شمال جنوب و ایران به دریای سیاه که طی چند روز اینده توافق ان بین اذربایجان و ایران و‌ گرجستان امضا خواهد شد روابط دو کشور وارد مرحله جدیدی خواهد شد.
مسعود ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۹
خیلی بی انصافی است ! وقتی دستگاه اطلاعاتی ما وزیر و وکیل اسرائیلی را به خدمت خود می گیرد و افسانه ی اینکه در میان قوم یهود جاسوس بیگانه وجود ندارد را باطل میکند ! وووووو که "مصلحت نیست از پرده برون افتد راز" باید نویسنده استغفار کند!
حسام ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۶
به عنوان یک کارشناس فعال در حوزه افغانستان و آسیای مرکزی که با جامعه مورد اشاره هم سالها همکاری داشته، به صراحت میگویم که حضرات اهمیت خاصی برای دیدگاههای پژوهشگران و کارشناسان غیروابسته قائل نیستند. گویی مسئولان سیاسی و اطلاعاتی ایران مادرزاد کارشناس متولد شده اند و برای دیدگاههای دیگران هم ارزشی قائل نیستند.
فدوی ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۱
جناب کامران . تعصب پانترکی باعث شده حقایق جهان را هم نبینید . روسیه تو روز روشن گرجستان را اشغال کرد . کریمه را بالا کشید . تو واقعا فکر می کنی اگر از قبل با روسیه هماهنگ نشده بود و روسیه برای جنگ مضحک ۴۴ روزه برای خودش منافع نمی دید ، اجازه می داد اتحادیه عثمانی ، اسراییلی ، داعشی شکل بگیرد و ارامنه چیزی از دست بدهند . اونجایی که نوشتی مهار روسیه توسط ترکیه ، نشان می دهد که تا چه حد افکار پانترکی شما را احاطه کرده که واقعیات را نمی بینید . شما بفرمایید ترکیه قرار چجوری روسیه را مهار کند ، آنوقت بنده با افتخار نزد شما شاگردی خواهم کرد . کل ماجرا اینست . سی سال قبل یک کشور با خفت خاکش را از دست و حالا به کمک دو کشور منطقه و تایید روسیه و رضایت امریکا ، آنرا پس گرفت . از بین سه عامل بالا حتی اگر یکی از آنها هم نبود ، الان اسم اون منطقه ناگورنو بود شما هم مانند سی سال قبل یلدای ایرانی را با حسرت رویاهایت سپری می کردی . حالا از بابت لطف قدرتهای جهانی چیزی گیر برخی آمده به ناگاه یاد اتحادیه فلان و دالان فلان و فلان فلان افتاده اند . تحریمها لغو شود و اوضاع ایران مرتب ، خیلی ها باید جواب بدهند مگر آنکه اوضاع همینگونه بماند .
فدوی ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۵
در مورد کوریدور شمال جنوب هم شکلاتی است برای فریب ایران . تحت هیچ شرایطی نباید اجازه ی احداث دالان ساختگی و جعلی زنگزور داده شود . اگر این اتفاق بیافتد پای اسراییل علاوه از طریق آسمان که الان هم هست از طریق زمین نیز به قفقاز جنوبی باز می شود و برای ایران و برای همیشه می شود ، قوز بالا قور . حمایت متظاهرانه باکو و آنکارا در شورای حقوق بشر سازمان ملل از ایران ، صحبتهای ریاکارانه ی چاوش اوغلو به نفع ایران در اجلاس مربوط به افغانستان همگی هندوانه ای است زیر بغل ایران که چشمش را بر شر بزرگی به نام زنگزور ببندد . چشم بستن بر این موضوع دستکمی از بخشش احمقانه ی بحرین ندارد .
کامران ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۶
روسیه و ترکیه در نقاط مختلفی چون سوریه ، لیبی و اوکرایین و…در حال رقابت هستند و در عین حال انگشتان هر کدام زیر چکش ان یکی در بعضی موارد بعضا بده بستان و همکاری هم میکنند، ترکیه با حمایت همه جانبه از اذربایجان روسیه را تحت فشار قرار داد و تا حدودی انرا از گود خارج کرد بعلاوه خود جمهوری اذربایجان نیز طی دهه های اخیر دارای نقش قوی تری شده و این هم از نظر روسیه دور نمیماند.در جنگ اول قره باغ هم اگر خواست و‌کمک روسیه و‌ حمایت معنوی و مادی غربی ها از ارامنه نبود توانایی اشغال و سالها حفظ خاک اذربایجان را نداشتند.
علی ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۶
فدوی اصالتا از ترکهای قفقاز هست که سعی داره از هویتش فرار کنه
محمد ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۱
مخاطب ما دولت آذربایجان نیست بلکه ملت مسلمان شیعه آذربایجان هست، متاسفانه با سیاست های اشتباه اونهارو به سمت ترکیه و روسیه روندیم، بیشتر از یک میلیون مسلمان شیعه از اون منطقه به اجبار کوچ کردن به نظرتون با شنیدن این که ایران از ارمنستان حمایت میکنه چه حالی بهشون دست میده؟ تاثیر فرهنگی ایران توی قفقاز کاهش پیدا میکنه و ایران توی قفقاز که صدها سال حرف اول رو زده و حتی بعد اشغال اونجا توسط روس ها بازهم رفت و آمد و ارتباط بین دو طرف بوده و ایران اونجا تاثیرگذار بوده اثر گذاری خودش رو از دست میده. لطفا بیایید به مسایل بدون تعصب و نژادپرستی و با دید انسانی تری نگاه کنیم.
