پرونده هسته ای - آرشیو

غرب به کدام سو می‌رود: تحریم یا تعامل

هر چه از مذاکرات استانبول مى‌گذرد، شکاف ميان اعضاى گروه 1+5 درباره نحوه برخورد با مسئله هسته‌اى ايران بيش از قبل نمایان می‌شود. گروه 1+5 که در صدد بود اختلافات ميان اعضا را با تعيين کاترين اشتون به عنوان نماينده مذاکره کننده اين گروه با ايران بپوشاند، نتوانسته است وحدت خود را بعد از مذاکرات استانبول حفظ کند.

ادامه مطلب
ایران را فراموش نکنید!

ایران را فراموش نکنید!

دولت ایران در زمره کشورهایی بود که بیشترین منفعت را از ناآرامی‌ها در مصر از آن خود کرد. آنچه در تونس و به تبع آن در مصر رخ داد در حقیقت نگاه عمومی ‌از پرونده هسته‌ای ایران را منحرف کرد. تهران پس از نشست ژنو و استانبول همچنان از پاسخ دادن به مطالبه‌های غرب سر باز زد.

ادامه مطلب

نباید روی اختلافات روسیه و غرب حساب کرد

سفر لاوروف به انگلستان گرچه با هدف عادى سازى روابط فى مابين انجام گرفته، اما اين هدف مانع از آن نشده که مسائل اختلافى از جمله بالابردن فشار‌ها بر ايران براى توقف برنامه هسته‌اى مورد توجه قرار نگيرد. گفت و گوی ديپلماسى ايرانى با دکتر جهانگير کرمى، استاد دانشگاه و متخصص مسائل روسيه.

ادامه مطلب

حساسیت غرب به حضور ایران در آمریکای لاتین

این مقام آمریکایی ادعا کرد که کاراکاس به تهران در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند. این کمک‌ها شامل کمک به دستیابی ایران به اورانیوم خام است. بر همین اساس تهران نیز به کاراکاس برای رسیدن به تکنولوژی هسته‌ای کمک‌هایی کرده است.

ادامه مطلب

ایران و پرونده هسته‌ای که هنوز مفتوح است

بحث پرونده هسته‌ای ایران باز هم داغ شد. در فضایی که التهاب و تنش در خاورمیانه در خصوص خیزش‌های مردمی بسیار داغ است، ایران باز هم در صدر اخبار قرار گرفته است. حضور عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه در ایران در رسانه‌های بین المللی جنجال بسیاری به راه انداخت.

ادامه مطلب

آيا ايران در حال بررسى پيشنهاد تبادل سوخت است؟

بعد از نشست استانبول زمزمه‌هايى از پيشنهادات جديد اتحاديه اروپا براى تبادل سوخت به ايران به گوش مى‌رسيد که با گذشت زمان تبديل به صداهايى شد که اکنون همگان مى‌توانند به روشنى آن را بشنوند. سخنان اخير کاترين اشتون و هم‌چنين واکنش مهمانپرست به اين سخنان مى‌تواند نمودى از اين صدا باشد.

ادامه مطلب

تهديد خزنده در پى تحولات منطقه

ادعاهاى تازه غرب درباره روند برنامه هاى هسته اى ايران نشانه هايى دربردارد که اگر آنها را در امتداد تحولاتى ديگر مورد ارزيابى قرار دهيم، به نتيجه اى سوال برانگيز مى رسيم.

ادامه مطلب

خلف وعده بى‌پايان روس‌ها قابل پيش بينى است

اخيرا روسيه تحرکاتى را آغاز کرده است که به نظر مى‌رسد به نوعى مقدمه چينى اين کشور براى تعويق چندباره بهره بردارى از نيروگاه بوشهر است. ديپلماسى ايرانى اين مسئله را در گفت‌وگو با دکتر الهه کولايى، استاد دانشگاه و تحليل‌گر مسائل روسيه بررسى کرده است.

ادامه مطلب

ویروسی که معادلات غرب را مختل کرد

وقایع اخیر لبنان و قریب الوقوع بودن اعلام رای دادگاه ترور رفیق حریری و حاصلخیزی لبنان برای ورود به دور تازه ای از تنش‌های داخلی، بخشی از سایه‌های سنگین نشست استانبول را از سر ایران برداشته و مجالی برای برقراری دیالوگ باقی گذاشته است.

ادامه مطلب