پرونده هسته ای - آرشیو

در شریط کنونی بهترین گزینه برای دولت بایدن بازگشت به برجام است
حتی در صورت جار و جنجال های جمهوریخواهان تندرو

در شریط کنونی بهترین گزینه برای دولت بایدن بازگشت به برجام است

اکنون دولت بایدن با گزینه دشواری روبه روست؛ اگر به برجام بازگردد – با حمایت کشورهایی که در پیشبرد گفت وگوها مشارکت داشته‌‌اند – بدیهی است که باید تحریم‌های یکجانبه اعمال شده توسط دولت ترامپ را لغو کند. این بدون شک انتقاد شدید جناح راست را به همراه خواهد داشت. اما عدم بازگرداندن برجام ریسک بدتری را به همراه دارد: مسابقه‌ای که در آن عربستان سعودی، ترکیه و شاید سایر کشورهای منطقه، سلاح‌های هسته‌ای خریداری یا تولید کنند.

ادامه مطلب
پیش نویس ۲۰ صفحه ای، توافق موقت یا گامی برای احیای برجام
در وین چه می گذرد؟

پیش نویس ۲۰ صفحه ای، توافق موقت یا گامی برای احیای برجام

عبدالرضا فرجی راد در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی تشریح کرد که پیش نویس مورد ادعای رویترز می تواند یک مسیر برای اجرای گام به گام تعهد طرفین با محوریت ایران و آمریکا باشد که در نهایت توافق اصلی یعنی بر جام احیا شود. یعنی این پیش نویس حاوی چند گام و یا یک مرحله اولیه برای احیای برجام است. پس این سند ۲۰ صفحه ای به معنای توافق موقت نیست، بلکه گام های مقدماتی برای احیای برجام است.

ادامه مطلب
‌بازی هوشمندانه پوتین در بحران اوکراین
سخت می توان ارتباطی میان پرونده اوکراین با مذاکرات وین پیدا کرد

‌بازی هوشمندانه پوتین در بحران اوکراین

جاوید قربان اوغلی در یادداشتی می نویسد: «وادیم پریستایکو» سفیر اوکراین در مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی تأکید کرده که در صورت جلوگیری از وقوع جنگ با روسیه کی‌یف ممکن است موافقت کند که به‌هیچ‌وجه به ناتو نخواهد پیوست. معاون وزیر دفاع انگلیس گفته اگر اوکراین تصمیم بگیرد از درخواست برای عضویت در ناتو انصراف دهد، لندن استقبال خواهد کرد.

ادامه مطلب
رهبر انقلاب: در برجام ایراداتی را گفتم رعایت نشد، مشکلاتی که می بینید به وجود آمد
به مناسبت قیام ۲۹ بهمن تبریز و در سخنانی با مردم آذربایجان شرقی

رهبر انقلاب: در برجام ایراداتی را گفتم رعایت نشد، مشکلاتی که می بینید به وجود آمد

مقام معظم رهبری فرمودند: در قضایای برجام در سال ۹۴ و ۹۵ ایرادی که بنده میگرفتم این بود که یک نکاتی باید در برجام رعایت می شد که مشکلات بعدی پیش نیاید. اعتراض من عمدتا به این بود. من میگفتم این نکات را باید در نظر بگیریم. در تذکرات هم آن را مکرر گفتم. خب بعضی از اینها در نظر گرفته نشد، مورد توجه قرار نگرفت این مشکلات بعدی پیش آمد که خب همه مشاهده میکنند. بنابراین نگاه به آینده مهم است.

ادامه مطلب
راهبرد جدید ایران در مقابله با پیشنهادهای غرب
مذاکرات وین و سه نشانه توافق

راهبرد جدید ایران در مقابله با پیشنهادهای غرب

در مسیر رسیدن به هر گونه توافقی میان ایران و آمریکا باید از سه علامت و نشانه گذر کرد: نخست ارائه پیشنهادی قابل قبول به ایران درباره لغو تحریم‌ها. دوم پذیرش پیوستن آمریکا به مذاکرات از سوی ایران و سوم توافق درباره شروط بازگرداندن اختیارات کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تاسیسات و فعالیت‌های هسته ای ایران است. پیش از محقق شدن این سه امر صحبت از نزدیک بودن رسیدن به توافق یا اینکه وقت در حال تمام شدن است؛ نوعی ساده‌لوحی دیپلماتیک است.

