مسلح شدن جدی ایران

به اعتقاد روس‌ها کمک تسلیحاتی به تهران توازن منطقه ای را به هم نمی زند

۲۹ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۷۱۳۶ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه کامرسانت می نویسد که کارشناسان نظامی بر این باورند که عرضه سوخوی های روسی به ایران، به طور جدی، توازن قوای منطقه را برهم نخواهد زد.
به اعتقاد روس‌ها کمک تسلیحاتی به تهران توازن منطقه ای را به هم نمی زند

نویسنده: ماریانا بلنکایا

دیپلماسی ایرانی: مقامات رسمی ایران برای نخستین بار وجود سفارش خرید جنگنده های روسی سوخوی – 35 و همچنین، سایر تجهیزات نظامی از جمله، هلیکوپتر و موشک را تایید کردند. انتظار می رود که نخستین تحویل در بهار امسال انجام شود. پیش از این، واشنگتن در قبال رشد همکاری های نظامی – فنی میان مسکو و تهران ابراز نگرانی کرده بود. مقامات امریکایی هشدار دادند که این امر تهدیدی برای همسایگان ایران در منطقه است. با این وجود، تاکنون، هیچ اظهار نظری در این زمینه، نه از سوی اسرائیل و نه از سوی کشورهای عربی انجام نشده است.

شهریار حیدری اعلام کرد که هواپیماهای جنگنده سوخوی – 35 به سفارش ایران از روسیه، اوایل سال آینده وارد کشور خواهد شد. به روسیه سفارشاتی مانند ارسال سامانه های دفاعی، موشکی و هلیکوپتر نیز داده شده است و به زودی این سفارش ها نیز وارد ایران خواهند شد. سخنان حیدری، نخستین تائید رسمی ایران مبنی بر خرید هواپیماهای جنگنده روسی است.

پیش از این، حمید واحدی گفته بود که خرید هواپیماهای جنگنده سوخوی – 35 در دستور کار قرار دارند. مسکو هرگز در این خصوص اظهار نظر نکرده است. اگرچه، روسیه هرگز واقعیت همکاری با تهران در حوزه دفاعی را کتمان نکرده است.

جان کربی گفته بود که مسکو سطح بی سابقه ای از پشتیبانی نظامی و فنی را به تهران ارائه می کند و این روابط مشارکت دفاعی تمام عیار بشمار می رود. هیچ کس در خاورمیانه نگرانی خاصی در مورد سخنان کربی ابراز نکرد. هیچ یک از کشورهای عربی اظهارنظر نکردند، اما اسرائیل نگران پتانسیل رو به رشد هسته ای ایران و مشارکت این کشور در مسابقه تسلیحاتی است.

برخی از کارشناسان اسرائیلی نگران هستند که اسرائیل در قبال همکاری ایران و روسیه در عرصه نظامی و فنی بیش از حد بی توجه باشد. آنان پیشنهاد می کنند که اسرائیل خط قرمزهای خود را به روسیه اطلاع دهد که در صورت نقض آنها، موضع تل آویو در مورد تامین دفاع هوایی تغییر خواهد کرد.

در این میان، کارشناسان نظامی بر این باورند که عرضه سوخوی های روسی به ایران، به طور جدی، توازن قوای منطقه را برهم نخواهد زد. ایران سال هاست که به خاطر تحریم های بین المللی، نمی تواند ناوگان خود را تجدید کند و این در حالی است که دشمنان بالقوه اش در منطقه، به طور گسترده ای، آخرین جنگنده های غربی را خریداری می کنند. در نتیجه، عدم تعادل شدید در بخش هوانوردی در منطقه ایجاد شده که به نفع ایران نیست.

در حال حاضر، اسرائیل از اظهارات علنی علیه روسیه خودداری می کند و در حال انجام مبارزه دیپلماتیک در جبهه های دیگر و از جمله، تحریک برای افزایش فشار تحریم ها علیه ایران از سوی کشورهای اروپایی و دیگر کشورهاست.

منبع: کامرسانت (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و روسیه فروش تسلیحات فروش تسلیحات روسیه به ایران هواپیماهای سوخو سوخو 35 خاورمیانه ایران و اسرائیل اسرائیل و روسیه ایران و اسرائیل و روسیه ایران و کشورهای عربی


( ۱۲ )

نظر شما :

نا شناس ۲۹ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۱
دادن تسلیحات از روسیه به ایران از روی قدرت است یا ضعف؟
irani ۲۹ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۶
شکست روسیه تو این جنگ به شکست چین ایران و کره شمالی در مقابل غرب خواهد انجامید اگر شکست هم نخورند این کشورها در صورت باخت روسیه بشدت به مشگل بر خواهند خورد! پس باید این سه کشور که دشمن روزانه آمریکا و غرب هستند با تمام توان پشت روسیه را بگیرند و از هیچ کمکی دریغ نکنند! بها ندهید به بلوف رسانه های دشمن و اصلاح طلب که چیزی کم ندارند از دشمنان و کارشان شده ترساندن و منفی بافی......
ابراهیم قدیمی ۳۰ دی ۱۴۰۱ | ۰۵:۰۷
دوره هواپیماهای نظامی کلاسیک با خلبان و تجهیزات خاص از هرنوع ان تمام شده است۔۔دور دور بهپاد های با انواع و توان مختلف است۔اینگونه هواپیماها با توجه به سبستم های ضد هوائی بسیار توانا توان چندانی بنظر میرسد ندارند۔بهپاد ها در حال افزایش قدرت نظامی خود در هر زمینه اند۔هزینه کمتری دارند۔کارشناسان نظامی هوائی باید نظر بدهند۔
ناشناس ۳۰ دی ۱۴۰۱ | ۰۷:۳۴
قطعا توازن قوا را بر هم خواهد زد و وزن نظامی ایران را سنگینتر خواهد کرد . این موضوع برای غرب و شرکای منطقه ایش وقتی به فاجعه تبدیل خواهد شد که روسها حاضر شوند که برخی تجهیزات نظامی استراتژیک مانند جنگنده ، در ایران مونتاژ شود .‌ این برای صنایع نظامی ایران گامی بزرگ‌ رو به جلو خواهد بود .