ایران و پرونده هسته‌ای که هنوز مفتوح است

۲۷ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۰۳۵۹ پرونده هسته ای
بحث پرونده هسته‌ای ایران باز هم داغ شد. در فضایی که التهاب و تنش در خاورمیانه در خصوص خیزش‌های مردمی بسیار داغ است، ایران باز هم در صدر اخبار قرار گرفته است. حضور عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه در ایران در رسانه‌های بین المللی جنجال بسیاری به راه انداخت.
ایران و پرونده هسته‌ای که هنوز مفتوح است

ديپلماسى ايرانى: بحث پرونده هسته‌ای ایران باز هم داغ شد. در فضایی که التهاب و تنش در خاورمیانه در خصوص خیزش‌های مردمی بسیار داغ است، ایران باز هم در صدر اخبار قرار گرفته است. حضور عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه در ایران در رسانه‌های بین المللی جنجال بسیاری به راه انداخت. آخرین نشست میان ایران و اروپا در استانبول برگزار شد. نشستی که حرف و حدیث‌ها در خصوص آن هنوز ادامه دارد.

غربی‌ها همچنان داعیه‌دار سهل انگاری ایران در این نشست هستند و این در حالی است که ایران از ابتدای این نشست‌ها تاکید کرده بود که به دنبال بحث در خصوص حق مسلم خود برای برخورداری از فناوری هسته‌ای نیست. خبرگزاری دولتی آناتولی به نقل از احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه می‌نویسد: دور بعدی نشست هسته‌ای ایران هم در استانبول برگزار خواهد شد.

داود اوغلو در این گفتگو تاکید می‌کند که علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه و سعید جلیلی مذاکره کننده هسته‌ای ایران در حال تعیین تاریخی هستند برای ادامه مذاکرات میان گروه پنج به اضافه یک. کشورهای چین، فرانسه، روسیه، ایالات متحده، بریتانیا و آلمان از اعضای این گروه هستند. داوداوغلو این موضوع را مطرح کرده اما در خصوص زمان و کیفیت آن صحبتی به میان نمی‌آورد.

بیست و دومین روز از ماه ژانویه بود که نشست استانبول میان تهران و گروه پنج به اضافه یک بدون اندک ثمری به پایان رسید. شورای امنیت سازمان ملل نیز در ماه ژوئن تحریم‌هایی را علیه ایران تصویب کرد. تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها از آن با عنوان چماق یاد می‌کنند و از مذاکرات با تهران به عنوان هویج یا همان عامل تشویقی.

ایران سال‌هاست تاکید دارد که برنامه هسته‌ای این کشور صلح آمیز است. غرب نیز همچنان پای خود را در یک کفش کرده و اصرار دارد که تهران به دنبال تسلیحات هسته‌ای است. کاترین آشتون که در استانبول و ژنو ریاست هیات اروپایی را عهده‌دار بود همواره نسبت به پیش شرط‌های ایران برای ادامه مذاکرات ابراز ناراحتی کرده است. لغو تمامی تحریم‌ها اصلی‌ترین شرط ایران برای ادامه مذاکرات است. آشتون با توسل به زیانی تهدید گونه تاکید کرد که اگر بن‌بست در مذاکرات ادامه پیدا کند، بی‌شک اروپا راهکار جدیدی برای عبور از این بحران پیدا خواهد کرد.

حضور رئیس جمهوری ترکیه و هیات همراه که 100 تاجر و چهره اقتصادی را شامل می‌شد در حقیقت نشان دهنده میل ترک‌ها برای ادامه میانجی‌گری در پرونده هسته‌ای ایران است.

