پرونده هسته ای - آرشیو

گام پنجم ایران در عقب نشینی از تعهدات برجامی به چه معناست؟
در بررسی امکان دستیابی به برجام ۲ (بخش اول)

گام پنجم ایران در عقب نشینی از تعهدات برجامی به چه معناست؟

اعلان ایران در ۵ ژانویه ۲۰۲۰ مبنی بر اینکه دیگر خود را به محدودیت ها در برنامه هسته ای تعیین شده در برجام متعهد نمی داند، چشم انداز پیشروی ایران به سمت ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای تولید سلاح های هسته ای در آینده نزدیک و حملات نظامی ایالات متحده یا اسرائیل برای متوقف کردن ایران را در پی داشتند. اگرچه اطلاعیه ایران چنین سناریویی نگران کننده را در پی داشته و برجام را یک قدم به نابودی نهایی آن نزدیک تر کرده، اما دست کم در حال حاضر بروز یک بحران هسته ای در این سطح بسیار بعید است.

ادامه مطلب
همسویی اروپا عامل اصلی یکجانبه گرایی رو به تزاید آمریکا
اتحادیه اروپا وقت زیادی برای اثبات استقلال خود ندارد

همسویی اروپا عامل اصلی یکجانبه گرایی رو به تزاید آمریکا

رضا رسالت در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: آنچه مسلم است این است که به کارگیری مکانیسم ماشه نباید به منزله تیر خلاص بر پیکره برجام باشد و اروپا طی دو ماه آینده اراده واقعی خود را برای حفظ و زنده نگه داشتن برجام و پایان دادن بر یکجانبه گرایی آمریکا، بیش از پیش نمایان کند.

ادامه مطلب
احتمال خارج شدن کنترل شرایط از دست اروپا در برجام با بازیگری مخرب واشنگتن و تل‌آویو
هدف برلین، لندن و پاریس از فعال کردن سازوکار حل اختلافات کاهش تنش است

احتمال خارج شدن کنترل شرایط از دست اروپا در برجام با بازیگری مخرب واشنگتن و تل‌آویو

احمد نقیب زاده در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن اذعان به این که گام پنجم ایران در کاهش تعهدات برجامی می تواند شائبه گرایش تهران به سمت غنی سازی ۲۰ درصد را پررنگ تر کند، پیرامون هدف و برنامه غایی سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلستان به عنوان اعضای حاضر در برجام از فعال کردن ساز و کار حل اختلافات برجامی بر این باور است که اروپا سعی کرده است با فعال کردن سازوکار اختلافات برجامی از یک سو مانع از آن شود که ایران به سمت برداشتن گام هایی در خصوص غنی‌سازی ۲۰ درصد برود و از آن سو مانع از وخیم تر شدن وضعیت شود، چرا که برجام منافع سیاسی و امنیتی جدی برای اروپایی‌ها در پی داشته است. لذا اروپا سعی دارد در بستر مذاکرات سازوکار حل اختلافات برجامی در نظر گرفته شده است، مدیریت شرایط را در دست بگیرد.

ادامه مطلب
گام پنجم آخرین گام بود/ابتکارعمل‌هایی برای حفظ برجام به اروپایی‌ها پیشنهاد داده ایم
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران

گام پنجم آخرین گام بود/ابتکارعمل‌هایی برای حفظ برجام به اروپایی‌ها پیشنهاد داده ایم

موسوی به دیدار محمد جواد ظریف با جوزپ بورل، مذاکره کننده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: در این دیدار درباره برجام و وضعیت آن و چگونگی حفظ آن صحبت کردیم. علی رغم خباثت هایی که از برخی طرف های اروپایی شاهدیم اما باب مذاکره بسته نیست. ما نظرات خود را در این رابطه به طرف اروپایی گفته ایم و سیاست ها و ابتکارات عمل های تازه از درون برجام پیشنهاد داده ایم، اما مساله این است که آنها چشم به دهان امریکا دوخته اند و بابت هر چیز باید از آنها اجازه بگیرند. برای همین اراده اعمال این شرایط به طرف اروپایی باز می گردد که باید نشان دهد چقدر برای اعمال به تعهدات خود آمادگی دارد و می خواهد برجام را حفظ کند.  

ادامه مطلب
چرا کسی حاضر نیست مرگ برجام را اعلام کند؟
بازگشت به نقطه صفر!

چرا کسی حاضر نیست مرگ برجام را اعلام کند؟

صابر گل عنبری در یادداشتی می نویسد: هر چند اروپا فعال‌سازی اسنپ بک (مکانیسم ماشه) را گامی در جهت حفظ و زنده ماندن برجام اعلام کرده، اما واقعیت این است که چیزی از این توافق نمانده است که حفظ شود. برجام کلا بر دو رکن و ستون استوار بود. یکی رفع تحریم‌ها که به دنبال خروج آمریکا از آن به شکلی شدیدتر و بی‌سابقه بازگشته و دیگری تعهدات هسته‌ای ایران که در واکنش به این خروج و پیامدهای آن در پنج گام کاهش یافت و دیگر قید و بندی نمانده است که بدان پایبند باشد.