به فدوی ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۳
پانفارس گرامی قبلا فکر می کردید که چله کلمه ترکیست و فرار کردید به سمت کلمه یلدا حالا متوجه شده آید که یلدا کلمه سریانی و عربیست لازمه یادآوری کنم که شماها اصلا چنین شبی نداشتید
به فدوی ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۲۳:۴۲
فدوی جان در مورد موضوعی نظر میدهی که کمترین معلومات اولیه از ان نداری . ناگورنو در زبان روسی یعنی کوهستانی و به قره باغ کوهستانی ناگورنو قره باغ میگفتند. بنده خدا تو تا الان فکر میکردی ناگورنو عنوان ارمنی قره باغ است؟ روسها از حمله احتمالی اذربایجان از طریق نجم الدین صادقوف ریسس ستاد مشترک ارتش اذربایجان خبر داشتند اما برنامه جوری چیده شد که زمان حمله و مسیر حمله مخفیانه ماند و نجم الدین اطلاعات نادرست برای روسها فرستاد و نهایتا در هیاهوی جنگ بی سر و صدا عزلش کردند. در این جنگ مضحک به قول شما ۵۰۰۰ سرباز ارمنی و ۳۰۰۰ سرباز اذری کشته شد ۸۰ درصد تجهیزات نظامی ارمنستان نابود شد، سناریوی تخیلی شما خیلی ضعیفه و اگر دخالت و کمک روسها در سالهای اولیه جنگ قره باغ نبود هیچ وقت ارمنستان توانایی تصرف این اراضی را نداشت
ابراهیم قدیمی ۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۰۴:۰۰
من دیپلمات نبوده و نیستم ولی تصور میکنم یک سفارتخانه باید یک کابینه در حد بضاعت خود وان کشور در سفارت بایدداشته باشد۔رایزن اقتصادی ،رایزن اطلاعاتی رایزن فرهنگی ، رایزن نظامی و و و وو۔مسیر اطلاعات از سفارت به وزارت امور خارجه از وزادت امور خارجه به وزارت اطلاعات و شورای امنیت ملی وتصمیم گیری های لازم است۔امروزه راههای دریافت اطلاعات بسیار ساده تر شده است۔اینترنت وسایتها و وسایل ارتباط جمعی همه وهمه کمک کننده جمع اوری اطلاعات هستند۔
فدوی ۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۰
به پانترک. ما قرنهاست که به عدد بعد از سی و نه می گوییم چهل . ترکیه از طریق آذربایجان ، روسیه را تحت فشار گذاشته ؟! یا جعرافیا نمی دونی ، یا فشار نمی فهمی یا شمارش نمی دونی . کشور فقیر و کم جمعیت و محصور آذربایجان ، و فشار به روسیه ؟! با ۵۰۰۰ کشته ۸۰درصد تجهیزات نظامیش نابود شد . خب بنده ی خدا تو هم که داری به مضحک بودن جنگ اشاره می کنی و فرمایش من رو با لحنی دیگر بلغور کردی . و اینکه می گویی فدوی از ترکهای قفقازه و فدوی هم الان داره فارسی تایپ می کنه ، به نظرت چی رو می رسونه ؟ پانترک جان ضریب هوشیت پایینه که اگه نبود رو مهره عثمانی شرط نمی بستی . عثمانک از اواسط همین قرن میلادی در نقشه ی جغرافیایی غرب آسیا وجود نخواهد داشت . اگر سنت زیر پنجاه ساله و در ضمن سقوط لیره زودتر از موعد هم سکته ات ندهد ، آنروز را خواهی دید . یک پیام بده به لیدرت در آنکارا ببین الان باید چی بگی ؟ البته اگر بیچاره در صف نان ارزان نباشد .
خسرو ۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۴
مثلی هست که میگه ( دره خلوت تولکو بی ) حالا هر چی می نویسیم حذف میکنید ولی نظرات دشمنان همبستگی و وحدت ایران(پانفارسها و پانکردها ) را پشت سر هم ردیف می کنید -- به نظرتان انکار زبان و فرهنگ و وجود من ترک ایرانی مسلمان ،، دلیل اصلی ضعف تان نیست ؟ من در هزاران سال گذشته بوده ام و در هزاران سال بعد هم خواهم بود ، چقدر با ندیدن ترک و بلوچ و عرب و.... تصور نادرست وجود نداشتن ما را ادامه خواهید داد؟ ایران ملک مشاع همه ماست بخواهید یا نخواهید هموطن هستیم ، بی معرفتی نیست که ما را فقط به وقت جنگ و دفاع از وطن می بینید ؟ ممکن است باز حذف کنید ولی لااقل خودتان میبینید من به وجدان انسانها اعتماد دارم
عبدالرضا ۰۴ دی ۱۴۰۰ | ۲۲:۵۹
فدوی چله از چهل فارسی گرفته نشده بلکه از چیلمق ترکی به معنی سردی است کلمه چیللر انگلیسی هم از ان گرفته شده همچنین ارمنستان یعنی اینقدر قوی بود که خاک ازربایجان رو به تنهایی اشغال کنه و بعدا ازربایجان با کمک کل دنیا ارمنستان مقتدر را شکست دهد از اول ارمنستان در مقابل ازربایجان عددی نیست