ادامه مطلب
اسرائیل بعد از میانجی‌گری در بحران اوکراین به وین آمده است
احیای نصف و نیمه برجام، مطلوب روسیه

اسرائیل بعد از میانجی‌گری در بحران اوکراین به وین آمده است

صابر گلعنبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از بین سطور برخی گزارش‌های امنیتی رسانه‌های اسرائیلی پیدا بود که تل‌آویو در پشت پرده در حال میانجیگری میان مسکو و پایتخت‌های غربی برای کاهش تنش است. البته قبل از این که بحران به این شکل بالا بگیرد، نفتالی بنت پیشنهاد نشست سران روسیه و اوکراین را مطرح کرده بود. اسرائیل که روابط راهبردی با دو طرف بحران یعنی آمریکا و اروپا و روسیه دارد، تمایل به وقوع تنشی بزرگ میان آنها ندارد. وقوع یک جنگ در این منطقه و "تنش تاریخی" دیگری میان غرب و روسیه علی رغم پاره‌ای منافع اقتصادی مثل صادرات گاز به اروپا، اما تل آویو را در موقعیت بسیار دشواری قرار می‌دهد و دود این تنش می‌تواند آن را در منطقه پرآشوب خاورمیانه و در سایه حضور فزاینده روسیه به ویژه در سوریه اذیت کند. این مساله از آن جهت حائز اهمیت است که اخیرا مسکو با به پرواز درآوردن جنگنده‌های خود بر فراز جولان اشغالی به نوعی تلاش کرد که اسرائیل را برای تکاپو انداختن بیشتر لابی‌های خود در آمریکا و اروپا فشار آورد که ظاهرا در نتیجه همین میانجیگری‌ها و مذاکرات فشرده روسیه و طرف‌های آمریکایی و اروپایی بحران "تا حدودی" در حال فروکش کردن است. 

ادامه مطلب
ترمز مذاکرات کجاست؟
لغو تحریم های دوره ترامپ و تضمین عدم خروج مجدد، مهمترین خواسته ایران

ترمز مذاکرات کجاست؟

مایکل مورل، کارشناس امور امنیتی و روابط بین الملل که از واشنگتن دیدن می کند گفت دستیابی به توافق درباره لغو تحریم ها و بازگشت ایران به رعایت محدودیت های مندرج در توافق هسته ای، عمده ترین مشکلی است که با آن روبه رو هستیم.

ادامه مطلب
جمهوری خواهان آمریکا، تهدیدی برای توافق با ایران
راه های که پیش روی تهران است

جمهوری خواهان آمریکا، تهدیدی برای توافق با ایران

قطعا کشمکش های داخلی در آمریکا ارتباطی با ایران ندارد ولی آنچه در واشنگتن می گذرد حاوی این پیام برای ایران است که چالش خروج مجدد آمریکا از توافق، همچنان پابرجا است. به این ترتیب ممکن است ایران به فشار بر دولت بایدن برای تضمین خارج نشدن مجدد آمریکا از برجام ادامه دهد یا این که خواستار منفک شدن تحریم های اقتصادی از برنامه هسته ای خود دشود یا این که به تقویت توانایی های هسته ای خود به طور محرمانه ادامه دهد تا اگر رئیس جمهور بعدی آمریکا از  برجام خارج شد، اهرم های فشاری برای مقابله با واشنگتن در اختیار داشته باشد.

ادامه مطلب
در اوج بحران اوکراین، امریکا می خواهد مذاکرات وین را به نتیجه برساند
در عین ناتوانی کشورهای عربی منطقه و بی عملی متحدان آنها

در اوج بحران اوکراین، امریکا می خواهد مذاکرات وین را به نتیجه برساند

امریکا با این ناامیدی در قبال قطر، به سمت بازی با برگهای برنده امنیت و ثبات در منطقه حرکت کرده است، و هرگز بهتر از نظام ایران پیدا نخواهد کرد، به ویژه که مذاکرات توافق هسته ای ادامه دارد و ایران و کشورهای عربی خلیج (فارس) درباره آن اختلاف دارند. آمریکا برگ های بازی خود را در میان همپیمانان اساسی خود به ویژه عربستان سعودی توزیع کرده است و سبب شده تا کشورهای خلیج (فارس) در موضع دشواری قرار بگیرند.

ادامه مطلب