پرونده هسته ای - آرشیو

طوفان ظریف در تلویزیون: بایدن قرار بود به برجام برگردد؛ نگذارید بگوییم در آن شش ماه تلخ چه گذشت+فیلم
بایدن وقتی آمد پیچ را شل کرد و باعث شد اقایان نفت بفروشند؛ بگذارید ترامپ بیاید تا ببینید

طوفان ظریف در تلویزیون: بایدن قرار بود به برجام برگردد؛ نگذارید بگوییم در آن شش ماه تلخ چه گذشت+فیلم

ظریف افزود: حضرت حجت‌الاسلام خاتمی ذیل نظرات رهبری، برای ایران افتخار آفرید؛ معجزه هزاره سوم هم فکر می‌کرد تحت نظرات رهبری عمل می‌کند، به همراه دبیر شورای عالی امنیت ملی‌اش که الان هم نامزد انتخابات شده، جز تحریم نیاوردند. دولت روحانی هم توانست کشور را سربلند کند. اگر برجام بد بود چرا آمریکا با استفاده از برجام خارج نشد. مگر ترامپ از آب و هوا و قرارداد موشک‌های میان برد خارج نشد؛ شوروی سابق هم بر مذاکره کرده بودند؟

ادامه مطلب
پاسخ کنترل‌شده
افزایش غنی‌سازی اورانیوم و نصب سانتریفیوژ‌های جدید در ایران

پاسخ کنترل‌شده

پنجشنبه هفته گذشته بود که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی برای اعضای شورای حکام، مدعی تصمیم ایران برای افزایش ظرفیت تولید اورانیوم غنی‌شده در دو سایت نطنز و فردو شد. به نوشته ایرنا و به نقل از رویترز، در گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که «ایران به سرعت دو آبشار یا خوشه دیگر از سانتریفیوژ‌های غنی‌سازی اورانیوم را در سایت فردو نصب کرده و کار روی نصب آبشار‌های بیشتر در سایر سایت‌های غنی‌سازی را آغاز کرده است».

ادامه مطلب
غرب فقط ۱۵ ماه برای توافق با تهران وقت دارد
ایران در آستانه ژاپن یا کره شمالی شدن در برنامه هسته‌ای

غرب فقط ۱۵ ماه برای توافق با تهران وقت دارد

سید حسین موسویان در یادداشتی می نویسد: ایالات متحده و اتحادیه اروپا یک پنجره ۱۵ ماهه برای انتخاب بین دو گزینه دارند:  الف) ایران به یک کشور دارای سلاح هسته‌ای مانند کره شمالی تبدیل شود، یا ب) ایران به عنوان یک کشور در آستانه هسته‌ای مانند ژاپن باقی بماند.

ادامه مطلب
آغاز دوره فرابرجام؟
قطعنامه آژانس و ورود به مرحله گذار

آغاز دوره فرابرجام؟

صابر گلعنبری در یادداشتی می نویسد: در مورد محتوا و ادبیات قطعنامه سوم شورای حکام پس از تصویب برجام می‌توان آن را تندتر از دو مورد قبلی دانست. در کنار آن، قطعنامه جدید بیشتر بر مسائل پادمانی و متهم کردن ایران به نقض موافقت‌نامه پادمان متمرکز است و گزارش جامعی هم که قطعنامه خواستار تهیه آن شده، در این زمینه است. خطر قطعنامه هم اینجاست؛ به این معنا که از نظر طرف مقابل دیگر مساله کاهش تعهدات "داوطلبانه" برجامی ایران مهم و مطرح نیست؛ بلکه "نقض" موافقت‌نامه الزام آور پادمانی را برجسته می‌کند.

ادامه مطلب
یک گام تا بازگشت قطع‌نامه‌های شورای امنیت؟!
بررسی اهداف تروئیکای اروپایی از صدور قطع‌نامه علیه ایران در نشست فصلی شورای حکام

یک گام تا بازگشت قطع‌نامه‌های شورای امنیت؟!

پس از ردوبدل‌شدن بیانیه‌های پی‌در‌پی تروئیکای اروپایی عضو برجام و آمریکایی‌ها و همچنین بیانیه مشترک تهران، مسکو و پکن درباره پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران، در نهایت‌ بعدازظهر چهارشنبه هفته گذشته‌ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطع‌نامه‌ای را به تصویب رساند که از تهران می‌خواهد همکاری با این نهاد بین‌المللی را افزایش دهد. به گزارش شرق و با وجود آنکه روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی خبر داد که دولت آمریکا از بیم واکنش تهران از تروئیکای اروپا خواسته بود تا لحن قطع‌نامه را تعدیل کنند، اما نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در واکنش به تصویب قطع‌نامه مذکور علیه ایران در شورای حکام، به المانیتور گفت: ‌«تصمیم کشور‌های غربی، هم عجولانه و هم غیرعاقلانه بود و بی‌شک بر روند تعامل دیپلماتیک و همکاری‌های سازنده تأثیر مخربی می‌گذارد».

