خاورمیانه - آرشیو

سخنرانی جنجالی نماینده ارشد حزب عدالت و توسعه ترکیه در مسجد «گرگ های خاکستری»
تحریک مردمی با هدف کسب رای

سخنرانی جنجالی نماینده ارشد حزب عدالت و توسعه ترکیه در مسجد «گرگ های خاکستری»

ماچیت کاراحمت اوغلو، عضو پارلمان و نایب رئیس گروه پارلمانی آلمان – ترکیه در انتقاد از این رویداد گفت: «ما با لحن ملی‌گرایانه، تهاجمی و حفظ تصاویر دشمن از گذشته آشنا هستیم. این یک ابزار شناخته شده در مبارزات انتخاباتی است. بنابراین اظهار چنین سخنانی تعجب آور نیست، به ویژه در جایی بیان شده که در حیطه نفوذ گرگ های خاکستری است.» 

ادامه مطلب
سوریه و ترکیه در مسیری جدید
آنکارا مسیر گذشته را اصلاح می کند

سوریه و ترکیه در مسیری جدید

در طول سال گذشته به نظر رسید که آنکارا پس از این که متوجه شد سیاست‌هایش به انزوای سیاسی و بحران‌های اقتصادی منجر شده است تلاش کرد از طریق بازگشت به سیاست «به صفر رساندن مشکلات» رفتار خود را در منطقه اصلاح کند.

ادامه مطلب
درنگی در روابط جدید شیوخ خلیج فارس با شرق و اتخاذ مواضع ضد ایرانی
چرا چین و کره چنین می‌کنند؟

درنگی در روابط جدید شیوخ خلیج فارس با شرق و اتخاذ مواضع ضد ایرانی

سید محمد عیسی‌نژاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تجربه مشارکت و روابط نظامی و اقتصادی پکن و ریاض و در قیاسی کوچک‌تر سئول و ابوظبی تاکنون موفق‌تر از حد گمانه‌زنی‌های اولیه بوده است و انتظار می‌رود با منتفی شدن امکان خرید جنگنده‌های اف-۳۵ برای اعراب خلیج فارس و پیشروی سریع روند تولید جنگنده بومی و نسل پنجمی ترکیه و نیز جدی‌تر شدن تجهیز ایران به اسکادرانی از جنگنده‌های نسل ++۴ روسی سوخو-۳۵ و البته حجم بالای خریدها و تولیدات تسلیحاتی رژیم صهیونیستی (از جمله نسلی ارتقا یافته از جنگنده‌های اف-۱۵ و فشار برای دریافت بمب‌های سنگرشکن یا بانکر باستر – که تاکنون ایالات‌متحده منحصرا به کره جنوبی اعطا کرده تا در برابر خطر هسته‌ای پیونگ‌یانگ ایمن باشد – و بمب‌افکن‌های استراتژیک و قادر به حمل سنگرشکن‌ها چون بی ۲) کره جنوبی تجربه پرسود ساخت نیروگاه اتمی براکه را با قرارداد فروش جنگنده نسل ++۴ بومی خود (کی‌اف-۲۱) تکرار کند.

ادامه مطلب
آماده باش صدر
خیز رئیس جریان صدر برای بازگشت

آماده باش صدر

با وجود آنکه مقتدی صدر رسما از دنیای سیاست خداحافظی کرده است‌، اما رهبر جریان صدر، نه می‌خواهد و نه می‌تواند برای مدتی طولانی از عرصه سیاسی در عراق دور باشد. از‌این‌رو کنار‌گذاشتن انزوای سیاسی صدر یک گزاره قریب‌الوقوع و البته اجتناب‌ناپذیر است. در همین راستا اقدام اخیر رهبر جریان صدر عراق برای برگزاری نماز یکپارچه، نوعی ارسال پیام با هدف پذیرش جامعه عراق برای بازگشت صدر بود.

