پرونده هسته ای - آرشیو

چشم‌انداز گفتگوهای هسته‌ای ایران
چالش‌ها و امیدهای احیای برجام

چشم‌انداز گفتگوهای هسته‌ای ایران جدید

چارچوب اصلی برای گفت‌وگوها - که شامل ایران، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان می‌شد - دیگر برای دستیابی به یک راه‌حل در زمان معقول مفید نیست. اکنون تهران ترجیح می دهد مستقیما با واشنگتن گفتگو کند.

ادامه مطلب
محک دیپلماسی در نیویورک
نگاهی به مواضع سیاست خارجی دولت چهاردهم در مقر سازمان ملل

محک دیپلماسی در نیویورک جدید

با وجود آنکه اولین سفر سیاست خارجی دولت چهاردهم با حضور مسعود پزشکیان در عراق رقم خورد، اما بدون شک مهم‌ترین آزمون و محک تیم دیپلماتیک دولت جدید در نیویورک و مقر سازمان ملل خواهد بود. گرد هم آمدن دوباره سه چهره محوری برجام، یعنی محمدجواد ظریف، سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی در معیت مسعود پزشکیان که تیم مذاکرات هسته‌ای دولت‌های یازدهم و دوازدهم را تشکیل می‌دادند، اکنون نگاه‌ها به نیویورک دوخته شده است تا کلید مذاکرات با غرب زده شود.

ادامه مطلب
آیا کسی در غرب به ایران برای احیای برجام پاسخ مثبت می‌دهد؟
فراهم شدن یک فرصت کمیاب در سیاست خارجی آمریکا

آیا کسی در غرب به ایران برای احیای برجام پاسخ مثبت می‌دهد؟

تا کنون، هیچ‌یک از نامزدهای اصلی دو حزب اعلام نکرده‌اند که دیپلماسی با ایران سال آینده اولویت خواهد داشت اما فرصتی وجود دارد که دولت تازه می‌تواند از آن استفاده کند. ایران آماده شکل دادن به یک توافق است اما آیا در غرب کسی این پاسخ مثبت را خواهد پذیرفت؟

ادامه مطلب
چالش های تازه بر سر راه تلاش‌ ایران برای تعامل دوباره با غرب
امریکایی‌ها منتظر پیام سطوح عالی هستند

چالش های تازه بر سر راه تلاش‌ ایران برای تعامل دوباره با غرب

دیپلمات‌ها می‌گویند که تحریم‌های آمریکا به دلیل معامله موشکی ایران با روسیه، احتمالاً تلاش‌های رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان برای بیرون آوردن کشور از انزوا را متوقف نخواهد کرد.

ادامه مطلب