ادامه مطلب
جدال روایت ها
نگاهی به صدور قطع نامه و بیانیه‌های متوالی در نشست فصلی شورای حکام

جدال روایت ها

در کنار اهمیت صدور قطع‌نامه تروئیکای اروپایی عضو برجام در تقابل با تهران، از بعدازظهر سه‌شنبه و نیز دیروز چهارشنبه‌ شاهد انتشار بیانیه‌های متعددی از جانب اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی و آمریکا بودیم. در مقابل ایران، روسیه و چین هم دست به صدور یک بیانیه مشترک زدند. اینها علاوه بر جوابیه روز سه‌شنبه تهران به ادعاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز دو گزارش رافائل گروسی است. لذا در مجموع و جدای از تلاش‌ها برای صدور قطع‌نامه، نوعی جنگ روایت درخصوص پرونده هسته‌ای ایران شکل گرفته است و هر طرف سعی دارد از منظر خود قرائتی مطابق با منافع و اهدافش از فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه دهد. هرچند به نظر می‌آید کشورهای غربی سعی کردند با بیانیه‌های پی‌درپی خود زمینه لازم و همچنین توجیهی برای صدور قطع‌نامه علیه پرونده هسته‌ای ایران فراهم کنند، اما در این بین نگرانی درخصوص تبعات این اقدام بر روند مذاکرات جاری و نیز همکاری‌های ایران و آژانس به دلیل ترس از واکنش ایران باعث شده است که شورای حکام در یک فضای متشتت قرار بگیرد.

ادامه مطلب
امریکا در آخر علیه ایران به اروپا می پیوندد
در صدور قطعنامه در آژانس

امریکا در آخر علیه ایران به اروپا می پیوندد

لورا روزن می نویسد: یک دیپلمات اروپایی گفت که فکر می کند قطعنامه محکومیت ایران، با حدود ۱۸ تا ۲۰ رای به تصویب برسد، یعنی کمتر از ۲۶ رایی که در نوامبر ۲۰۲۲ به قطعنامه شورای حکام علیه ایران داده شد.

ادامه مطلب
تنش به وقت وین
تلاش تروئیکای اروپایی عضو برجام برای صدور قطع‌نامه ضدایرانی در نشست فصلی شورای حکام

تنش به وقت وین

در حالی که تهران این روزها درگیر فضای انتخاباتی است و تقریبا تمام تمرکز و انرژی خود را روی تعیین تکلیف مستأجر جدید پاستور گذاشته، در وین، سرفصل جدیدی از تنش با ایران در حال رقم‌خوردن است. «شرق» بیش از یک ماه پیش و مشخصا در گزارش دوم اردیبهشت ماه خود با عنوان «احیای برجام در میانه بحران» نسبت به احتمال صدور قطع‌نامه در نشست فصلی خرداد ماه شورای حکام هشدار داده بود. پیرو این نکته و در سایه روند تحولات یک هفته اخیر، نشست سه‌روزه شورای حکام آژانس که ساعت ۱۰:۳۰ روز دوشنبه ۳ ژوئن (۱۴ خرداد)، به وقت وین آغاز ‌شد و تا ۷ ژوئن (۱۸ خرداد) ادامه خواهد داشت برای تهران بیش از ادوار گذشته اهمیت و حساسیت پیدا کرده است. چراکه احتمال بالایی برای صدور قطع‌نامه علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسط تروئیکای اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلستان) وجود دارد.

ادامه مطلب
پیچ سخت خرداد
انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه نشست فصلی شورای حکام

پیچ سخت خرداد

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است از دوشنبه آینده، سوم ژوئن (۱۴ خرداد) آغاز شود و تا هفتم ژوئن (۱۸ خرداد) ادامه یابد. طبق روال همیشگی هم شاهد انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودیم که با توجه به لحن و محتوای آن، بسیاری از ناظران معتقدند نشست فصلی پیش‌رو در شورای حکام، فضایی کاملا متفاوت‌ دارد؛ از آن جهت که احتمالی برای اتخاذ سیاست‌های ضدایرانی تا مرز صدور قطع‌نامه متصور هستند. به‌خصوص آنکه اخباری هم دال بر تلاش تروئیکای اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلستان) برای این امر (صدور قطع‌نامه) منتشر شده است. از آخرین باری که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ۳۵ عضو، قطع‌نامه‌ای را علیه ایران تصویب کرد، ۱۸ ماه می‌گذرد؛ در آن قطع‌نامه ادعا شده بود ایران باید با تحقیقات آژانس درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده همکاری فوری داشته باشد.

ادامه مطلب
شمخانی در دو قاب
تضاد روایت ها درباره علی شمخانی

شمخانی در دو قاب

در حالی برخی رسانه‌ها مانند روزنامه فرهیختگان خبر داده که علی شمخانی، دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی، خود را برای حضور در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کند که این روزها شاهد دو برداشت متفاوت از او هستیم. از یک سو طبق برخی اخبار، علی شمخانی مسئولیت مذاکرات هسته‌ای را بر‌عهده گرفته است و در سوی دیگر از او به‌عنوان چهره‌ای یاد می‌شود که در سال‌های پایانی دولت حسن روحانی از جدی‌ترین موانع احیای برجام بود. حال سؤال اینجاست که اگر این ادعا نزدیک به واقعیت باشد، چگونه علی شمخانی می‌تواند مسئولیت مذاکراتی را بر‌عهده بگیرد که هدف غایی آن، احیای برجام است؟ اساسا این تضاد چگونه توجیه‌پذیر است؟

ادامه مطلب