انگلیسی‌ها دست به کار شدند

بریتانیا باز هم نقش دایه مهربان‌تر از مادر را بازی کرد. در شرایطی که خاورمیانه در التهاب آمریکا ستیزی و مقابله با دولت‌های عربی حامی واشنگتن می‌سوزد، وزیر امور خارجه بریتانیا وارد بازی هسته‌ای ایران شده و تاکید دارد که بر حجم فشارها بر ایران افزوده خواهد شد. ویلیام هیگ در این خصوص می‌گوید: در شرایطی که تهران همچنان از ادامه مذاکراتی که آخرین دور آن در استانبول برگزار شد، حذر کند ما به فکر راه چاره دیگری خواهیم افتاد. ما برای وادار کردن ایران به پاسخ دادن به مطالبه‌های بین المللی و افزایش فشار بر این کشور با همتاهای اروپایی خود بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.

زمانی که ویلیام هیگ از افزایش فشارها سخن می‌گوید در حقیقت منظور وی تشدید تحریم‌ها است. ایران تاکنون چهار دور از تحریم‌های بین المللی را من باب برنامه هسته‌ای خود تجربه کرده است.

ایران واجب‌تر از صلح خاورمیانه!

کاترین آشتون که این روزها در منطقه خاورمیانه مشغول تور سیاسی خود است در دیدار با آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل هم در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به کرات سخن گفت. البته این بار هم آقای لیبرمن بر طبل مخالفت با تهران و برنامه هسته‌ای این کشور کوبید.

لیبرمن با تهدید خواندن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد که غرب باید پیش از رسیدگی به بحث صلح خاورمیانه فکری برای برنامه هسته‌ای در حال پیشرفت ایران کند. وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه متذکر شد که پرونده هسته‌ای ایران بر تمامی معادلات منطقه سایه انداخته است. لیبرمن که همواره شعار حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را سر داده این بار هم تاکید کرد که اگر برنامه هسته‌ای ایرن حل و فصل شود، بی‌شک اسرائیل تمایل بیشتری بر نشستن بر پای میز مذاکره خواهد داشت. محور سفر آشتون به منطقه بحث در خصوص مذاکرات صلح بود که به سنت همیشه اسرائیلی‌ها، ایران را بهانه آن قرار دادند.

ایران، استاکس نت را شکست داد

روزنامه اسرائیلی ‌هاآرتص در تازه‌ترین مطلب خود در باب پرونده هسته‌ای ایران تاکید می‌کند که نتیجه تحقیقات آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نشان داد که ایران در نطنز از شوک ویروس کامپیوتری استاکس‌نت موفقیت آمیز خارج شده است. بر اساس گزارشی که در این روزنامه منتشر شده، ایران سرانجام پس از چندین ماه سر و کله زدن با ویروس اینترنتی استاکس‌نت موفق به مهار آن حداقل در نیروگاه نطنز شده است. واشنگتن پست در این خصوص می‌نویسد: ایران سرانجام از اوضاع شکننده هسته‌ای که در آن قرار داشت به اوضاع تثبیت شده‌ای رسید که در آن می‌تواند مانند گذشته به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد. بر اساس این گزارش کارشناسان مسائل هسته‌ای، ده درصد از سانتریفیوژهای مستقر در نظنر را جابه‌جا کرده و به جای آن تجهیزات جدید را مستقر کردند. استاکس‌نت در فاصله سال‌های 2009 تا 2010 به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کرد و در نتیجه آن بسیاری از سانتریفوژهای ایران از دور خارج شدند. بسیاری از سرویس‌های اطلاعاتی ادعا می‌کنند که استاکس‌نت در حقیقت کار اسرائیلی‌ها بوده است. یک مقام آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در گفتگو با واشنگتن پست گفت: ایرانی‌ها با سرعت تحسین برانگیزی موفق به مهار فعالیت‌های استاکس‌نت شدند.

قریب به دو ماه پیش بود که سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل ادعا کردند برنامه هسته‌ای ایران به دلیل حمله استاکس‌نت متوقف شده است. بر اساس این گزارش ایران تا سال 2015 میلادی نمی‌تواند به تجهیزات نظامی هسته‌ای دست پیدا کند.


نظر شما :