ادامه مطلب
تشدید تنش‌ها بعد از گام پنجم ایران
تهران دیگر به محدودیت‌های هسته‌ایش پایبند نیست

تشدید تنش‌ها بعد از گام پنجم ایران

ایران تاکید کرده است: «همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان ادامه خواهد داشت. چنانچه تحریم های آمریکا لغو شود و به منافع اقتصادی بر اساس توافق هسته ای دست یابیم،‌ آمادگی داریم که بار دیگر به تعهدهای خود در برجام برگردیم.»‌ به نظر می رسد که دولت ایران با نشان دادن تمایل به حفظ همکاری با آژانس انرژی اتمی درصدد است تا حد امکان از انتقاد جامعه بین المللی اجتناب کند.

ادامه مطلب
چرایی اقدام اروپا به فعال کردن سازوکار حل اختلافات برجامی در وضعیت حساس کنونی
ایران نباید بگذارد اروپا در جبهه عربستان، آمریکا و اسرائیل قرار گیرد

چرایی اقدام اروپا به فعال کردن سازوکار حل اختلافات برجامی در وضعیت حساس کنونی

علی بیگدلی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن احتمال دخالت و اعمال فشار واشنگتن، تل آویو و ریاض در سیر حل و فصل اختلافات برجامی، ذیل بند ۳۶ توافق هسته ای و سیاسی شدن پرونده هسته ای، پیرامون دلایل سه کشور اروپایی حاضر در برجام برای فعال کردن پروسه حل و فصل اختلافات در برجام، آن هم در شرایط حساس حال حاضر بر این باور است که اکنون اروپایی ها به این باور و ارزیابی رسیده اند که چون بعد از ترور سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اکراینی ایران در چندین پرونده درگیر شده است و همچنین به واسطه وقوع برخی اعتراضات مردمی طی روزها و هفته های گذشته در شرایط نابه سامان داخلی به سر می برد، می تواند فشارهای خود را برای بازگشت ایران از سیاست کاهش تعهدات برجامی با فعال کردن سازوکار حل اختلافات صورت دهد.

ادامه مطلب
اروپایی‌ها با فعال کردن سازوکار حل اختلافات برجامی فریب سیاست های واشنگتن را خورده اند
ترافیک دیپلماتیک اخیر با هدف جستجوی راهکاری برای حفظ ثبات در منطقه بود، نه میانجیگری

اروپایی‌ها با فعال کردن سازوکار حل اختلافات برجامی فریب سیاست های واشنگتن را خورده اند

محسن پاک آیین در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی با اذعان بر این که اروپا با فعال سازی مکانیسم و یا ساز و کار حل اختلافات در توافق هسته ای، ذیل بند ۳۶ برجام، دچار یک اشتباه جدی می شود و آینده ای تاریک برای مناسبات خود با ایران را رقم می زند، در خصوص ترافیک دیپلماتیک اخیر در تهران معتقد است که تحرکات اخیر دیپلماتیک منطقه ای از جمله سفر امیر قطر، نخست وزیر سوریه و وزیرامور خارجه پاکستان به ایران، موید این است که کشورهای پیرامونی ایران با احساس نگرانی از اقدامات آمریکا، در جستجوی راهکارهائی برای حفظ و تداوم ثبات، امنیت و آرامش در منطقه هستند.

ادامه مطلب
بازگشت به سیستم ماشه یا تهدید نمادین؟
اقدامی که برای فشار بیشتر بر ایران انجام شد

بازگشت به سیستم ماشه یا تهدید نمادین؟

جلال خوشچهره در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: اقدام اروپائیان اگرچه می‌تواند نمادین تلقی شود ولی هدف از آن اعمال تهدید و هشدار جدی به ایران برای بازگشت از تصمیمی است که پانزدهم آبان‌ماه گذشته اعلام کرد. ایران پیش از این به چهار عضو باقی مانده در برجام هشدار داده بود؛ اگر به تعهداتشان در جبران خسارت‌های این کشور در پی خروج امریکا از توافق هسته‌ای عمل نکنند، گام پنجم و نهایی را در کاهش تعهدات هسته‌ای خود برخواهد داشت. گام‌های اعتراضی ایران مربوط به بی‌عملی گروه ۱+۴ و درک این کشور از ماهیت رفتار اروپائیان در حفظ وضعیت ثابت میان تنش‌های ایران و امریکاست.

ادامه مطلب
اروپا به جای عمل به تعهدات گستاخی می‌کند
اعتراض ایران به انفعال

اروپا به جای عمل به تعهدات گستاخی می‌کند

جلال خوشچهره در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: تروئیکای اروپایی می‌تواند مواضع متبوع خود را بیان کند اگر به همین اندازه درقبال خواست شکیبایی ایران مسئولیت پذیر باشد. گام پنجم ایران در کاهش تعهدات برجامی خود، پاسخ طبیعی و اعتراضی به اقدام‌های آتش افروزانه دولت امریکا و انفعال فراموش نشدنی اروپائیانی است که رفته رفته با سیاست‌های امریکا هم‌سو شده و از ایران یکجانبه مطالبه می‌کنند.

ادامه مطلب