ادامه مطلب
سودانی در منگنه موافقان و مخالفان حضور نظامیان امریکایی در عراق
با وجود اینکه می گوید نیروهای ائتلاف مبارزه با داعش در عراق بمانند

سودانی در منگنه موافقان و مخالفان حضور نظامیان امریکایی در عراق

تاکنون، سیاست تعریف شده بعد از تصویب قطعنامه مجلس عراق، در راستای جابه جایی کامل نیروهای امریکایی بود. در روز ۵ ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی، پارلمان عراق قطعنامه ای را تصویب کرد که خروج کامل نیروهای خارجی از این کشور را خواستار می شود. در ماه مارس سال ۲۰۲۱، بغداد گزارش داد که تعداد نیروهای امریکایی در این کشور از ۲.۵ هزار نفر بیشتر نیست. در این زمینه، امریکا و نیروهای ائتلاف از محدود کردن ماموریت رزمی و حفظ حضور عمدتا در سطح مستشاران خبر دادند.

ادامه مطلب
هشدار حمله احتمالی اسرائیل به ایران چقدر جدی است؟
پیام هدف دار نخست وزیر اسبق قطر

هشدار حمله احتمالی اسرائیل به ایران چقدر جدی است؟

عبدالباری عطوان می نویسد: شیخ حمد بن جاسم که برجسته‌ترین «مهندس» انقلاب‌های موسوم به بهار عربی با هماهنگی آمریکا بود، نمی‌تواند این توئیت‌ها را در این زمان بندی مشخص با هدف بدست آوردن «لایک» یا شهرت بیشتر یا بدون هماهنگی با دولت خود انجام داده باشد بلکه این توئیت‌ها با اشاره طرف معینی برای رساندن پیام‌هایی به طرف‌های متعددی از جمله فشار وارد کردن بر ایران برای بازگشت به مذاکرات اتمی و تسریع دستیابی به توافق هسته‌ای جدید انجام شده است.

ادامه مطلب
تمایل السودانی به حفظ نیروهای امریکایی به سودش تمام می شود؟
با وجود احتمال تاثیر در روابط تهران - بغداد

تمایل السودانی به حفظ نیروهای امریکایی به سودش تمام می شود؟

نخست وزیر عراق در مصاحبه با وال استریت ژورنال، به عدم خواست خود برای ادامه یافتن عملیات نظامی در عراق پرداخت و گفت؛ حتی با توجه به خواست وی برای پایان یافتن عملیات نظامی در عراق، نیروهای خارجی در ارائه خدمات حمل و نقل برای مقابله با داعش در سوریه، حیاتی هستند.

ادامه مطلب
عراق، خلیج فارس و یادآوری چند نکته
لزوم پذیرفتن واقعیت ها و برخورد مدبرانه

عراق، خلیج فارس و یادآوری چند نکته

علی موسوی خلخالی می نویسد: شکی نیست خلیج فارس، خلیج فارس است و تمام اسناد جهانی غرب و شرق بر این واقعیت تاکید دارند، حتی کشورهای عربی نیز تا قبل از آن که جمال عبدالناصر این بذر نفاق را بکارد، این آبراه را خلیج فارس می نامیدند. خلیج فارس همان قدر خلیج فارس است که اقیانوس هند اقیانوس هند، دریای چین دریای چین، خلیج مکزیک خلیج مکزیک و دریای عمان دریای عمان است.

ادامه مطلب
امیدها برای مذاکره
ریاض عقب گرد داشته است؟

امیدها برای مذاکره

تداوم بحران دیپلماتیک و تشدید تبعات مخرب سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی ناشی از تجاوز به یمن برای عربستان، ریاض را بر آن داشته که با تغییر مسیر سال های قبل دست به تعدیل مواضع و دادن امتیاز بگیرد. در این باره رئیس کمیته امور اسرای جنبش انصارالله یمن در سخنانی از احتمال تبادل بیش از ۲۰۰۰ اسیر میان طرف‌های درگیر در یمن و ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی خبر داد.

ادامه مطلب